Ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a precizat că autoritățile au început deja discuțiile în ceea ce privește modificarea impozitării pentru mijloacele de transport, „un jalon în PNRR pentru a genera o mobilitate mai verde”.
Oficialul a declarat, luni, la Digi 24, că analizele efectuate în trecut în această privință „au fost actualizate”.
„Este un jalon în PNRR modificarea impozitării mijloacelor de transport pentru a genera o mobilitate mai verde. Aceste discuţii şi aceste iniţiative de acte normative au fost deja începute, lansate de către Ministerul Transporturilor, ele trebuie discutate şi cu autorităţile locale, am văzut că şi din domeniul privat au venit câteva analize. De fapt, sunt analize care au fost făcute acum câţiva ani şi au fost actualizate cu propuneri de modificare a sistemului de impozitare, de taxare a mijloacelor de transport pe plan local, adică la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale”, a declarat Tanczos Barna, citat de News.ro.
Sunt necesare măsuri pentru reducerea poluării în transport
El a precizat că în 2025 trebuie „pus la punct” un pachet legislativ nou cu măsuri de reducere a poluării în sectorul mobilității, în urma discuțiilor pe care trebuie să le poarte autoritățile centrale și cele locale în acest sens.

„Acest lucru poate să însemne la anumite categorii de autoturisme taxe locale mai mari, pentru că majoritatea acestor taxe se duc în bugetul autorităţilor locale, pot însemna taxe mai mici la anumite mijloace de transport care sunt mai puţin poluante şi trebuie creat un echilibru astfel încât să fie motivant să circulăm cu mijloace de transport mai puţin poluante”, a continuat ministrul Finanțelor.
Statul finanțează, prin programele Rabla, schimbarea mașinilor vechi cu unele noi
Tanczos Barna, care a amintit că statul finanțează în continuare, prin programele Rabla, schimbarea mașinilor vechi cu unele noi, a precizat că taxa pentru autovehiculele poluante va intra în vigoare „cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026”.
„Tot acest pachet vine în sprijinul celor care vor să aibă maşini mai puţin poluante. Cu siguranţă, această taxă nu va intra în vigoare în acest an, ci cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026. De atunci, am putea plăti taxe mai mari în funcţie de maşinile pe care le avem şi dacă poluează mai mult, sau mai mici, dacă avem maşini mai puţin poluante, depinde de modul în care se echilibrează acest lucru. Sigur, maşinile mai puţin poluante vor fi taxate mai puţin decât cele care sunt mai poluante”, a conchis ministrul Tanczos Barna.
Totuși, este binecunoscut că nu este deloc simplu și nici ieftin să cumperi un autoturism ecologic. Prețul unei asemenea mașini este prohibitiv pentru majoritatea cetățenilor, de aceea mulți preferă încă o mașină mai veche, second hand, care, evident, este și mai poluantă, deci mai expusă unei taxări din acest motiv.
Recent, la Botoșani, municipalitatea a achiziționat patru autoturisme ecologice, prin Programul AFM Rabla Plus 2024, printre cetățeni stârnindu-se controverse referitoare la modul în care sunt folosite.
Autoturismele Diesel, excluse din noul program Rabla
Deja, printre prevederile noului program Rabla pentru 2025, a apărut cea potrivit căreia autoturismele Diesel nu se mai încadrează. Iată câteva dintre aceste modificări:
✅ Înscrierea în program se va face direct de beneficiar, pe platforma AFM.
✅ Cuantumul ecotichetelor va fi:
- 10.000 RON pentru autovehiculele cu motoare pe benzină și benzină hibrid
- 13.000 RON pentru autovehiculele PHEV
- 25.500 RON pentru autovehiculele BEV (motor full electric), dar este în discuție mărirea acestei valori
✅ Autoturismele noi trebuie să aibă emisii CO₂ de:
- Maxim 145 g/km (pentru autovehiculele cu motor pe benzină sau hibrid)
- Maxim 80 g/km pentru autovehiculele PHEV
✅ Valoarea maximă a autovehiculului nou (cu TVA inclus):
- 60.000 euro pentru autovehiculele cu motor pe benzină sau hibrid
- 70.000 euro pentru autovehiculele PHEV sau BEV
❌ Nu vor mai fi eligibile în noul program autovehiculele Diesel.
⛔ Autovehiculele achiziționate prin acest program nu se pot vinde de către beneficiar timp de trei ani.
Astfel de programe gen Rabla trebuie sa aiba strict ca tinta familiile persoanele care nu isi permit o masina noua, cu garantie, apoi cresterea bunastarii va determina cumpararea de masini cat mai noi. dezmatul bugetar, lacomia fiscala = dezastru economic pe termen lung tinand cont de situatia nivelului de trai predominante