Ca urmare a scandalului Cambridge Analytica, deputaţii europeni cer un audit complet al Facebook şi noi măsuri împotriva imixtiunii în alegeri.
Într-o rezoluţie adoptată săptămâna trecută, deputaţii îndeamnă Facebook să permită agenţiilor Uniunii Europene să realizeze un audit complet, pentru a evalua protecţia şi securitatea datelor personale ale utilizatorilor, ca urmare a scandalului provocat de accesarea ilegală şi exploatarea abuzivă a datelor personale a 87 de milioane de utilizatori Facebook.
Deputaţii europeni sunt de părere că Facebook nu doar că a înşelat încrederea cetăţenilor UE, „dar a încălcat şi legislaţia UE”. Ei recomandă Facebook să facă schimbări platformei sale, care să fie în concordanţă cu legea protecţiei datelor din UE.
Măsuri împotriva manipulării alegerilor
Europarlamentarii consideră că datele obţinute de Cambridge Analytica ar fi putut fi folosite în scopuri politice atât în contextul referendumului pentru ieşirea Marii Britanii din UE, dar şi pentru a viza electoratul american la alegerile prezidenţiale din 2016.
Ei evidenţiază nevoia urgentă de a contracara orice tentativă de a manipula alegerile UE şi de a adapta legile electorale pentru a reflecta noua realitate digitală.
Pentru a preveni imixtiunea electorală via reţelele sociale, deputaţii europeni propun: aplicarea online a garanţiilor electorale clasice «offline»: reguli referitoare la transparenţa şi limitele cheltuielilor, la respectarea perioadelor de tăcere şi la tratarea egală a candidaţilor; facilitarea recunoaşterii publicităţii politice online plătite şi a organizaţiilor din spatele acesteia; interzicerea creării de profiluri cu scopuri electorale, inclusiv a utilizării comportamentelor online susceptibile de a scoate la iveală preferinţele politice; platformele de social media ar trebui să eticheteze conţinutul difuzat de roboţi, să accelereze procesul de suspendare a conturilor false şi să colaboreze cu verificatorii de fake news şi cu mediul academic pentru a lupta contra dezinformări; ar trebui realizate investigaţii de către statele membre cu susţinerea Eurojust , privind presupusa folosire abuzivă a spaţiului politic online de către forţe străine.
Rezoluţia adoptată rezumă concluziile întâlnirii din luna mai dintre deputaţi ai Parlamentului European şi Mark Zuckerberg, CEO al Facebook, şi cele trei audieri care au urmat. Se referă, de asemenea, la scurgerea de date suferită de Facebook în 28 septembrie.
„Este o problemă globală, care ne-a afectat deja referendumul şi alegerile. Rezoluţia stabileşte măsuri necesare, inclusiv un audit independent al Facebook, o actualizare la regulile noastre ale competiţiei şi măsuri adiţionale de a proteja electoratul. Trebuie acţionat acum, nu doar pentru redobândirea încrederii în platforma online, ci şi pentru a proteja spaţiul privat al utilizatorilor şi pentru a restabili încrederea în valorile noastre democratice”, a declarat laburistul britanic Claude Moraes, preşedintele Comisiei pentru Libertăţi Civile din Parlamentul European.
Vera Jourova: „Un mare risc pentru democraţie”
„Existenţa ingerinţelor în alegeri reprezintă un mare risc pentru democraţie. Cazul Faceboo-Cambridge Analytica a fost, în multe privinţe, un semnal de alarmă pentru noi toţi au estimat eurodeputaţii, care au cerut o reglementare a publicităţii în scopuri politice. Campaniile electorale sunt în mod special subiecte ale dezinformării şi manipulării de către interese private sau străine”, a declarat comisarul european pentru justiţie şi protecţia consumatorului, Vera Jourova, subliniind că următoarele alegeri europene din mai „nu sunt imune la această ameninţare”.
87 de milioane de utilizatori, victimele scandalului Facebook – Cambridge Analytica
În urma scandalului Cambridge Analytica, a ieşit la iveală faptul că Facebook a permis ca datele personale a circa 87 de milioane de utilizatori să ajungă, fără ştirea acestora, la firma britanică specializată în comunicare strategică şi care a lucrat în 2016 pentru campania prezidenţială a lui Donald Trump.
Specializată în activităţi de analiză a datelor, compania Cambridge Analytica este acuzată că, printr-o aplicaţie de teste psihologice descărcată de circa 300.000 dintre utilizatorii reţelei de socializare Facebook, a recuperat fără consimţământ datele a zeci de milioane de persoane pentru a dezvolta un software care ar permite anticiparea şi influenţarea votului alegătorilor. La 2 mai, Cambridge Analytica a anunţat că îşi încetează activitatea şi declanşează procedura de faliment.
Patronul Facebook, Mark Zuckerberg, a fost nevoit să-şi ceară scuze şi să se justifice îndelung în faţa parlamentarilor americani şi apoi a celor europeni, care au pus la zid compania cu 2,3 miliarde de utilizatori în lumea întreagă.
Tim Cook denunţă folosirea datelor personale ale clienţilor
Datele personale ale clienţilor sunt folosite „ca o armă cu eficienţă militară” de către companii care vizează creşterea profitului, a denunţat miercuri la Bruxelles directorul Apple, Tim Cook.
Directorul Apple – a cărui companie a reuşit până acum să evite scandalurile legate de încălcarea confidenţialităţii cu care s-au confruntat Google sau Facebook – a dat asigurări că susţine ferm adoptarea unei legi federale „complete” privind protejarea vieţii private în SUA, salutând totodată Regulamentul european privind protecţia datelor intrat în vigoare la 25 mai. „Dorinţa de a pune profitul mai presus de dreptul la viaţa privată nu este nimic nou”, dar „astăzi acest comerţ a explodat”. „Informaţiile care ne privesc, de la cele obişnuite la cele profund personale, sunt folosite împotriva noastră ca o armă cu eficienţă militară”, a avertizat Cook.
Potrivit acestuia, algoritmii folosiţi de companii pentru a-şi devansa rivalii pot transforma preferinţe nevinovate în convingeri de neclintit. „Dacă vă place culoarea verde, s-ar putea să ajungeţi să citiţi numeroase articole sau să urmăriţi numeroase clipuri video despre pericolul perfid pe care îl reprezintă persoanele cărora le place portocaliul. Să nu cosmetizăm. Asta înseamnă supraveghere, iar aceste stocuri de date personale nu fac decât să îmbogăţească societăţile care le colectează”, a explicat directorul Apple, adăugând că şi guvernele abuzează de datele şi încrederea utilizatorilor. „Platformele şi algoritmii care promit să vă îmbunătăţească viaţa pot de fapt să accentueze cele mai dăunătoare tendinţe ale oamenilor. Elemente aşa-zis delincvente sau chiar guverne profită de încrederea utilizatorilor pentru a adânci diviziunile, a incita la violenţă şi chiar a submina percepţia comună asupra a ceea ce este adevărat şi ce e fals”, a acuzat Cook.