Adio, cozi interminabile! Cererile pentru pensie sau alte beneficii oferite de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) pot fi depuse acum simplu și rapid, direct de acasă, cu doar câteva clickuri.
Prin intermediul portalului online CNPP(click AICI), utilizatorii pot solicita orice tip de pensie – de la cea pentru limită de vârstă, anticipată, până la pensia de invaliditate sau de urmaș. Tot pe platformă pot fi consultate detalii importante din cariera de asigurat: istoricul contribuțiilor, stagiile de cotizare ori viramentele către Pilonul II de pensii.
Angajatorii sau persoanele fizice pot verifica online dacă declarațiile privind contribuțiile sociale – cele prin care se raportează veniturile și contribuțiile pentru fiecare angajat – au fost depuse corect și înregistrate în sistem. Totodată, platforma permite și transmiterea cererilor pentru obținerea formularelor internaționale A1, necesare celor care lucrează temporar în altă țară din Uniunea Europeană, precum și a altor certificate privind legislația de securitate socială aplicabilă.
În plus, executorii judecătorești pot solicita online informații despre debitorii persoane fizice, iar angajatorii pot cere rambursarea unor cheltuieli în caz de accidente de muncă sau boli profesionale. Este vorba despre sume legate de transportul de urgență sau repatrierea în caz de deces, precum și de indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă, reducerea timpului de lucru sau mutarea temporară a unui angajat în alt post.
Procedură simplă online
Pensionarii sau persoanele care cotizează la sistemul public pot intra pe site-ul CNPP, la secțiunea „Completare formulare”. Acolo, trebuie doar selectat tipul de cerere dorit.
Dacă nu aveți cont, puteți trimite cererea fără să vă înregistrați. Intrați pe site-ul CNPP, secțiunea „Comunicare cu publicul” – „Depunere cereri și documente”. Trebuie descărcat formularul necesar, completat și semnat. Apoi, încărcați-l în format PDF, JPG sau PNG, împreună cu celelalte documente solicitate. Este important ca aceste fișiere să fie clare, lizibile și să conțină toate informațiile necesare, precizează CNPP. Cei care vor să-și facă un cont pe portal trebuie să completeze o cerere specială, cu datele personale. Aceasta trebuie semnată de mână și apoi transmisă CNPP. După ce contul este activat, veți putea consulta oricând istoricul carierei de asigurat, stagiile de cotizare și alte informații utile.
După ce trimiteți online cererea de pensie sau alte solicitări, primiți o confirmare pe e-mail. Dacă totul este complet și corect, nu trebuie să mai mergeți la sediul instituției teritoriale decât dacă vi se cere acest lucru în mod expres. În unele situații, vi se poate cere să mergeți cu documentele originale, la o dată și oră stabilite printr-o programare. Comunicarea se face prin e-mail, utilizând adresa de la care a fost trimisă solicitarea, sau telefonic, dacă a fost furnizat un număr de contact.
Cei care au semnătură electronică calificată (cum au de obicei avocații, notarii, firmele sau cei care depun declarații la ANAF) pot semna cererile direct pe calculator. În acest caz, prezența la ghișeul casei teritoriale de pensii nu mai este necesară.