Învățământul românesc nu mai trebuie să producă șomeri pe bandă rulantă! În fiecare an, un număr mare de absolvenți ai liceelor sau școlilor profesionale din Botoșani îngroașă numărul șomerilor din județ. O nouă lege a educației, o corelare a specializărilor, a programelor studiate în școală cu cerințele reale de pe piața muncii ar fi o soluție pentru inserția profesională a absolvenților. Învățământul profesional dual însă, poate reprezenta soluția imediată de integrare profesională a tinerilor. În cadrul dezbaterii publice “Învățământul profesional dual”, organizată de deputatul, membru Pro România, Mihaela Huncă, experții de la Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic și de la Agenția Națională ERASMUS+ au demonstrat cum se poate realiza acest lucru.
“Prezența activă la dezbatere a președintelui Camerei de Comerț, Industrii și Agricultură Botoșani Valeriu Iftime, a agenților economici și a reprezentanților școlilor profesionale și a liceelor cu profil tehnologic constituie un pas important în realizarea strategiei dezvoltării învățământului profesional dual. Acest sistem presupune o colaborare între autorităţile locale şi centrale, pe de o parte, şi companii private și unități de învățământ profesional, pe de altă parte. Pe parcursul școlarizării în sistem profesional dual, elevii primesc lunar o bursă de 400 RON din partea Ministerului Educației și a agenților economici, iar la terminarea studiilor asigură absolvenților un loc de muncă. Este un proiect necesar pentru dezvoltarea economică a oraşului și a județului nostru, pentru că resursa umană bine pregătită profesional creşte atractivitatea unei zone din punctul de vedere al investitorilor. Acest lucru ar trebui să fie o prioritate în agenda reprezentanților administrației publice locale și județene din Botoșani. De aceea, sper ca echipei care la dezbaterea publică a venit cu soluții viabile, să se alăture și reprezentanții primăriilor și ai Inspectoratului Școlar Județean care reprezintă verigi importante pentru implementarea învățământului profesional dual în județul nostru”, a declarat deputatul membru Pro România Mihaela Huncă.
“Nu inventăm noi învățământul profesional dual. Sunt exemple de bună practică din alte țări europene. De aceea, la dezbatere am invitat și un expert pe proiecte de parteneriat strategic din cadrul Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale. Ba mai mult, avem exemple de învățământ profesional dual aplicat cu succes la noi în țară: Braşovul, a fost unul dintre pionierii învăţământului dual din România şi a devenit exemplu de bună practică la nivel naţional, prin înfiinţarea, în 2012, a Şcolii Profesionale Germane Kronstadt. Peste 1000 de elevi vor fi angajați la finalul studiilor în companii private. Acest lucru nu a fost posibil decât printr-un parteneriat ferm între Primărie, Inspectoratul Școlar și companii. Cred că putem pune bazele învățământului profesional dual și la nivelul județului Botoșani cu o implicare a tuturor reprezentanților administrației publice locale și județene și a tuturor formațiunilor politice”, a concluzionat deputatul Mihaela Huncă.