Angrenat în niște războaie juridice cu final așteptat (cel cu Eugen Țurcanu fiind deja înscris
la rubrica „Pierdut” dar nu numai atât întrucât tot circul s-a derulat pe banii noștri!) primarul municipiului Botoșani se ocupă pe rețelele de socializare și în presă aproape de toate dar realitatea îl trage adeseori de urechi pentru discrepanța dintre vorbe și fapte. Cu ceva timp în urmă eram anunțați cu surle și vuvuzele că urmează revoluționarea transportului în comun în municipiul reședință de județ prin eliminarea tramvaielor (costurile acestei operațiuni încă nu au fost prezentate nici clar, nici la obiect și nici asumate de cineva!) și introducerea autobuzelor electrice.
Se știe deja, din exemplul marilor orașe, că un transport public eficient și bine organizat, conduce automat (și) la eliminarea haosului din trafic cu ale lui ambuteiaje din orele de vârf. Ei bine, la Botoșani, două segmente de stradă devin în după amiezile zilelor de lucru niște adevărate „văi prahovene” din week-enduri. Este vorba de tronsonul de la sensul giratoriu de la intersecția străzilor Cuza Vodă și Marchian și până la intersecția Bulevardului Eminescu cu strada Marchian și un al doilea tronson cu valori ale traficului extrem de ridicate, de la Taxe și impozite și până la rondul de la Bazar. La prima vedere, ambele artere sunt dimensionate corect, cu câte două benzi pe sens, fapt ce la un oraș ca Botoșaniul, n-ar trebui să fie nici un fel de problemă. Și totuși, ambuteiajele și strangulările
sunt foarte frecvente în anumite intervale de timp. Cauzele sunt evidente și mă miră că nu se ia nicio măsură pentru eliminarea lor.
În primul rând, desființarea scuarurilor inutile din zona de la Podul de Piatră ar da posibilitatea circulației fluente și pe linia de tramvai. Știu, nu se pot face toate deodată, stațiile de tramvai de la stadion și de la mall au fost deja dezafectate dar acolo n-au fost aproape niciodată ambuteiaje. Mai potrivit era ca acolo, la Bazar să se elimine „aranjamentul” stradal pentru tramvai. Pe de altă parte, eliminarea liniilor de tramvai
ar trebui să fie o prioritate pentru actuala administrație. Dacă tot ți-ai asumat înlocuirea lor cu autobuze, apoi fă-ți tataie un program, un calendar de dezafectare a șinelor, prezintă-l
cetățenilor spre știință și treci la treabă! Altfel, suntem de râsul curcilor: n-avem tramvaie dar avem șine pe toate arterele importante!
Celălalt tronson aglomerat (cel din fața spitalului) a devenit așa prin transformarea unei benzi în parcare (cea dinspre unitatea sanitară). Adică folosim șoseaua, strada, nu pentru mers ci pentru staționare. Știu e o problemă mare cu parcările și cu numărul tot mai mare de autoturisme. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, stând strâmb și judecând drept, ce, Botoșaniul e București, Paris sau Londra? Este inadmisibil ca o localitate cu nici o sută de mii de locuitori și cu artere de circulație proiectate la modul generos să fie pur și simplu blocată la orele de vârf! Gândiți-vă că numai Bulevardul Eminescu nu este proiectat cu două benzi de rulare pe sens. În rest, celelalte artere care traversează municipiul (Împărat Traian, Pacea, Calea Națională) toate au două sau chiar trei benzi pe sens. Așa stând lucrurile, vorba cântecului lui Socaciu „Bună țară, rea croială, mama ei de rânduială…” am putea-o lesne adapta în „Bună cale, rea croială, mama ei de rânduială!”
Deci, vorba politicienilor, „despre ce vorbim”? Pentru ce au fost construite? Pentru mers sau
pentru staționare? Consider că administrația actuală în frunte cu edilul Andrei trebuie musai
să găsească niște soluții la această problemă. Identificarea de locuri care să fie transformate în parcări (chiar supra sau subterane) ar trebui să fie prioritate de nivel zero pentru gospodarii urbei.
Gata cu concertele gratuite printre blocuri (pentru asta, s-au găsit spații!), gata cu gargara sau cu campania electorală, treceți la treabă băieți! Că pentru asta luați salarii și indemnizații. Iar dacă nu aveți soluții, mergeți acasă, că se va găsi cineva care să rezolve și problema asta!
Pe de altă parte, trebuie să recunosc, că da, s-au făcut și lucruri bune în ceea ce privește traficul, majoritatea străzilor fiind azi în stare bună. Dar tot la fel de adevărat este
și faptul că noi, cetățenii urbei le-am asigurat gospodarilor orașului leafa cea de toate zilele și lunile, întreagă și babană. Am folosit intenționat cuvântul „gospodari” întrucât funcțiile de
primar, viceprimari, consilieri și așa mai departe nu ar trebui să aibă de-a face cu politica
decât în luna aceea oarbă de campanie electorală. În rest, administrație, gospodărire,
rezolvare de probleme ale oamenilor, cam astea ar fi în mare, direcțiile de acțiune ale aleșilor și nu cearta, scuipatul și spurcatul între ei sau aruncarea pisicii în ograda adversarilor politici.
Gata, băieți, campania s-a terminat (deși mai urmează prezidențialele), treceți la acțiune.
Adică, figurativ, vorbind, gata cu arătatul mușchilor, apucați și eliminați greutățile cetățenilor dacă tot sunteți forțoși. Iar problema parcărilor și a înghesuielii din trafic este categoric una dintre ele.