Viitoarea taxă pe care proprietarii de autovehicule înmatriculate în România o vor plăti se va aplica nu doar autovehiculelor mai vechi de zece ani, ci tuturor maşinilor poluante şi va avea mai multe componente, care nu vor intra concomitent în vigoare la 1 ianuarie 2019, a anunţat ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu. Aceasta se referă la taxă ca la o „contribuţie” pe care cetăţenii o plătesc în baza principiului conform căruia poluatorul plăteşte.
Potrivit Adevărul, cel mai probabil, taxa va fi una anuală şi nu va fi plătită la prima înmatriculare sau la schimbarea proprietarului cum se prevedea în anterioarele variante. Nivelul acesteia va fi calculat în funcţie de capacitatea cilindrică, norma de poluare şi cantităţile de noxe emise şi ar putea conţine şi alte variabile. „Aşa cum am spus de nenumărate ori, nu este vorba de o taxă de poluare, sau timbru de mediu sau o altă denumire care să includă cuvântul taxă. În schimb, am susţinut şi susţin în continuare că poluatorul plăteşte şi nu numai în cazul emisiilor de CO2, şi în cazul deşeurilor şi în celelalte cazuri, cel care poluează trebuie să plătească. În interiorul grupului de lucru din care fac parte specialişti ai Ministerului Mediului, Administraţiei Fondului de Mediu, ai RAR-ului, Ministerului Transporturilor, Finanţelor au în cercat să găsească o formă finală consultând cei doi producători de autovehicule din România şi cei care în decursul anilor au reuşit să ne îndrume fiind specialişti în domeniu şi care la ora actuală au diverse firme de consultanţă, astfel încât să nu găsim o formă a unei eventuale contribuţii pe care cetăţeanul ar trebui să o plătească atunci când emisiile de CO 2 ar trebui depăşite, când cilindreea folosită la autovehicul are o anumită capacitate care poate s producă emisii şi norma de poluare. Forma finală se apropie”, a spus Graţiela Gavrilescu
Întrebată care este poziţia Ministerului Mediului în ceea ce priveşte autovehiculele alimentate cu motorină, Gavrilescu a spus că o decizie în acest sens „trebuie să fie luată făcându-se o dezbatere foarte largă” şi nu „într-un timp foarte scurt”.