Duminică după-amiază, sud-vestul județului Botoșani a fost martorul unui eveniment mai puțin obișnuit: două avioane de spionaj electronic au survolat în mod continuu spațiul aerian al regiunii, în cadrul unei misiuni de monitorizare a conflictului din Ucraina.
Avioanele, echipate cu aparatură de ultimă generație, au realizat zboruri în buclă între Aeroportul Mihail Kogălniceanu din Constanța și Aeroportul Salcea din Suceava.
Este un fenomen rar pentru zona noastră, având în vedere că, până acum, o singură aeronavă de acest tip îndeplinea misiuni similare în regiune. Cu toate acestea, duminică, două avioane Bombardier Challenger 650 Artemis, dotate cu tehnologie sofisticată de spionaj electronic, au zburat ore în șir, monitorizând activitățile din estul Ucrainei. Unul dintre avioane a decolat din Lituania, iar celălalt din Aeroportul Mihail Kogălniceanu.
Avioane utilizate în scopuri de supraveghere
Aceste aeronave, care fac parte dintr-o flotă specializată, sunt utilizate în scopuri de supraveghere strategică și colectare de informații. Cu aparatură de detectare a semnalelor electronice și a comunicațiilor, avioanele sunt capabile să monitorizeze și să capteze date de la distanțe mari, contribuind astfel la evaluarea situației de pe teren și la susținerea activităților de analiză strategică internațională.
Zborurile celor două avioane au atras atenția localnicilor și a autorităților, fiind un exemplu clar al implicării tehnologiei avansate în gestionarea unor crize geopolitice majore. Deși astfel de misiuni sunt frecvente în zonele de conflict, prezența simultană a două aeronave de spionaj electronic în spațiul aerian al României reprezintă un eveniment rar și semnificativ în contextul actual al tensiunilor din Ucraina.
Un model foarte nou de aeronavă de spionaj
Mai exact, un ARTEMIS A-ISR Aerial Intelligence Surveillance Reconnaissance. Artemis = Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System. A-ISR = Aerial Intelligence, surveillance and reconnaissance.
Altfel spus, un avion de spionaj. Este atât de nou încât este considerat o demonstrație tehnologică, nu ceva intrat deja oficial în dotarea forțelor armate (ține chiar de US Army, nu de aviație) și a fost trimis încă de anul trecut la Mihail Kogălniceanu pentru a monitoriza situația din Ucraina.
Nu sunt multe detalii oficiale despre capabilitatea de război electronic. Are un sistem de comunicație foarte bun, poate transmite date cu viteză mare spre sateliți, adică transmite informații despre mișcările inamice. De ce nu face direct un satelit militar asta? Pentru că sunt nori, n-au orbită care să le asigure vizibilitate permanentă și, mai important, sateliții lucrează doar optic, fără a recepționa și spiona semnale radio între unitățile inamice șamd.
Avionul probabil are senzori foarte buni.
Sistemul principal se numește HADES—High-Accuracy Detection and Exploitation System—un radar de sol plus detecție de semnale radio în diverse frecvențe. Nu m-ar mira dacă ar putea detecta nu doar comunicații radio între unități, ci și amprenta lor electromagnetică de pe alte frecvențe. Momentan asta face, spionează mișcările rusești din Ucraina.
În alte condiții, ar poate fi utilizat și pentru coordonarea focului de artilerie la distanțe foarte mari. Rachetele și tunurile de distanță mare au nevoie de cineva care să le zică ținta cu precizie. Artemis zboară la 37.000 de picioare acum, cam la altitudinea avioanelor de linie și cu aproximativ aceeași viteză, în jur de 700 km/h.