Sfârşitul acesta de an a perimat un clişeu, cel al şoferilor de weekend. Zilele de dinaintea Crăciunului au demonstrat că mai periculoşi decât şoferii de weekend sunt cei care conduc din an în Paşti şi din Paşti în Crăciun.
Mai bine de o săptămână înaintea Crăciunului aproape că nu s-a putut circula pe străzile din oraş, în special în zona hipermarketurilor şi a pieţelor. Maşină lângă maşină pe sensul de mers şi pe contrasens, fără locuri de parcare în zona marilor magazine, aşa poate fi descris un oraş sufocat de trafic, un oraş care în anii trecuţi nu s-a izbit de această problemă. Dar, odată cu eliminarea taxei auto, parcul auto din Botoşani s-a înmulţit. Au fost aduse tot felul de maşini, dar în special rable ieftine, pe care şi le poate permite oricine. Maşini de 500-1.000 de euro, multe luate probabil din cimitirul de maşini, au ajuns acum să defileze pe străzile oraşului. Ce contează că au probleme la direcţie sau la sistemele de frânare, că motorul mai are două-trei zvâcniri şi-şi dă obştescul sfârşit, dacă pe ele scrie BMW, Audi sau Volkswagen? Îi transformă pe posesorii sau şoferii lor în „Regii şoselelor”, pentru care regulile nu mai contează, pentru că de aia sunt „regi”, nu?
Aşa se explică şi avalanşa de accidente rutiere din ultima perioadă, soldate, din nefericire, cu morţi şi răniţi grav. Poate că sunt cinic, dar, sincer, făcând o paralelă cu ceea ce se întâmplă la noi pe şosele, tind să-i dau dreptate lui Jeremy Clarkson, realizator Top Gear, care afirma într-un editorial în „The Sun”, că cei care aleg să-şi pună capăt vieţii aruncându-se în faţa trenului sunt „foarte egoişti”, gestul lor traumatizând mecanicii şi provocând întârzieri imense navetiştilor. Aşa şi cu şoferii. Dacă vrei să mori, nici o problemă, eşti liber să alegi această cale, dar nu pune în pericol viaţa celorlalţi participanţi la trafic. Ei, poate, vor să trăiască şi nu iau nici o clipă în calcul că un nebun cu o „maşină puternică” şi cu o siglă celebră pe capotă, de fapt o rablă ce cu greu a trecut de RAR, dacă a trecut pe bune, se crede stăpân pe toată şoseaua şi nesocoteşte cele mai elementare reguli pe care ar fi trebuit să le ştie şi să le aplice din moment ce a luat permisul de conducere. De fapt însă, permisul de conducere nu este şi o garanţie a faptului că posesorul are şi capabilităţile necesare de a „struni” o maşină. Celebra „fabrică de permise” de la Piteşti, unde o sumedenie de analfabeţi au luat carnetul fără să fi condus măcar o oră în viaţa lor, spune totul despre ceea ce se întâmplă în România zilelor noastre. Şi dacă „fabrica” de la Piteşti ar fi fost un caz singular, tot ar fi fost bine, dar câte alte astfel de „fabrici” mai sunt în România şi nu sunt descoperite de procurori!
Ei, pe lângă aceşti teribilişti, din păcate, sunt şi cei nesimţiţi, care, încalcă reguli minore, doar pentru a-şi crea lor un mic avantaj. Înaintea Crăciunului, un personaj la vreo 60 de ani, care probabil că a urcat la volan după o pauză destul de lungă, plictisit să aştepte în coloană a urcat pe trotuar şi-şi făcea loc printre pietoni. Când i s-a atras atenţia că e pe trotuar, atât a găsit de cuviinţă să răspundă: „Dacă se circulă ca la nebuni!”
Mai e ceva de spus? Se pare că nu prea avem şanse să ne facem bine vreodată! Că mulţi şoferi uită frecvent bunul simţ acasă, că aceia care vin din străinătate acasă, uită să mai respecte regulile de circulaţie şi răcnesc din toţi rărunchii că „România e de c…t!”
Nu, România e aşa cum o facem noi, iar ea e oglinda noastră fidelă, chiar şi atunci când suntem la volan!