Au trecut trei săptămâni de la Zilele Eminescu, iar ecourile încă nu s-au stins şi sunt parcă mai puternice decât în orice alt an, întinând numele marelui poet. Scrisoarea deschisă a lui Gellu Dorian, potrivit căreia „îşi ia jucăriile şi pleacă acasă”, mai exact îşi ia titulatura „Premiul Naţional de Poezie «Mihai Eminescu»” şi îi lasă pe politicieni să organizeze de anul viitor manifestarea, m-a determinat să abordez acest subiect. Scriitorul botoşănean, preşedintele Fundaţiei Culturale „Hyperion-c.b.”, cea care a înregistrat la OSIM marca „Premiul Naţional de Poezie «Mihai Eminescu»”, s-a supărat pe aleşii locali care i-au cerut socoteală pentru vulgaritatea discursului poetei Medeea Iancu, ţinut la gala premiilor Editurii „Cartea Românească”, din cadrul manifestării dedicate marelui poet, pe scena Casei Tineretului pe 15 ianuarie. Să le luăm pe rând. Mai întâi ar trebui văzut cum se face ca o fundaţie să înregistreze la OSIM o marcă ce conţine numele poetului Mihai Eminescu. Cum de statul român a permis ca o fundaţie să aibă drept de folosinţă pe un brand naţional? Gellu Dorian vorbeşte în scrisoarea deschisă către politicieni despre faptul că „Premiul Naţional de Poezie «Mihai Eminescu»” „a devenit un brand cultural naţional recunoscut nu numai în ţară, ci şi în afara ţării”. Da, este adevărat, dar Premiul Naţional de Poezie nu ar fi devenit niciodată un „brand cultural” dacă în coada lui nu ar fi stat legat numele „Mihai Eminescu” sau dacă s-ar fi numit „Premiul Naţional de Poezie «Gellu Dorian»”. Un astfel de premiu ar fi interesat poate doar pe cei din branşă, rămaşi încă fideli Uniunii Scriitorilor şi atât. Ar fi fost o şuetă boemă, între poeţi şi critici. Apoi, fără sprijinul politicienilor, care vremelnic au administrat/administrează oraşul şi judeţul, niciodată, dar absolut niciodată, „Premiul Naţional de Poezie «Mihai Eminescu»” nu ar fi avut anvergura pe care o are acum, pentru că, nu-i aşa, scriitorii, poeţii, criticii şi fundaţiile lor nu au banii necesari finanţării unui astfel de eveniment. Da, Consiliul Local şi Consiliul Judeţean sunt cele care finanţează această manifestare şi altele de gen dedicate marelui poet, care tind să devină şuete tot mai deocheate. Şi nu mă joc deloc cu vorbele când spun asta, iar cei care vor să se convingă pot citi reportajul lui Florentin Florescu, publicat în „Monitorul de Botoşani” în iunie 2013, „Moartea lui Eminescu, «sărbătorită» la Vorona”, în urma căruia jurnalistul şi ziarul au fost trecuţi pe „lista neagră” de „organizator”. Să ajungem şi la nefericita situaţie de la manifestarea de acum trei săptămâni. Problemele au pornit de la faptul că i s-a permis Editurii „Cartea Românească” să-şi premieze scriitorii pe scena manifestării dedicată lui Eminescu. Am înţeles că „şeful” s-a şi supărat pentru că i s-a acordat „doar jumătate de oră”, când, de fapt, nu trebuia să i se acorde nici măcar un minut. Editura „Cartea Românească” este un business privat. E drept că aparţine de Uniunea Scriitorilor, dar se află sub administrarea „Editurii Paralela 45”, după ce între anii 2005-2017 a fost administrată de „Polirom”. Apoi, şi Uniunea Scriitorilor, în ultimii ani, a devenit „o asociaţie de creaţie, profesională şi sindicală a scriitorilor” măcinată de scandaluri, Nicolae Manolescu şi ceilalţi din conducerea ei fiind tot mai vocal contestaţi. Şi în fine „momentul Medeea Iancu”. Primul impuls a fost unul de dezgust total (şi asta ca să fiu delicat în cuvinte). Apoi am căutat să văd cine este această Medeea Iancu, pentru că numele ei nu-mi spunea nimic. Iar din documentarea făcută, înţeleg că este mai mult „feministă” decât scriitoare sau poetă şi că s-ar potrivi perfect mişcării ucrainene „Femen”, aşa că n-am să insist prea mult. Singura dezamăgire e că în sală au fost şi copii, iar unii dintre ei, la vârsta adolescenţei, poate că n-au înţeles protestul ei, dar cuvintele ei sigur le-au răsunat clar în urechi şi poate că li s-au părut „cool”. Mai trebuie spus ceva şi despre „ţinuta” galei. Dacă politicienii, huliţi acum de „organizatorul” Gellu Dorian, au respectat momentul, fiind îmbrăcaţi la patru ace, primarul Flutur scoţând din dulap chiar şi eşarfa tricoloră, boemii scriitori, poeţi şi critici au urcat pe scenă ca şi cum ar fi venit la bar, desconsiderând evenimentul. Mai sunt multe altele de spus, dar poate că nu e încă momentul, dar o întrebare tot mai trebuie pusă: Dacă tot îşi ia jucăriile şi pleacă acasă, Gellu Dorian şi fundaţia sa renunţă şi la banii de la Consiliul Judeţean pe care-i primeşte pentru editarea şi tipărirea revistei „Hyperion-caiete botoşănene”? Altminteri şi el se înscrie în rândul literaţilor, care, în ultimii ani, nu au făcut altceva decât să paraziteze inestimabila moştenire lăsată de Mihai Eminescu.
Parazitându-l pe Eminescu – Marius ILINCARU editor
De MonitorulBT
0
Deja ai votat!
DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!
Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.
ARTICOLE SIMILARE
Editorial
Nordis, politicieni, curve și naivi – Dumitru MONACU, scriitor
Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...
Editorial
Să alegem noi, nu alții pentru noi – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Deși mai sunt puține zile până când vom merge la urne, interesul românilor pentru dezbaterile electorale tinde spre zero, iar asta ar trebui să...
Editorial
Referendumul și campania electorală – Dumitru MONACU, scriitor
De ceva timp, primarul Botoșaniului, Cosmin Andrei, bate câmpii pe rețelele de socializare cu o temă evident electorală, și anume consultarea populației în legătură...
Editorial
Fotbalul, Kosovo și lecția autoironiei pierdute – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Am renunțat la fotbal din toate punctele de vedere în urmă cu mai bine de douăzeci de ani și nu pot spune că-i duc...
Editorial
Pierdem dreptul de a ne plânge – Virgil COSMA, jurnalist
Pe cum se apropie ziua alegerilor, se întinde ca o furtună ideea că ne merge prost fiindcă fruntașii Europei ne fură de ne sting...
Editorial
Patul sau pactul Cotrocenilor? – Dumitru MONACU, scriitor
Goana nebună după procente și după accederea în turul doi al prezidențialelor face ca lupta la baionetă să devină efectiv pistol cu apă, ca...
Editorial
Despre nunți, botezuri, înmormântări – Dumitru MONACU, scriitor
Dacă v-ați gândit cumva că titlul editorialului are vreo legătură cu filmul românesc purtând (aproape) același nume produs în 2022, v-ați înșelat amarnic. Așadar,...
Editorial
O lecție din care România ar trebui să învețe – Ciprian MITOCEANU, scriitor
În media românească s-a vorbit foarte puțin despre tragedia de la Novi Sad, petrecută la începutul lunii. E campanie electorală, e vorba de viitorul...
Editorial
Contractele cu statul și cancanul politic – Dumitru MONACU, scriitor
Despre firmele care au contracte cu statul s-a vorbit și încă se va mai vorbi multă vreme în spațiul public autohton, din moment ce,...
Editorial
Vadim se întoarce. Și nu vine singur – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Având în vedere că finala prezidențială din 2000 e pe cale să se repete, deși cu alți protagoniști, tot mai mulți români și-au amintit...
Editorial
Conservatori versus progresiști și noua ordine mondială – Virgil COSMA, jurnalist
Un fior de disconfort și neliniște i-a cuprins pe liderii progresiști ai Europei - cu excepțiile notabile ale Poloniei și Ungariei, parțial și a...
Editorial
Între nostalgie și realitatea europeană – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Eterna și paradoxala Românie... Deși numărul nostalgicilor e tot mai mare cu zi ce trece, e clar că, din punct de vedere economic –...
Editorial
Balul oamenilor de afaceri, postacii și pârlacii – Dumitru MONACU, scriitor
În urmă cu ceva timp, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Botoșani a organizat în somptuoasa sală „Luceafărul” de la Cucorăni tradiționalul bal al...
Editorial
În ce Matrix au trăit nostalgicii? – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Cred că sunt prea puțini românii care se pot lăuda că au ratat seria Matrix, iar pentru asta nu e de vină apetitul românului...
Editorial
AI și maimuțele – Dumitru MONACU, scriitor
Oriunde te duci și te întorci astăzi, este imposibil să nu auzi: „Nu mai găsești pe nimeni să muncească, dom’le!”, indiferent că e vorba...
Editorial
Prea măreț pentru o țară așa de mică – Ciprian MITOCEANU, scriitor
Acum, că suntem în plină campanie electorală, principala preocupare a politicienilor e să arate cât de mult le pasă de soarta românilor. Și pentru...
Botoșani
cer acoperit de nori
0.6
°
C
1.6
°
0.6
°
75 %
1.6kmh
100 %
vin
2
°
sâm
1
°
Dum
1
°
lun
3
°
mar
2
°
CARICATURA ZILEI
POZA ZILEI
Multă lume încă nu s-a hotărât cu cine votează. O fi din cauza ofertei bogate.
EDITORIAL
Cu stupoare constatăm în aceste zile că în mizerabila „Ciorbă” (am făcut referire la Vladimir Ciorbă, soțul pesedistei Laura Vicol, unul din creierele acestei...
EPIGRAMA ZILEI
Tot votând răul cel mai mic
N-am realizat nimic
Așadar și prin urmare
Încercăm cu ăla mare?
-Dumitru MONACU
HAPPY CINEMA
POLITICĂ EDITORIALĂ
Politica editorială a Monitorului de Botoșani
Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...
ÎN ATENȚIA CITITORILOR
În atenţia cititorilor
Este foarte important pentru redacţia noastră să ofere cititorilor posibilitatea de a comunica cu noi rapid şi uşor. Astfel, pentru:
- a ne aduce la...
MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ
Codul de conduită al jurnalistului
În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
- Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...