Guvernanţii au găsit o nouă modalitate de a tergiversa construcţia unei autostrăzi care să lege Moldova de Vestul ţării. Ei au relansat ideea politicienilor băcăuani de a se construi o autostradă de la Bacău la Braşov. Astfel, oficiali ai Ministerului Transporturilor, condus de social-democratul băcăuan Lucian Şova, care a făcut facultatea la Braşov, pretind că legarea Moldovei de Transilvania prin Târgu Neamţ – Bicaz ar fi prea scumpă. Aceasta deşi nu s-a făcut niciodată un studiu de fezabilitate solid care să dea preţul. Ca urmare – se sugerează, legătura ar trebui asigurată pe la Bacău – Braşov. Suspiciunile publice sunt că astfel se doreşte dirijarea traficului pe ruta Bucureşti – Moldova pe Valea Prahovei pentru rentabilizarea unui eventual parteneriat public privat pentru Autostrada „Ploieşti – Braşov”.
Dorinţa Guvernului de a renunţa la traseul autostrăzii din Master Planul de Transporturi, anume Iaşi – Târgu Neamţ – Ditrău – Ungheni – Târgu Mureş a fost confirmată zilele trecute de către Cătălin Costache, director general la Direcţia Organismul Intermediar – Direcţia Accesare Fonduri din cadrul Ministerului Transporturilor, relatează HotNews.ro. Oficialul de la Transporturi a susţinut că aceasta este foarte scumpă şi că nu s-ar putea realiza în cadrul actualei perioade de finanţare europeană, deşi comisarul european Corina Creţu susţine că măcar SF-ul poate fi realizat acum pe bani europeni, iar proiectul pregătit pentru următorul ciclu financiar european de după 2020.
„Vorbim de o secţiune de autostradă între Târgu Mureş, Iaşi şi Ungheni, la graniţa cu Republica Moldova, estimată la aproximativ nouă miliarde de euro, din care grosul, aproape şapte miliarde de euro, este în zona muntoasă, între Târgu Mureş şi Târgu Neamţ. Proiectul este prins în portofoliul extins al POIM (n.r. – Programul Operaţional Infrastructură Mare). Într-adevăr, studiul de fezabilitate poate fi finanţat şi ministerul poate depune o cerere de finanţare pentru revizuirea SF-ului, să fie foarte solid, cu studiile tehnice, de trafic, economice. Totuşi, când vorbim de şapte miliarde de euro nici măcar o nouă perioadă de programare (n.r. – un nou exerciţiu bugetar european) nu ar fi suficientă să acopere legătura Târgu Mureş – Târgu Neamţ”, a spus oficialul din Ministerul Transporturilor, potrivit HotNews.ro.
Acesta a mai precizat că la nivelul Ministerului Transporturilor s-a pornit o analiză vizavi de posibilităţile de a asigura o legătura a Moldovei cu Transilvania pe rute alternative „în cel mai rapid mod cu putinţă, în condiţii de eficienţă economică şi protecţia mediului”. „Practic, natural, sunt trei legături cu Moldova – pe la Vatra Dornei (Suceava), pe la Bicaz (Neamţ) şi pe la Oituz (Bacău). Toate cele trei sunt în analiză la momentul acesta şi, fără să sar la o concluzie, un raport va fi prezentat public vizavi de alternative pentru a finanţa legătura cu Moldova”, a spus Costache.
Cifrele prezentate de Costache nu stau în picioare şi seamănă mai degrabă cu o umflate forţată a valorilor reale pentru a convinge opinia publică că realizarea autostrăzii pe la Bicaz – Ditrău e scumpă.
Şapte miliarde de euro pe secţiunea Târgu Mureş – Târgu Neamţ pentru 200 de kilometri de autostradă semnifică un cost mediu pe kilometru de 35 de milioane de euro la care autostrada se poate face integral fie prin tunel (kilometrul de tunel de autostradă e cuprins între 25 şi 50 de milioane de euro) fie pe viaducte.
Pentru a putea stabili cu exactitate cât costă autostradă este necesar a fi făcute studii de fezabilitate, ori acestea nu au fost duse niciodată la capăt de către Ministerul Transporturilor iar puţinele informaţii deţinute sunt vechi. De fapt vechiul cost avansat pentru autostrada „Iaşi – Târgu Mureş” era de 3,9 miliarde de euro, în jumătate cât susţine acum că ar costa oficialii de la Transporturi.