Proiectul de hotărâre Regulamentul pentru gospodărirea, înfrumusețarea și păstrarea ordinii în municipiul Botoșani a stârnit nemulțumiri în rândul Asociațiilor de Proprietari și al reprezentanților Bolt. După mai multe discuții, primarul Cosmin Andrei a convocat o dezbatere publică și a formulat amendamente pentru ajustarea regulamentului.
Proiectul va fi pe masa aleșilor locali în ședința ordinară aferentă lunii februarie, fiind inițiat ca urmare a discuțiilor purtate de Poliția Locală și Primăria Municipiului Botoșani referitoare la necesitatea modificării și completării Normelor anterioare de gospodărie, înfrumusețare, păstrare a ordinii și curățeniei în municipiu.
Mai multe responsabilități pentru Asociațiile de Proprietari
Unul dintre punctele sensibile a fost atribuirea unor sarcini suplimentare Asociațiilor de Proprietari, cum ar fi curățenia trotuarelor, a locurilor de parcare și întreținerea spațiilor verzi dintre blocuri. De asemenea, regulamentul prevedea administrarea locurilor de joacă aflate în perimetrul asociațiilor.
„Dacă se insistă ca asociațiile să asigure curățenia pe spațiile verzi dintre blocuri, trotuare ș.a. considerăm că trebuie să primim măcar jumătate din salariu unui gospodar angajat pentru astfel de activități. Nemulțumirea noastră vine și pe un cadru preexistent, respectiv că tot noi asigurăm curățenia în jurul rampelor de gunoi și primim de la Urban Serv o sumă derizorie de 50 de lei, în condițiile în care un angajat este obligat să curețe ghenele de gunoi de câteva ori într-o zi. Această sumă nu a fost modificată în ultimii ani, în condițiile în care toate prețurile și salarizarea au crescut”, a transmis reprezentantul Asociației nr. 51 Botoșani.
„Nu suntem de acord cu administrarea spațiilor de joacă din perimetrul asociațiilor de proprietari de către acestea, este o răspundere prea mare în caz de accidentări și nu are mijloace de prevenire a vandalizării”, a transmis asociația nr. 31 Botoșani.
În urma discuțiilor, s-a decis ca asociațiile să nu mai administreze locurile de joacă, ci doar să le supravegheze.
Municipalitatea schimbă regulile jocului pentru trotinetele electrice
Un alt capitol controversat al regulamentului a vizat utilizarea trotinetelor electrice. Noile măsuri impun vârsta minimă de 14 ani pentru utilizatori, obligativitatea purtării căștii pentru cei sub 16 ani și interzicerea circulației pe trotuare, în parcuri și în zonele pietonale.
Staționarea trotinetelor va fi strict reglementată. Acestea nu mai pot fi lăsate pe trotuarele înguste, în stațiile de transport în comun sau în zonele de acces auto și pietonal. În caz de încălcări, amenzile variază între 400 și 800 de lei.
Pe de altă parte, operatorii de flote de trotinete electrice (n.r. Bolt) sunt responsabili să respecte o serie de obligații riguroase. Aceștia trebuie să obțină toate avizele și autorizațiile necesare, să echipeze trotinetele cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente, să informeze utilizatorii cu privire la regulile de siguranță rutieră și să ofere acces autorităților locale la datele privind utilizarea flotei, deși reprezentanții Bolt au transmis că pot pune la dispoziție un flux de date, dar nu pot permite accesul direct de back-end și nu poate construi platforme informatice pentru autoritatea publică.
Bolt este de acord ca utilizatorii să nu sprijine trotinetele de clădiri sau garduri, însă nu și cu interzicerea abandonării sau staționării cu 5 metri înainte sau după stațiilor de transport în comun, motivând că „distanța este un factor care determină utilizarea serviciilor alternative de transport”.
Ce schimbări aduce dezbaterea publică în regulament
În urma dezbaterii publice organizată ca urmare a observațiilor din partea asociațiilor și ale Bolt, primarul Cosmin Andrei a preluat unele propuneri și a formulat amendamente. Astfel, asociațiile de proprietari vor avea în continuare responsabilitatea menținerii curățeniei în jurul blocurilor și în locurile de parcare, dar fără obligația administrării locurilor de joacă.
În ceea ce privește trotinetele Bolt, proiectul inițial prevedea sancționarea neridicării trotinetelor parcate neregulamentar cu o amendă între 400 și 800 de lei, precum și ridicarea și depozitarea acestora, contra unei taxe, autoritățile având obligația de a le elibera în termen de două zile lucrătoare. Amendamentul adoptat a simplificat procedura, însă a majorat amenda, aceasta fiind acum cuprinsă între 1.500 și 2.500 de lei. De asemenea, s-a impus obligația ca trotinetele să fie parcate la cel puțin un metru distanță de clădiri și garduri.
Proiectul urmează să fie supus votului în ședința ordinară a Consiliului Local din luna februarie, când se va decide forma finală a regulamentului.