România a pierdut între 1,8 şi 2 miliarde de euro din fondurile totale alocate în valoare de 19,5 miliarde de euro într-un domeniu sensibil pentru ţara noastră, cel al infrastructurii de transport, a declarat, ieri, comisarul european pentru politică regională, Corina Creţu.
„Din anul 2007 până în anul 2011, rata de absorbţie a fost de 4%. Am preluat mandatul în 2014, cu o rată de absorbţie de 48%. Încheiem ciclul financiar… cu o rată de absorbţie de aproape 90%… Din păcate, din cei 19,5 miliarde de euro alocaţi pe fondurile pe care le gestionez – e vorba de Politica de Coeziune şi de Fondul de Dezvoltare Regională – s-au pierdut între 1,8 şi două miliarde de euro într-un domeniu cel mai sensibil pentru România, cel al infrastructurii de transport”, a explicat Corina Creţu.
Ea a precizat că au fost lucruri „care au afectat potenţialul României” de a beneficia pe deplin de avantajele pe care le oferă Politica de Coeziune. „Dar, sigur, dacă ne uităm la partea plină a paharului, dintre cele 19,5 miliarde de euro, pentru perioada 2007-2014, s-au cheltuit 17,5 miliarde de euro, dar doar aproximativ 14-15 miliarde au fost practic lucrări pe teren, pentru că trei miliarde aproape au fost salvate prin proiecte retrospective, prin preluarea creditelor BEI şi BERD pe care România le avea încă pentru proiecte realizate, cum ar fi de pildă Autostrada «Soarelui», care era deja realizată, dar pentru care statul încă plătea credite. De asemenea, am preluat salariile tuturor funcţionarilor care lucrează pe fonduri europene în România, tocmai pentru a ajunge la această rată de absorbţie de 90% şi a degreva bugetul naţional de această povară a creditelor la care se angajase”, a spus Corina Creţu.Ea a subliniat că, în acest ciclu financiar, România are alocaţi, în total, aproximativ 31 de miliarde de euro, incluzând banii pentru agricultură. „Fondurile europene oferă finanţare pentru aproximativ 60-65% din investiţiile publice în România. Am spus de fiecare dată când au existat probleme în implementarea proiectelor, am vorbit de procedurile greoaie şi de capacitatea administrativă redusă. Vorbim despre lucruri care nu s-au întâmplat azi, ieri sau în ultimul an. Este o slăbiciune pe care am avut-o ca ţară încă de la începutul intrării noastre în Uniunea Europeană, când nu am fost pregătiţi de a accesa o asemenea sumă de bani”, a mai afirmat Corina Creţu.
Autostrăzile, o prioritate pentru UE
Completarea reţelei internaţionale de transport a României, inclusiv tronsonul Sibiu-Piteşti, este „o prioritate” pentru Comisia Europeană, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, comisarul european Corina Creţu. „Pentru Comisia Europeană este o prioritate completarea reţelei internaţionale de transport care cuprinde inclusiv legătura dintre Republica Moldova şi Vestul european. Şi Sibiu-Piteşti la fel, care este veriga lipsă dintre Rotterdam şi Constanţa, este într-adevăr o prioritate şi aici aşteptăm să vedem. Nu poate fi depus proiectul la Comisie pentru că nu există acordul de mediu”, a explicat comisarul pentru Politică regională.
Ea a spus că există fonduri pentru studiul de fezabilitate în cazul Autostrăzii Târgu Mureş – Iaşi. „În Master Planul de transport care a fost adoptat de Guvernul României, repet, de Guvernul României, Sibiu – Piteşti, Târgu Mureş – Iaşi, Centura Bucureştiului, Piteşti – Craiova, podul de la Brăila sunt considerate priorităţi. Din punctul meu de vedere, în momentul în care acestea sunt gata ca proiecte, noi suntem gata să le primim”, a punctat ea.