Gigantul american este anchetat în SUA şi în UE după izbucnirea scandalului Cambridge Analytica.
Comisia Federală pentru Comerţ a SUA (FTC) a confirmat că investighează reţeaua de socializare Facebook cu privire la respectarea de către aceasta a practicilor privind confidenţialitatea datelor, în urma scandalului ce a scos la iveală faptul că datele personale a peste 50 de milioane de utilizatori ai acestei reţele au ajuns în posesia companiei de analize de date Cambridge Analytica, informează agenţiile de presă.
„FTC ia foarte în serios recentele relatări din presă care au generat o preocupare substanţială despre practicile Facebook cu privire la datele personale. FTC confirmă că a deschis o investigaţie privind aceste practici”, se arată într-un comunicat emis de această instituţie.
Conform unui acord încheiat în 2011 între Facebook şi autorităţile americane, reţeaua de socializare s-a angajat să solicite consimţământul utilizatorilor înainte de efectua anumite schimbări în setările de confidenţialitate. Potrivit CNBC, încălcarea acestui acord poate fi sancţionată cu o amendă de 40.000 de dolari.
Directorul interimar al FTC, Tom Pahl, a afirmat că va fi investigată inclusiv respectarea de către Facebook a acordului „Privacy Shield”, încheiat în 2016 între SUA şi UE, ce reglementează transferul de date între cele două părţi.
Şi Comisia Europeană a cerut explicaţii Facebook. Oficialii europene sunt interesaţi dacă datele utilizatorilor de internet din UE figurează printre cele colectate de Cambridge Analytica. „În acest scandal recent există sau nu unele date ale cetăţenilor UE? Regret, dar comunicatele oficiale ale Facebook, inclusiv cele ale directorului general, Mark Zuckerberg, nu mi-au alungat temerile. Aceasta este deosebit de dezamăgitor, având în vedere eforturile noastre de a construi o relaţie între dvs. şi noi pe baza încrederii… Aceasta încredere este acum afectată”, se întreabă comisarul pentru Justiţie, Vera Jourova, într-o scrisoare consultată de Reuters, adresata directorului financiar al grupului Sheryl Sandberg. Ea o întreabă direct pe Sheryl Sandberg dacă este sigură că o situaţie similară „nu se poate repeta astăzi?”
Comisarul european a spus că doreşte un răspuns în două săptămâni.
Facebook face obiectul unor critici după ce săptămânalul britanic „The Observer” şi ziarul american „New York Times” au dezvăluit că biroul londonez al societăţii Cambridge Analytica, foarte implicat în campania miliardarului Donald Trump în 2016, a colectat ilegal datele a milioane de utilizatori Facebook.
În pofida scuzelor prezentate de Mark Zuckerberg, sondaje de opinie efectuate în Statele Unite şi în Germania au relevat faptul că majoritatea populaţiei a pierdut încrederea în Facebook cu privire la protecţia datelor cu caracter personal.
Pe fondul investigaţiei amintite, acţiunile gigantului american au scăzut luni sub 150 dolari – cu 6,5% -pentru prima dată din iulie 2017.
Trump preşedinte şi Brexit, creaţia Cambridge Analytica
Specializată în activităţi de analiză a datelor, compania Cambridge Analytica, ce a colaborat cu echipa de campanie lui Donald Trump înaintea alegerilor prezidenţiale din SUA, este acuzată că, printr-o aplicaţie de teste psihologice descărcată de circa 300.000 dintre utilizatorii reţelei de socializare Facebook, a recuperat fără consimţământ datele de la 50 de milioane de persoane pentru a dezvolta un software care ar permite anticiparea şi influenţarea votului alegătorilor.
Respectiva aplicaţie, „thisisyourdigitallife”, a fost dezvoltată de profesorul de psihologie Aleksandr Kogan de la Universitatea din Cambridge.
Compania britanică a jucat un „rol crucial” în referendumul câştigat de către simpatizanţii Brexit, declară lansatorul de alertă Christopher Wylie, într-un interviu apărut ieri în mai multe media europene.
Şi-ar fi dat britanicii votul în favoarea Brexit în 2016 fără Cambridge Analytica?
„Nu, ea a jucat un rol crucial, sunt sigur”, a declarat fostul director de cercetare al Cambridge Analytica, conform declaraţiilor publicate marţi de cotidianul francez „Libération”, care l-a intervievat pe Wylie împreună cu alte ziare, printre care „Le Monde”, „Die Welt”, „El Pais” şi „La Repubblica”.
În acest interviu, lansatorul de alertă afirmă că Aggregate IQ (AIQ), o companie canadiană legată de Cambridge Analytica, a lucrat cu aceasta din urmă pentru a ajuta la campania pentru ieşirea din UE denumită „Leave.EU” şi apreciază că „fără Aggregate IQ, tabăra «Leave» nu ar fi putut câştiga referendumul, care a fost jucat la mai puţin de 2% din voturi”.
Fostul angajat al Cambridge Analytica apreciază în acelaşi interviu că „Facebookul trebuie reparat, nu radiat”, respingând apelurile de a părăsi reţeaua socială. „A devenit imposibil să trăieşti fără aceste platforme, dar trebuie să le supraveghezi”, consideră el.
„A fost un abuz de încredere între Kogan, Cambridge Analytica şi Facebook. Dar a fost şi un abuz de încredere între Facebook şi oamenii care îşi pun datele la dispoziţia noastră şi se aşteaptă să le protejăm. Trebuie să rezolvăm asta”, a reacţionat co-fondatorul Facebook, Mark Zuckerberg pe pagina sa din propria reţea.