Jurnaliștii de la The Guardian scriu despre studiile care sugerează că filtrele ce imită efectele chirurgiei estetice afectează stima de sine a copiilor.
Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.
Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.
Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro
*Baza legală poate fi consultată AICI.
Cu un singur clic pe filtrul „glossy babe”, fața adolescentei a fost alungită subtil, nasul i-a fost micșorat, iar pistruii i-au fost presărați pe obraji. Apoi, un filtru de „glow makeup” a șters imperfecțiunile pielii, i-a transformat buzele într-un trandafir și i-a alungit genele dincolo de ceea ce machiajul ar putea realiza. Cu un al treilea clic, fața ei a revenit la realitate.
Sute de milioane de oameni folosesc acum filtre de înfrumusețare pentru a-și modifica aspectul pe aplicații precum Snapchat, Instagram și TikTok. Săptămâna aceasta, TikTok a anunțat noi restricții la nivel mondial privind accesul copiilor la filtrele care imită efectele chirurgiei estetice
Efectele sociale și psihologice ale tehnologiei avansate
După o investigație asupra sentimentelor a aproape 200 de adolescenți și părinți din Marea Britanie, SUA și alte câteva țări, s-a constatat că fetele sunt „susceptibile la sentimente de lipsă de valoare” ca rezultat al experiențelor lor online.
Există o preocupare crescândă cu privire la impactul asupra bunăstării al tehnologiilor care avansează rapid, deoarece inteligența artificială generativă permite o nouă generație de ceea ce a fost numit „cult de micro-personalitate”. Nu este un aspect minor: TikTok are aproximativ un miliard de utilizatori.
Eficiența restricțiilor de vârstă
Un studiu recent realizat de prof. Sonia Livingstone, profesor de psihologie socială la London School of Economics, susține că presiunile și comparațiile sociale rezultate din utilizarea rețelelor sociale cu imagini tot mai manipulate pot avea un efect mai mare asupra sănătății mintale decât vizionarea violenței.
Sute de milioane de oameni folosesc zilnic filtre de realitate augmentată pe rețelele sociale, de la urechi de câine comice până la filtre de înfrumusețare care remodelează nasul, albesc dinții și măresc ochii.
Dr. Claire Pescott, specialist în educație la Universitatea South Wales, care a studiat copii de 10 și 11 ani, a fost de acord că impactul comparațiilor sociale online este subestimat. În timpul unui studiu, un copil nemulțumit de aspectul său i-a spus: „Mi-aș dori să port un filtru chiar acum.”
„O mare parte din educație se concentrează pe siguranța pe internet – să ne protejăm de pedofili sau de catfishing [folosirea unei identități false online pentru a iniția relații romantice sau pentru a frauda]”, a spus ea. „Dar, de fapt, pericolele sunt între noi. Compararea cu alții are un efect mai puternic asupra emoțiilor noastre.”
Totuși, există rezistență față de restricțiile aplicate unor efecte pe care unii le consideră o parte fundamentală a identității lor online. Olga Isupova, o artistă digitală rusă care locuiește în Grecia și creează filtre de frumusețe, a descris astfel de măsuri drept „absurde”. Ea a adăugat că un chip adaptat este necesar pentru a fi „mai multe persoane” în era digitală.
„Oamenii trăiesc o viață obișnuită, dar aceasta nu este aceeași cu viața online”, a spus ea. „De aceea avem nevoie de un chip corectat pentru viața noastră de pe rețelele sociale. Pentru mulți, [online-ul] este o arenă foarte competitivă și ține de darwinism. Mulți oameni folosesc rețelele sociale nu doar pentru distracție, ci ca un mijloc de a se ridica în viață, pentru viitor, pentru a câștiga bani.”
Oricum ar fi, restricția de vârstă impusă de TikTok pentru unele filtre este puțin probabil să rezolve rapid problema. Un studiu realizat de Ofcom, autoritatea britanică pentru comunicații, a descoperit că unul din cinci copii cu vârste între 8 și 16 ani minte în aplicațiile de social media, susținând că are peste 18 ani. Reguli mai stricte pentru verificarea vârstei nu vor intra în vigoare decât anul viitor.
Studii despre filtre și stima de sine
Un flux constant de cercetări a evidențiat riscurile asociate cu unele filtre de frumusețe pentru adolescenți. Luna trecută, un studiu realizat pe eleve care foloseau Snapchat în Delhi a arătat că majoritatea au raportat „o scădere a stimei de sine și sentimente de inadecvare atunci când își comparau aspectul natural cu imaginile lor filtrate”.
O anchetă din 2022, care a analizat opiniile a peste 300 de adolescenți belgieni, a descoperit că utilizarea filtrelor pentru față era legată de probabilitatea de a accepta ideea chirurgiei estetice.
„Unii copii sunt rezilienți și văd aceste imagini spunând: ‘ah, este doar un filtru’, dar cei mai vulnerabili sunt predispuși să se simtă rău când le văd”, a spus Sonia Livingstone. „Vedem din ce în ce mai multe dovezi că fetele adolescente se simt vulnerabile în legătură cu aspectul lor.”
Când partenerul de cercetare al TikTok, Internet Matters, a întrebat o adolescentă suedeză de 17 ani despre filtrele de frumusețe, aceasta a spus: „De la a nu avea nicio problemă cu buzele mele înainte, acum nu mai pot să le privesc fără să simt că sunt mult prea mici și ar trebui să arate mai mult ca efectul filtrului.”
„Efectul Proteus” și identitățile virtuale
Consecințele sociale și psihologice ale celor mai extreme filtre de frumusețe au nevoie acum de mai multe cercetări experimentale, a declarat Jeremy Bailenson, directorul fondator al laboratorului de interacțiune umană virtuală de la Universitatea Stanford.
În 2007, Bailenson a contribuit la conceperea termenului „efectul Proteus” – folosit pentru a descrie modul în care comportamentul oamenilor se poate schimba pentru a se conforma avatarului lor online. Persoanele care adoptă identități virtuale atractive tind să dezvăluie mai multe despre ele decât cele care au avataruri mai puțin atractive.
„Trebuie găsit un echilibru atent între reglementare și preocupările legate de bunăstare”, a spus el. „Chiar și modificările ușoare ale identităților virtuale pot deveni rapid instrumente pe care ne bazăm, cum ar fi funcția de ‘retușare’ pe Zoom și alte platforme de videoconferință.”
Reacțiile companiilor de tehnologie
În replică, Snapchat a declarat că, în general, nu primește feedback negativ cu privire la impactul „lentilelor de frumusețe” asupra stimei de sine.
Meta, compania care deține Instagram, a spus că încearcă să găsească un echilibru între siguranță și exprimare cu efectele sale de realitate augmentată. Meta a adăugat că consultă experți în sănătate mintală și interzice filtrele care încurajează în mod direct chirurgia estetică – de exemplu, prin trasarea liniilor de operație pe fața utilizatorului sau prin promovarea procedurilor.
TikTok a subliniat că există o distincție clară între efectele precum urechile de animale și cele care sunt concepute pentru a modifica aspectul.
Adolescenții și părinții au exprimat îngrijorări cu privire la efectele legate de „aspect”. În plus față de restricții, TikTok a anunțat că va crește gradul de conștientizare în rândul creatorilor de filtre în legătură cu „unele dintre consecințele neintenționate pe care le pot avea anumite efecte”.
Articolul original poate fi citit AICI