Platforma Facebook realizează un studiu vast printre utilizatorii din Statele Unite legat de dubiile privind vaccinarea, un proiect major care încearcă să instruiască softul folosit de platformă să identifice părerile medicale a milioane de americani, conform unor documente obținute de Washington Post.
Această cercetare pe scară largă încearcă să clarifice răspândirea în social media a ideilor care contribuie la ezitările legate de vaccinul împotriva coronavirusului ori amânarea sau refuzarea vaccinării, deoarece Facebook e o sursă primară de informații legate de sănătate pentru milioane de oameni.
Compania încearcă să descopere și tipurile mai nuanțate de discurs, dar arată că diferențierea între libertatea de exprimare și potențialul de a face rău în societate este mai complicată ca niciodată pentru platformele sociale în timpul unei crize pandemice globale.
Reprezentanții Facebook spun că au blocat declarațiile false sau înșelătoare despre vaccin încă din decembrie 2020, dar un număr uriaș de postări rămâne într-o zonă gri.
Un exemplu ar putea fi comentariile la o postare unde cineva își exprimă îngrijorarea că efectele secundare ale vaccinului sunt mai severe decât se aștepta. Acele comentarii pot da naștere la conversații importante – cu informații care le scapă autorităților sanitare – și pot contribui la ezitări legate de vaccin pentru că accentuează fricile oamenilor.
Cercetătorii studiază aceste tipuri de comentarii, etichetate „VH” de algoritmii de soft ai Facebook, și natura comunităților în care sunt împrăștiate. Primele descoperiri arată că o cantitate mare de conținut care nu încalcă regulile stabilite deja poate cauza probleme în anumite comunități, datorită unui efect de ecou.
Oameni puțini, impact uriaș
Specialiștii companiei au împărțit utilizatorii americani în 683 de segmente de populație, pentru a explora ce tip de grup are păreri ezitante legate de vaccin.
Documentele obținute de ziariștii de la Washington Post nu arată cum a definit Facebook un segment sau o comunitate, dar e de notat că un segment conține cel puțin trei milioane de persoane.
Unele din primele descoperiri sunt notabile: doar 10 din 683 de segmente de populație produc 50% din conținutul de pe platformă legat de ezitarea la vaccinare. Și la segmentul de populație cu cele mai mari ezitări legate de vaccin, doar 111 utilizatori au contribuit la mai mult de jumătate din conținutul privind acest subiect.
Facebook spune, prin vocea purtătorului de cuvânt Dani Lever, că ar putea folosi aceste descoperiri pentru a informa grupurile respective despre politicile companiei legate de conținut sau pentru a furniza informații din surse autorizate acelor grupuri, dar o soluție nu este încă definitivată.
Compania a făcut parteneriate cu mai mult de 60 de experți în sănătate de pe tot globul studiază în mod curent o mare varietate de conținut pentru a-și stabili politicile spune Lever, într-o declarație trimisă pe email.
„Experții în sănătate publică au spus clar că lupta cu ezitările legate de vaccin este o prioritate în lupta cu Covid 19, de aceea am lansat o campanie globală unde sunt deja conectați două miliarde de oameni pentru a furniza informații corecte, de la experți în sănătate publică și a îndepărta falsurile legate de Covid și vaccinuri”, spune ea. „Acest studiu va ajuta eforturilor noastre de informare”.
Aproape 30% din americani spun că nu intenționează să se vaccineze cu nici unul din cele trei vaccinuri aprobate deja, conform unul sondaj din martie realizat de PBS NewsHour, Marist și NPR. Un studiu al Associated Press – NORC de la finele lui ianuarie arăta că principalele cauze sunt îngrijorarea legată de efecte secundare, neîncrederea în vaccinuri și dorința de a aștepta și a primi o doză de vaccin mai târziu.
Dezinformarea a înflorit pe Facebook
Dezinformările legate de coronavirus au inundat platforma Facebook cu povești despre Covid-19 fiind mai puțin periculos ca gripa, că este asociată boala cu un plan de control al populației controlat de filantropistul Bill Gates, iar vaccinurile sunt asociate cu Anticristul.
Deciziile Facebook legate de conținut, comportamentul inactiv și folosirea platformei de grupări extremiste pentru a naște violență au atras atenția autorităților americane și au dus la audieri în congres și acuze majore din legislația antitrust lansate de Departamentul de Justiție al SUA.
Facebook, ce deține WhatsApp și Instagram, colectează cantități uriașe de date de la mai mult de 3,3 miliarde de oameni din toată lumea și are posibilități extinse de a ajunge la dispozitivele folosite de aceștia. Experți în sănătate publică spun că asta pune compania într-o poziție unică de a examina atitudinea publicului legată de vaccinare, testarea comportamentului lor și furnizarea de informații către oameni.
Încercări bune, dar imagine șifonată
Dar compania are un deal abrupt de urcat când vine vorba de a demonstra că eforturile sunt făcute pentru binele public, datorită istoriei sale în care a folosit nepermis datele utilizatorilor. Compania a permis unei firme de consultanță politică să cerceteze profilurile a zeci de milioane de americani, de unde a rezultat scandalul Cambridge Analytica, iar o dată, în 2014, chiar a îndrăznit să manipuleze emoțiile oamenilor pentru a face un studiu intern.
Din aprilie acest an, platforma socială face un parteneriat cu cercetătorii de la Carnegie Mellon University pentru a realiza un studiu zilnic al utilizatorilor, legat de simptomele lor legate de Covid, testare, sănătate mintală, atitudinea legată de purtarea măștii și, mai nou, intenția de vaccinare. Un proiect asemănător s-a desfășurat folosind date de pe telefonul mobil, pentru a observa dacă se păstrează distanța socială, carantina și lockdown-ul. Mai mult de 16 milioane de oameni au participat, devenind unul din cele mai mare studii ce au colectat date publice de sănătate în timpul pandemiei.
Tot Facebook a interzis și îndepărtat postările înșelătoare sau fără bază reală legate de vaccin și Covid – mai mult de 12 milioane de postări fiind șterse de pe platformă – și pune oamenii în contact cu informații de la autorități sau are postările lor, pe un banner chiar la începutul site-ului, spun reprezentanții companiei.
Cercetarea Facebook legată de ezitările la vaccinare vor forța compania să pășească pe o linie subțire dacă decide să le continue, deoarece va trebui să facă deosebirea între conținutul de pe platformă legat de îngrijorări sau dubii și cel care conține dezinformare pură.
„Conversațiile despre vaccin sunt nuanțate, conținutul nu poate fi clar divizat între folositor și dăunător”, scrie Kang-Xing Jin, responsabil de sănătate la Facebook. „Este greu să tragi o linie la postările care conțin experiențele oamenilor legate de vaccinuri”.
Regulile nu îndepărtează dezinformarea
Dar, conform documentelor, Facebook se îngrijorează că acel conținut care nu încalcă clar regulile impuse ar putea fi problematic. „Chiar dacă cercetarea e la început, suntem îngrijorați că răul produs de conținut ce nu încalcă regulile ar putea fi substanțial”, e subliniat în document. Iar inginerii Facebook au descoperit că acest rău pare să aibă un impact disproporționat doar asupra câtorva comunități.
Rezultatele primare ale studiului arată că o minoritate de oameni, un anume influencer sau persoane care postează frecvent și folosesc metode incorecte pentru a-și răspândi mesajul pot avea un impact foarte mare în conversații și ajung să fie producători majori de informație incorectă sau înșelătoare.
Cercetătorii notează că dacă un procent mic de comentarii legate de ezitări la vaccinare pot fi cu efect zero când sunt postate în comunități cu opinii diverse, concentrarea acestor comentarii într-un grup mic sugerează că acel grup devine cameră cu ecou, unde oamenii pur și simplu întăresc ideile pre-existente ale oamenilor de acolo.
Studiul intern al Facebook arată că dacă unele mesaje care duc la ezitări la vaccinare pot fi legate de grupuri de genul QAnon, care par a fi mai focusate pe neîncrederea în autorități ca motiv de nevaccinare, alte grupuri au modalități diferite de a-și exprima dubiile și îngrijorările.
Acestă descoperire arată că experții în sănătate publică trebuie să producă mesaje nuanțate când se adresează populației cu apeluri la vaccinare, pentru că motivele ezitărilor de a se vaccina sunt diferite.
Articolul original îl puteți citi AICI.