Ziariștii de la vox.com scriu despre „Off-Facebook Activity” care te lasă să vezi – și cumva să controlezi – ce spun alte aplicații și site-uri despre tine rețelei sociale.
Utilizatorii Facebook au posibilitatea să arunce un ochi – și să controleze cumva – miriada de urme pe care le caută rețeaua socială pentru a observa ce fac oamenii când nu sunt pe Facebook. Dacă nu v-ați dat încă seama, Facebook urmărește uimitor de multe din ceea ce faceți când nu folosiți platforma lor, activitate pe care noi o numim a trăi în viața reală.
Noua secțiune Off-Facebook Activity, pe care compania a anunțat-o în august, a fost lansată zilele trecute. Oferă date despre ce informații sunt furnizate către Facebook din activitatea unui utilizator în lumea reală, de exemplu, dacă ați vizitat un site oarecare și ați cumpărat ceva. De ce face asta Facebook? Pentru că poate adăuga la aceste informații datele adunate de pe profilul de Facebook al unui utilizator și poate furniza anunțuri publicitare mai potrivite clientului (sau, după cum spune Facebook „vă personalizează experiența”). De multe ori ajungeți să credeți că Facebook vă ascultă telefonul din cauza exactității reclamelor pe care le primiți dar, de fapt, e vorba de cantitatea imensă de date (ascunse) pe care le adună platforma socială.
Această urmărire detaliată arată de ce vedeți, de exemplu, o reclamă despre un film în care joacă Kate Mulgrew imediat după ce ați urmărit pe Netflix «Star Trek:Voyager», chiar dacă nu ați intrat pe Facebook în acea perioadă. Această metodă este cea care permite multor site-uri, incluzând Facebook, să vă ofere servicii gratuite. Deci obțineți ceva din înțelegerea asta, chiar dacă la început nu ați știut că e vreo înțelegere sau cât de multe date despre dumneavoastră veți furniza altora.
Cum se accesează Off-Facebook Activity
Accesarea secțiunii Off-Facebook Activity pentru a vedea ce știe platforma socială despre dumneavoastră nu e chiar simplă. Puteți merge direct acolo la adresa: facebook.com/off_facebook_activity/. Dacă încercați să o găsiți în News Feed, va trebui să mergeți la „Settings” și apoi click pe „Your Facebook Information”. Ar trebui să găsiți Off-Facebook Activity și intrați să vedeți ce e acolo. Apoi, pregătiți-vă să fiți consternat. Unul din reporterii vox.com a descoperit că peste 500 de aplicații și site-uri i-au transmis datele către Facebook în diverse moduri.
Multe erau site-uri pe care abia le accesase. Asta deoarece multe site-uri folosesc trackere de la Facebook, ce colectează și transmit automat date despre cei care intră pe site. Chiar și utilizatorii care folosesc programe de blocare a acestora vor găsi probabil zeci de situații în care diverse companii îi trimit datele personale către Facebook.
Această nouă opțiune vă oferă posibilitatea de a face oarece ordine în acestă colecție. Dacă faceți click pe o anumită companie listată acolo, va apărea o căsuță de dialog care va furniza o imagine mai detaliată asupra datelor ce au fost colectate. Există și opțiunea de a refuza ca acea companie să furnizeze ulterior date. Dacă vreți opțiunea nucleară, faceți click pe „Manage Future Activity” și mișcați butonul albastru spre partea dreaptă a paginii.
Deși rezultatul pare a fi că va înceta colectarea de date din lumea reală, nu e întrutotul adevărat. După ce mutați butonul apare o căsuță de dialog ce spune că „vom primi în continuare notificări de la companiile și organizațiile pe care le vizitezi”. Doar că aceste informații nu vor mai fi legate de contul personal.
Ajută să ştergem istoricul?
Puteți să și ștegeți istoricul din off-facebook activity cu un clik pe „Clear history” din lista de activități. Va apărea o fereastră care va cere să faceți click din nou. Cum va spune anunțul, veți vedea în continuare reclame, doar că nu vor mai fi alea ciudate pe care le primeați despre un produs pe care tocmai îl căutați pe alt site.
Dacă nu vă place ideea ca interacțiunea cu platforma Facebook să fie urmărită și folosită pentru a primi publicitate, va trebui de asemenea să schimbați și setările pentru așa ceva în contul propriu. Intrați în setări, în secțiunea „ads/reclame”. Închideți “Ads based on data from partners,” “Ads based on your activity on Facebook Company Products that you see elsewhere,” și “Ads that include your social actions.” Din nou, asta nu va închide urmărirea de către Facebook, dar o va minimiza.
Dacă nu vă place ideea să fiți urmărit de Facebook, ghinion. Chiar dacă ștergeți toate conturile de Facebook sau companii deținute de Facebook, incluzând Instagram și WhatsApp, se pare că nu prea există loc pe Pământ unde să intri online și rețelele sociale să nu te detecteze. Facebook, cel puțin, spune că ne oferă un pic de control vizavi de asta.
Articolul de pe vox.com îl găsiţi la
https://www.vox.com