Tabloul de Picasso găsit la Tulcea este o farsă a unor producători de teatru belgieni.
Tabloul găsit în România despre care s-a presupus a fi „Tete D’Arlequin” de Pablo Picasso furat în 2012 din muzeul Kunsthal din Rotterdam, Olanda, nu este decât o copie şi face parte dintr-o farsă în scop de publicitate, a dat asigurări ieri teatrul olandez Berlin, informează agenţia EFE.
Scriitori belgieni Yves Degryse şi Bart Baele au recunoscut că se află în spatele acestui gest ca parte a piesei „Adevărata copie”, care a avut premiera la Anvers săptămâna trecută şi îşi propune să atragă atenţia asupra valorii originalelor în artă, au explicat ei într-o scrisoare primită de televiziunea olandeză NOS. „Am pregătit o parte din această performanţă tăcută în ultimele luni”, a declarat cuplul artistic, care chiar a călătorit la 31 octombrie în România pentru a îngropa această copie de Picasso, în cadrul muncii lor asupra falsificatorului de artă olandez Geert Jan Jansen.
În urmă cu două săptămâni, ei au trimis şase scrisori anonime, conţinând locaţii şi instrucţiuni, mai multor persoane, printre care scriitoarea de origine română Mira Feticu, care a călătorit din Olanda, unde locuieşte oficial, în România, unde a găsit pachetul într-un oraş din Dobrogea şi l-a predat Ambasadei Olandei la Bucureşti, relatează agenţia spaniolă de presă.
Lucrarea a ajuns la Parchet
La rândul său, reprezentanţa diplomatică olandeză a predat falsa lucrare Parchetului român, pornind de la presupunerea că ar putea fi tabloul original furat din Rotterdam în urmă cu şase ani alături de alte picturi de Matisse, Meijer De Haan, Monet, Gauguin, Meijer De Haan şi Lucian Freud.
În timpul unei percheziţii în 1994, poliţia a descoperit în fieful francez al falsificatorului Jansen 1.600 de exemplare de opere ale unor mari maeştri, cum ar fi Picasso, Dali şi Matisse, realizate de el însuşi, şi, după cum subliniază cei doi artişti belgieni, „există încă lucrări ale lor în muzee din întreaga lume pe care nimeni nu le suspectează că sunt simple copii”. „Care este valoarea adevărului? Nu este mai interesant să fii de acord uneori cu o minciună minunat concepută?”, subliniază scriitorii belgieni, conform EFE.
Tabloul „Tete D’Arlequin” de Pablo Picasso face parte din lotul de şapte opere de artă furate în 2012 din muzeul Kunsthal din Rotterdam în cadrul unei acţiuni spectaculoase, calificată de media olandeză drept „furtul secolului”. Cu o valoare totală estimată la 18 milioane de euro, aceste tablouri sunt în continuare de negăsit.
Scriitoare româno-olandeză păcălită
Mira Feticu, o scriitoare olandeză de origine română şi autoarea unei cărţi inspirată de acest furt, a povestit, într-o postare pe Facebook, că a primit o scrisoare anonimă în limba română, în care era menţionată o adresă şi instrucţiuni despre locul în care se afla tabloul „Tete D’Arlequin”, semnat de Picasso. Ea a venit în România, a ajuns la adresa indicată în scrisoare, a căutat în locul menţionat şi a dezgropat un pachet care conţinea un tablou învelit în plastic. S-a urcat în maşină şi a comparat pânza cu o copie printată a lucrării. „Când l-am văzut, am început să plâng. Nu sunt specialist, dar părea a fi lucrarea lui Picasso. Cred că aparţine Olandei, aşa că am predat-o imediat ambasadei din Bucureşti”, a spus Mira Feticu.
Ea a declarat la Digi 24 că nu s-a simţit păcălită şi crede că şi-a făcut datoria. Cei care au pus la cale gluma şi-au anunţat printr-un e-mail victimele şi au povestit că farsa este inspirată din piesa de teatru „Copia adevărată” care a avut premiera joi la Anvers. În scenariu, personajul principal este un falsificator de tablouri.
Ataşatul de afaceri interne din cadrul Ambasadei Olandei a anunţat autorităţile române, iar o echipă formată din procurori DIICOT şi poliţişti ai Direcţiei de Investigaţii Criminale – IGPR efectuează cercetări, pentru lămurirea tuturor aspectelor: audierea persoanelor, cercetarea locului în care au afirmat cele două persoane că au găsit tabloul, sâmbătă seara pe raza judeţului Tulcea, expertize criminalistice.
Patru români acuzaţi de „furtul secolului”
Patru români au fost acuzaţi că, în noaptea de 15 spre 16 octombrie 2012, au sustras, de la Muzeul Kunsthal din Rotterdam, şapte tablouri: „Tęte d’Arlequin” de Picasso, „La Liseuse en Blanc et Jaune” de Henri Matisse, „Waterloo Bridge” şi „Charing Cross Bridge” semnate de Claude Monet, „Femme devant une fenętre ouverte, dite la fiancée” de Paul Gauguin, „Autoportrait” de Meyer de Haan şi „Woman with Eyes Closed” de Lucian Freud. Este vorba de Radu Dogaru, Adrian Procop, Eugen Darie şi Alexandru Mihai Bitu. Autorii furtului ar fi comis jaful în mai puţin de trei minute. În pofida valorii lor, niciuna dintre picturi nu era protejată cu alarmă.
Tablourile au fost ascunse în perne şi transportate în România unde urma lor s-a pierdut după o tentativă nereuşită de vânzare. Această vânzare ratată a permis, însă, identificarea autorilor furtului şi a condus la arestarea lor. Aceştia au fost inculpaţi de autorităţile române şi condamnaţi definitiv în anul 2014, primind pedepse cuprinse între doi şi şase ani de închisoare şi plata către asiguratori a 18,1 milioane de euro daune şi dobânzi. În timpul audierilor din instanţă, hoţii au declarat că tablourile au fost aduse în România, însă au fost arse într-o sobă.