Grupul de lucru interministerial care se ocupă de realizarea unei formule de calcul pentru taxa auto va prezenta o variantă finală până la sfârşitul anului, susţine ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu. Ea a precizat că formula de calcul trebuie să fie realizată în aşa fel încât să nu mai fie contestată, iar cel care poluează să fie penalizat. „Nu vom vorbi de nicio taxă de mediu. Ce vreau să spun în schimb este că nu vreau să se repete greşeala, vreau ca formula de calcul la care lucrează grupul de lucru formată din reprezentanţii Ministerului Mediului, reprezentanţii Fondului de Mediu, ai Ministerului Transporturilor, ai Ministerului de Finanţe, să fie o formulă care să nu mai poată fi contestată, atacată, care să stea în picioare, astfel încât, într-adevăr, cel care poluează să fie cel care să plătească o penalitate. Am promis că, până la sfârşitul acestui an, grupul de lucru să-şi încheie activitatea şi să prezinte exact formula pe care trebuie să o impunem pentru perioada următoare. În paralel, până atunci, avem grijă să facem prevenţie prin lansarea unor proiecte de prevenire a poluării”, a declarat ieri Graţiela Gavrilescu, într-o conferinţă de presă, cu ocazia prezentării bilanţului la şase luni de mandat.
Taxă amânată din trei în trei luni
La începutul lui 2017, timbrul de mediu a fost eliminat împreună cu celelalte 101 de taxe nefiscale. De atunci, o dată la câteva luni, ministrul Mediului, Graţiela Gavrilescu, iese în conferinţe de presă şi anunţă că taxa va fi reintrodusă.
Astfel, la sfârşitul anului trecut, Graţiela Gavrilescu declara că noua taxă urma să intre în vigoare în această primăvară, înainte de aprobarea bugetului Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), lucru care nu s-a întâmplat însă. „Vrem ca poluarea să fie diminuată. Nu ştiu cum va ieşi forma finală a acestei penalităţi pentru maşinile care vor polua şi sper ca, în martie anul viitor, înainte ca bugetul de venituri şi cheltuieli al AFM să fie aprobat, să avem şi o formă finală. Principiul va fi acelaşi, adică «Poluatorul plăteşte!». Amprenta trebuie să fie neapărat carbonul ca emisie”, spunea Gavrilescu.
În primăvară însă, reintroducerea taxei auto a fost amânată pentru începutul verii. Potrivit tvr.ro, cea mai probabilă soluţie care va fi adoptată va fi o taxă care va fi plătită o singură dată, la prima înmatriculare a maşinii. Actuala formulă ar urma să fie aplicată timp de trei ani după care va fi înlocuită cu un impozit progresiv plătit de toţi şoferii, după model german. Maşinile vor fi taxate pentru poluare între 50 de euro şi 2.500 – 3.000 de euro. Pentru calcul va conta coeficientul de poluare şi emisiile de dioxid de carbon. Nu este clar însă ce reprezintă coeficientul de poluare menţionat. Aceasta este varianta de lucru în acest moment, potrivit unor surse oficiale.
Peste 630.000 de maşini vechi au fost înmatriculate în România, anul trecut. În multe judeţe, o programare la Registrul Auto Român se obţine acum cel mai devreme pentru sfârşitul anului.
Istoricul taxei auto
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcţie de trei variabile: vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât şi pentru cei care aduceau maşini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.
Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a maşinii.
Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017. Guvernul a anunţat că va restitui toate formele de taxă auto prin procedură administrativă. Proprietarii care au achitat în trecut fostele taxe auto la prima înmatriculare în România a maşinilor mai au timp să depună cererea pentru restituirea banilor până la finele lunii august 2018, altfel nu-şi vor mai putea recupera banii pe cale administrativă.
Cel mai corect ar fi ca aceasta taxa sa fie inclusa in pretul combustibilului , . dupa principiul poluatorul plateste .