Preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Mişu Negriţoiu, afirmă, într-un interviu pentru Profit.ro, că ţinta de tarif RCA calculată iniţial în prezenţa asociaţiilor transportatorilor va fi modificată. Cea mai importantă influenţă va veni dinspre reevaluarea cheltuielilor administrative suportate de firmele de asigurare, spune şeful ASF.
Pe 15 septembrie, cu ocazia primei încercări de a stabili un tarif maximal, a fost luat în calcul un nivel al cheltuielilor administrative de doar 25%, întrucât Legea RCA, care tocmai trecuse de Senat, plafona cheltuielile la acest nivel. Ulterior, însă, pe 19 septembrie, a apărut Ordonanţa de Urgenţă privind RCA, care nu a inclus nicio limitare. În concluzie va fi nevoie de o reevaluare a ţintei de tarif, deoarece cheltuielile administrative ale asigurătorilor merg spre 40%. Deci este de aşteptat ca ţinta iniţială să crească cu aproximativ 15%, spune Negriţoiu în interviul acordat Profit.ro.
Transportatorii şi ASF au ajuns, pe 15 septembrie, la un acord privind stabilirea unei ţinte de tarif de 7.500 de lei pentru camioanele de peste 16 tone. Un adaos de 15% la acest tarif ar însemna un nou preţ de aproximativ 8.600 de lei. O altă posibilă cauză pentru modificarea tarifelor este şi reactualizarea bazei de date a ASF, care, deocamdată, nu conţine şi informaţiile de la Carpatica Asig, societate care avea una dintre cele mai ridicate daunalităţi din piaţă.
Pe de altă parte, arată preşedintele ASF, tariful maxim va fi rezultatul unui calcul sec, nicidecum al unei negocieri. „Nu este o primă negociată. Am supus spre consultare condiţiile şi formula de calcul. Ne-am consultat cu toată lumea. Odată stabilită formula, treci la baza de date. Aplici formula pe baza de date şi nimeni nu poate să intervină. Este o primă tehnică şi independentă, nu este o primă negociată. Tarifele trebuie să corespundă legii şi să acopere toate costurile”, explică Negriţoiu.
În opinia acestuia, preţul maxim este, de fapt, calculat pe o metodologie folosită pentru a determina preţul minim necesar a acoperi toate costurile asigurătorilor, acesta fiind principalul deziderat al legii.
Tariful creşte, daunele scad
Tariful mediu al unei poliţe RCA pe 12 luni a crescut în primul semestru al anului cu 24%, de la 565 de lei la 701 lei, în condiţiile în care daunele totale plătite de companiile de asigurări au scăzut de la 1,067 miliarde lei la 1,034 miliarde lei în aceeaşi perioadă, arată în comentariul său Sorin Pâslaru, redactor-şef ZF.
Astfel, se destramă mitul conform căruia companiile de asigurări majorează tarifele de RCA pentru că a crescut daunalitatea. De fapt, daunele plătite au stagnat la circa un miliard de lei, în schimb tariful mediu al unei poliţe RCA a crescut cu 45%. În niciun alt sector de activitate tarifele sau preţurile nu au cunoscut o creştere atât de mare în doi ani. Creşterea rămâne valabilă şi dacă se calculează tariful mediu pentru toată piaţa RCA, indiferent de tipul de poliţă.
Transportatorii pregătesc noi proteste
Transportatorii se pregătesc să tragă frâna de mână din nou. „Această majorare este numai în interesul asigurătorilor şi din punctul nostru de vedere – nejustificată. Noi am solicitat transparenţă maximă în calculul tarifelor, în stabilirea valorilor maximale care vor fi aplicate pe perioada de plafonare, cele şase luni, potrivit ordonanţei de urgenţă a Guvernului. Vom cere să participăm la calculul tarifelor. Avem rezerve serioase cu privire la corectitudinea datelor care vin de la asigurători. Tariful calculat pe data de 15 septembrie era destul de acoperitor pentru asigurători şi nu ar fi trebuit să apară informaţii că acesta va fi depăşit. Nu vom accepta niciun fel de depăşire”, a spus Constantin Isac, vicepreşedintele UNTRR.
„Ţin să precizez că şi în acest moment sunt colegi de-ai noştri care stau cu utilajele pe dreapta, aşteaptă acest tarif de referinţă să încheie această asigurare obligatorie RCA. Vedem că de fapt acest domn care încă nu a fost schimbat de către Parlamentul României îşi permite în continuare să ţină partea acestor multinaţionale”, a spus şi Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR.