Comisia de transporturi din Camera Deputaţilor a dat, ieri, un vot favorabil pe proiectul de lege privind aprobarea investiţiei Autostrada „Târgu Mureş – Iaşi”. Opoziţia a acuzat Guvernul că nu doreşte să realizeze această investiţie, iar USR a propus mai multe amendamente care au fost preluate de toate partidele. Dacă trece şi de votul din plenul Camerei Deputaţilor, proiectul ajunge la promulgare, la şeful statului, deoarece a trecut deja de Senat.
Deputatul USR Cătălin Drulă a declarat că este o premieră după Revoluţie faptul că un obiectiv major de investiţii se aprobă prin lege. „Nu este atât de atipică această metodă, în România. S-a folosit în perioada antebelică, interbelică, pentru nişte proiecte majore, care se foloseşte în alte ţări ale Europei. Este un pas atipic pentru ca suntem într-o situaţie disperată”, a afirmat parlamentarul USR.
Deputatul spune că „există o asemenea bătaie de joc la adresa Moldovei pe tema infrastructurii, încât e nevoie de măsuri excepţionale”. „PSD, Ministerul Transporturilor şi CNAIR pur şi simplu îşi bat de joc de A7 şi A8, de ani de zile”, afirmă deputatul, care acuză Guvernul că a blocat de doi ani de zile finalizarea studiilor de fezabilitate, proiectele tehnice, deşi Moldova cere din ce în ce mai tare această autostradă.
Acesta a mai precizat că amendamentele care au trecut de comisie se referă la conexiunea cu Republica Moldova, adică specificarea clară a punctului de plecare – autostrada începe la Prut; finanţarea din fonduri europene nerambursabile şi după 2020 – în proiectul iniţial de lege era doar 2014-2020; la o finanţarea predictibilă – obligaţia de a aloca banii necesari în legea bugetului de stat pe fiecare an şi termene clare de începere – în 30 de zile de la adoptarea legii, Ministerul trebuie să facă licitaţiile pentru studiile de fezabilitate şi proiectul tehnic.
Două amendamente au fost respinse în comisie. Unul prevedea eliminarea birocraţiei de aprobare, astfel că, prin lege se aprobă direct cheltuielile pentru realizarea studiilor şi a proiectării iar cel de-al doilea, gestionarea profesionistă a proiectului, cu oameni plătiţi la nivelul pieţei, iar ulterior, prin externalizarea către un consorţiu privat care a mai ţinut în mână proiecte internaţionale de infrastructură de mari dimensiuni. „Din păcate a trecut şi un amendament al deputatului PSD (n.r. – Argeş) Cătălin Rădulescu prin care finanţarea se poate face şi prin parteneriat public-privat. În varianta mea, proiectul era clar pe fonduri europene. A rămas prevederea din legea iniţială privind desemnarea Ministerului Transporturilor drept coordonator al proiectului, ceea ce omoară ideea fantasmagorică că se ocupă Comisia de Prognoză a domnului Ghizdeanu de autostradă”, mai arată deputatul USR.
Secretarul Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaţilor, liberalul Marius Bodea, a afirmat că votul de marţi din comisie a fost dat în unanimitate şi că, „foarte probabil”, plenul Camerei Deputaţilor va lua în discuţie această lege în luna noiembrie.
Campaniile pentru autostrăzi în Moldova continuă
Asociaţiile civice ieşene „Moldova vrea Autostradă” şi „Împreună pentru A8”, care militează pentru construcţia Autostrăzii „Iaşi – Târgu Mureş”, îi solicită o întâlnire liderului PSD Liviu Dragnea, pentru a explica de ce proiectul nu va fi realizat integral din fonduri europene.
Pe de altă parte, cele două asociaţii continuă strângerea de semnături pentru a forţa Guvernul să înceapă cât mai repede construcţia de autostrăzi în Moldova, campania fiind declanşată la începutul săptămânii trecute.
Iniţiatorii acţiunii susţin că infrastructura reprezintă „o condiţie obligatorie pentru dezvoltarea durabilă economică şi socială a Moldovei şi recuperarea decalajului faţă de restul ţării”.