Cu şapte luni şi jumătate înainte de evaluarea naţională şi cu opt înainte de bacalaureat, Ministerul Educaţiei face schimbări pe care le anulează, temporar, la nici 24 de ore de la anunţarea lor. Miercuri seară, ministrul interimar al Educaţiei, Rovana Plumb, a decis retragerea modelelor de subiecte pentru examene de pe site-ul instituţiei, deşi ele abia fuseseră publicate.
Modelele de subiecte conţineau inclusiv teste grilă ce urmau să fie introduse la toate materiile de examen, după cum anunţase miercuri, preşedintele Centrului Naţional de Evaluare şi Examinare (CNEE). Numai că după publicarea modelelor, unii profesori au atras atenţia că noua formă de examinare le-ar fi permis elevilor să obţină nota 5 rezolvând doar primul sibiect.
Ieri, ministrul Rovana Plumb a explicat la Europa FM, că astăzi, vor avea consultări ample pe această temă. „Vom avea la Ministerul Educaţiei consultări cu Asociaţia Elevilor, cu Asociaţia Părinţilor şi cu tot ce înseamnă cadre didactice, inclusiv sindicatele din învăţământul preuniversitar. Aceasta a fost decizia mea, pentru că este normal şi firesc să se cunoască opiniile tuturor în ceea ce priveşte educaţia copiilor noştri şi să luăm decizii bine fundamentate. Dpă ce voi asculta punctele de vedere a tuturor actorilor importanţi, voi lua o decizie şi voi comunica care este punctul de vedere în baza concluziilor întâlnirii”,declarat Rovana Plumb.
Ministerul Educaţiei încearcă să schimbe fără nicio dezbatere publică şi fără nicio fundamentare sau studiu de impact subiectele de la examenele de evaluare şi bacalaureat. Preşedintele CNEE, Marian Șuţă, a declarat că 40% din subiectele de la fiecare probă de examen de anul acesta vor fi itemi obiectivi, care includ teste grilă. Schimbarea are loc într-un Minister al Educaţiei care de mai bine o lună nu are ministru plin, fără un anunţ public şi fără ca instituţia să spună ce studii au stat la baza modificării structurii acestor subiecte.
Nu e prima dată când Ministerul ia în calcul testele grilă pentru examenele naţionale. În 2003, subiectele de bac au fost integral sub formă de test grilă, dar Ministerul Educaţiei a abandonat imediat modelul acela de examen. Instituţia nu a spus ce nu a fost bine atunci şi nici de ce acum ar fi bun din nou testul grilă la bac şi nici acum nu au prezentat vreun studiu de impact care să fundamenteze decizia de a reveni la ele.