miercuri, februarie 19, 2025
AcasăLocalAfacerist italian condamnat pentru fraudă la modernizarea unui drum din județ. Anchetă...

Afacerist italian condamnat pentru fraudă la modernizarea unui drum din județ. Anchetă a Parchetului European

Un afacerist sicilian, care a fost acuzat de fraudă cu bani europeni, după ce a asfaltat un drum din comuna Ibănești, a scăpat de pușcărie. Procesul s-a judecat la Tribunalul Iași, iar instanța a dispus condamnarea lui Luigi Faraca la trei ani de închisoare, cu suspendare, pentru fals în înscrisuri sub semnătură privată și folosirea sau prezentarea de acte ori declarații false, dacă fapta are ca rezultat obținerea pe nedrept sau reținerea pe nedrept de fonduri ori active din bugetul UE. În același dosar, societatea prin intermediul căreia au fost realizate lucrările, Transporti E Movimenti Terra SRL, a primit o amendă penală de 390.000 de lei, Ioan Ciobanu a fost condamnat la trei ani de închisoare, cu suspendare, iar Ioan Theodor Străchinescu a primit o pedeapsă de doi ani și patru luni de închisoare, cu suspendare. Pronunțată vineri, pe 14 februarie a.c., sentința nu e definitiva, aceasta putând fi contestata.

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

Italianul Luigi Faraca şi firma sa, SC Transporti E Movimenti Terra SRL, înregistrată în Catania – Sicilia, au fost trimiți în judecată la sfârșitul lui 2022 pentru folosirea de documente false în vederea obținerii de fonduri europene. În același dosar, alături de Luigi Faraca au mai fost trimiți în judecată și Theodor Ioan Străchinescu – responsabilul tehnic cu execuția și dirigintele de șantier Ioan Ciobanu. Cei doi au fost acuzați că au atestat în fals prin semnătură că documentele depuse de italian pentru decontarea fondurilor europene conțin date reale.

Diferențe între situațiile din documente și măsurătorile din teren

Astfel, în anul 2019, SC Transporti E Movimenti Terra SRL-Catania a încheiat un contract pentru „Modernizare drumuri de interes local în localitățile Ibănești și Dumbrăvița”, proiect derulat în perioada 2019-2021. Lungimea drumurilor care trebuiau modernizate a fost de 4,7 km, iar lucrările au fost împărțite în 4 tronsoane. Interesant este că problemele au fost descoperite la tronsonul nr. 4. Astfel, scandalul a izbucnit după procedura de recepție la terminarea lucrărilor, care a fost realizată pe 15 ianuarie 2021. Pe lângă asfalt au fost realizate rigole betonate, marcaje rutiere specifice și s-au montat 50 de indicatoare rutiere, fiind amenajate toate drumurile laterale cu care se intersectează drumul asfaltat, doar că situațiile din documente nu păreau să bată cu măsurătorile din teren. La procedura de recepție au participat reprezentantul Inspectoratului Județean în Construcții, specialiști în domeniul construcțiilor de drumuri, reprezentanții beneficiarului, ai constructorului, al proiectului lucrărilor și dirigintele de șantier, conform cu prevederile legale, obiectivul fiind finanțat de către Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) și de comuna Ibănești prin bugetul local.

Nereguli suspectate de AFIR anchetate de Parchetul European

Semnele de întrebare au apărut în momentul în care s-a văzut că valoarea lucrărilor a fost mai mică decât se estimase inițial, asta raportat la costul unui kilometru de drum asfaltat. Așa se face că cei de la AFIR a refuzat să mai plătească ultima tranșă de bani, considerând că este ceva suspect la mijloc. Cazul a intrat apoi în atenția Parchetului European – Biroul Iași, care a început o investigație. Ulterior s-a descoperit că materialele care figurau că ar fi fost folosite de firmă nu se regăseau și în documentele societății.

„Constructorul a facturat și încasat de la beneficiar contravaloarea lucrărilor la tronsonul 4 calculată la lățimea de 7 ml pentru straturile de fundație/platformă, în loc de 5m lățimea reală, și la lățimea de 5,5 ml pentru straturile de asfalt în loc de 4ml, lățimea reală. Aceste cantități de lucrări nejustificate de constructorul Transporti e Movimenti Terra SRL prin reprezentant legal, respectiv inculpatul Faraca Luig, le-a evidențiat în 3 facturi fiscale și în înscrisurile suport ale acestora, situații centralizatoare de lucrări și foi de atașament ce au fost întocmite de responsabilul tehnic cu execuția Străchinescu Teodor Ioan și asumate de dirigintele de șantier inculpatul Ciobanu Ioan”, au arătat procurorii din cadrul Parchetului European. Pe baza acestor concluzii și a probelor adunate, italianul, firma implicată și cei doi botoșăneni au fost condamnați în primă instanță. Până la pronunțarea unei sentințe definitive, cei implicați beneficiază de prezumția de nevinovăție.

 

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer senin
-3.4 ° C
-3.4 °
-3.4 °
64 %
1.6kmh
6 %
mie
0 °
joi
1 °
vin
-1 °
sâm
-0 °
Dum
-2 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

O fi programul Rabla pe stil nou, că tot se spunea că va fi mai simplă casarea.  

EDITORIAL

De ceva vreme, România se află sub asediul știrilor false de calitate excepțională - fake news cum li se spune mai modern -, astfel...

EPIGRAMA ZILEI

Când văd trupa dezbrăcată De fete sulemenite, Gândul mă duce de-ndată Către vechiul târg de vite... -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...