Din dorinţa de a mări încasările la bugetul de stat Guvernul a declanşat o nouă restructurare a ANAF-ului. Aşa se face că, în doar 5 ani de la regionalizare, se doreşte desfiinţarea direcţiilor regionale, acestea fiind lăsate, deja, fără o parte din atribuţii. Administrarea datoriilor fiscale ale contribuabililor mijlocii a fost întoarsă de curând la judeţe, Direcţia de Finanţe de la nivelul Botoşanilor redevenind responsabilă de relaţia cu acest segment de firme. Transferul de atribuţii s-a făcut fără a se suplimenta personalul Fiscului botoşănean, printr-un simplu ordin de la Bucureşti ce nu precizează nici cu ce se vor ocupa finanţiştii de la regionale, care până acum aveau în atribuţii relaţia cu mijlocii, nici cum vor face faţă direcţiile judeţene cu plusul de activitate deosebit de consistent ca volum de muncă.
Prin urmare, în Regionala finanţelor de la Iaşi sunt angajaţi ce stau degeaba, în timp ce la Botoşani angajaţii, care şi aşa erau prea puţini, fac ore suplimentare. Modificarea fusese anunţată pentru luna iulie, dar abia acum s-a pus în practică, după ce Senatul a adoptat o lege de reorganizare şi eficientizare a ANAF. „Având în vedere că performanțele organului fiscal central nu justifică menținerea direcțiilor regionale de finanțe publice, aparat costisitor în termeni de cheltuieli bugetare și fără rezultate semnificative, s-a propus inițiativa legislativă votata azi în Senat…. Acestea revin la nivel județean, mai aproape de contribuabili ajutând astfel la îmbunătățirea ratei de colectare dar și a relației cu plătitorii de taxe și impozite.” afirma senatorul Ștefan Mihu în luna noiembrie.
În momentul de faţă temerea de la regionale este că se vor face restructurări de personal masive, de aici şi protestele declanşate inclusiv la Iaşi în perioada Centenarului. Totodată, la Botoşani finanţiştii se tem că întreaga activitate a regionalei de la Iaşi referitoare la judeţul Botoşani va fi transferată la judeţ, fără niciun plus de personal care să poată derula atribuţiile respective. Este vorba de partea de investiţii, de achiziţii, de administrarea vămilor din judeţ, etc.
Specialiştii fiscali de la Botoşani se plângeau şi înainte de aceste transformări din cauza personalul total insuficient şi cu o medie de vârstă prea înaintată, angajările făcându-se doar la nivel regional şi central. Exemplul cel mai sugestiv este cel al biroului de „Registru contribuabili” care în acest an a trebuit să gestioneze aproape 20.000 de cereri de sponsorizare prin donarea procentului de 2%. După patru luni de muncă zi lumină, de multe ori şi în week-end, un specialist al Fiscului botoşănean a finalizat misiunea aproape sisifică de a prelucra toate documentele, fiecare cerere fiind înregistrată şi trecută prin alte două programe de calculator.
Deocamdată finanţiştii botoşăneni aşteaptă următoarele mişcări ale ministerului, însă, dacă decidenţii nu vor ţine cont de toate aspectele implicate de aceste modificări, vom asista cu toţii la forme numeroase şi costisitoare de protest, inclusiv la Botoşani.