Guvernul va încerca varianta parteneriatului public-privat pentru realizarea autostrăzii „Iaşi – Târgu Neamţ”, sector din A8, doar în primele trei luni ale anului 2019. Cel puţin aşa a susţinut liderul ALDE Varujan Vosganian într-o conferinţă la Iaşi. „Parteneriatul public-privat este o experienţă inedită pentru România, şi există rezerva angajată de ministrul Finanţelor, în prezenţa liderilor coaliţiei, că, dacă până în primăvară, până în luna martie, parteneriatul nu are o soluţie previzibilă, Guvernul să angajeze fonduri bugetare pentru demararea licitaţiei pentru lucrări”, a susţinut Vosganian.
Parlamentarul a spus „licitaţie de lucrări”, cu toate că pentru autostrada A8 trebuie în primul rând să fie actualizat studiul de fezabilitate, şi apoi să fie întocmită documentaţia de proiectare a lucrărilor.
Vosganian a făcut şi o declaraţie halucinantă: „Am preferat varianta parteneriatului pentru că e mai rapidă, restrânge gama contestaţiilor şi, în acest fel, am putea începe chiar în anul viitor lucrările la autostradă”.
Deputatul ALDE de Iaşi a adăugat că gestionarea procedurii de parteneriat public-privat este, conform legii, de competenţa Comisiei de Prognoză. Întrebat despre faptul că „Legea A8”, promulgată recent de preşedintele Klaus Iohannis, prevede în mod clar ca segmentul „Iaşi – Târgu Neamţ” să revină la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, Vosganian a evitat un răspuns şi a preferat o declaraţie în context politic. „În legătură cu acea lege, din păcate, ea s-a transformat într-un manifest politic. Noi am susţinut-o cu toţii, mi s-a părut nepotrivit ca promulgarea ei să se facă sub forma unui manifest politic. Este pentru prima oară, eu sunt în politică de aproape 30 de ani, când promulgarea unei legi se face în acest fel, şi, de aceea, am socotit că iniţiativa celor care au susţinut această lege din partea partidelor din opoziţie a fost strict de natură politică”, a declarat Varujan Vosganian.
De remarcat faptul că ALDE este singurul partid care nu se află pe lista de iniţiativă a legii privind Autostrada „Unirii”.
Bani mai mulţi alocaţi de Comisia Europeană
Comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu, a aprobat, la sfârşitul săptămânii trecute, modificarea Programului Operaţional Infrastructură Mare (POIM), prin care vor fi alocate mai multe fonduri europene pentru proiecte de importanţă majoră pentru România. „Concret, prin această decizie, rata de cofinanţare europeană creşte de la 75% la 85% pentru proiectele privind dezvoltarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T), a celei de metrou, precum şi a celor de transport multimodal”, se menţionează într-un comunicat de presă al Comisiei Europene.