Surpriză pentru funcţionarii publici, care, în urma unei modificări legislative, vor putea fi chemaţi în judecată de cetăţenii care se declară nemulţumiţi de modul în care le-au fost soluţionate problemele. Este vorba despre Legea contenciosului administrativ, prin intermediul căreia oamenii pot contesta actele greşit întocmite de autorităţi sau cele care nu corespund realităţii. Astfel, potrivit unor reglementări adoptate încă din luna iulie, cererile în justiţie pot fi formulate de oameni şi personal împotriva persoanei care a contribuit la elaborarea, emiterea, adoptarea sau încheierea actului ori, după caz, faţă de funcţionarul care se face vinovat de refuzul de a rezolva cererea referitoare la un drept subiectiv sau la un interes legitim.
Cu atât mai mult, funcţionarul poate fi chemat în instanţă dacă se solicită plata unor despăgubiri pentru prejudiciul cauzat ori pentru întârziere. „În cazul în care acţiunea se admite, persoana respectivă poate fi obligată la plata despăgubirilor, solidar cu autoritatea publică pârâtă”, se menţionează în lege.
Şi şefii de instituţii pot fi chemaţi la bară
Cu alte cuvinte, dacă cineva se adresează unei instituţii, iar funcţionarul public întocmeşte un act incorect, de pe urma căruia cetăţeanul nu beneficiază de drepturile cuvenite, ori are de suferit prejudicii, funcţionarul cu pricina poate fi chemat în instanţă pentru a da explicaţiile aferente şi chiar poate să fie pus la plata tuturor daunelor.
Interesant este că inclusiv şefii instituţiei pot fi chemaţi la bară, dacă funcţionarul acţionat în instanţă consideră că răspunderea este în altă parte. „Persoana acţionată astfel în justiţie îl poate chema în garanţie pe superiorul său ierarhic, de la care a primit ordin scris să elaboreze sau să nu elaboreze actul”, se mai menţionează în legea contenciosului administrativ.
Un exemplu este în cazul Casei de pensii, unde cei nemulţumiţi de deciziile de pensionare emise de instituţie pot contesta actul în instanţă şi-l pot chema la bară inclusiv pe funcţionarul de la ghişeu care fie nu a luat în considerare toate documentele depuse la dosar, fie a interpretat legea după bunul plac.
Oamenii trebuie să ştie un singur lucru – în momentul în care merg la ghişeul unei instituţii şi se adresează unui funcţionar public, ei trebuie să ceară şi numele acestuia, pentru a şti pe cine să cheme în instanţă în cazul în care cererea nu este soluţionată operativ sau cu încălcarea drepturilor.