miercuri, decembrie 4, 2024
HomeNaționalStrategia cu bani rusești. Cum au ajuns reclamele la medicină naturistă și...

Strategia cu bani rusești. Cum au ajuns reclamele la medicină naturistă și știrile cu sfinți să influențeze votul românilor

Jurnaliştii SNOOP au descoperit publicații, influenceri și reclame plătite cu bani de la Moscova care propagă dezinformare și teorii conspiraționiste în peisajul media din România de cel puțin opt ani. Impactul asupra publicului se resimte pe termen lung și a influențat implicit votul la alegerile prezidențiale și parlamentare.

Cel puțin două milioane de euro au fost direcționați în ultimii 8 ani de AdNow, o companie de advertising digital cu legături la Kremlin, către site-urile unor televiziuni precum RTV și Realitatea Plus, influenceri conspiraționiști și publicații cu conținut de extremă dreapta, conform documentelor financiare obținute de Snoop. Aceasta este doar suma identificată de Fiscul român.

Călin Georgescu, unul dintre principalii candidați pentru funcția de președinte, și-a construit ascensiunea într-un context influențat de dezinformarea online, fenomen alimentat de reclame precum cele plasate de AdNow. Influencerii plătiți cu bani rusești continuă să publice articole conspiraționiste, dar acum și de propagandă despre Georgescu. Alte pagini descoperite duc către partidul POT, care tocmai a intrat în Parlament, și-l susține pe candidat.

AdNow s-a născut în aceeași casă din Londra, unde a apărut o firmă a hackerilor ruși de stat GRU, o firmă a unui văr al lui Vladimir Putin, dar și alte companii cu legături până la Kremlin, inclusiv Bunelu Ltd, despre care veți citi în episodul următor al acestei investigații.

În pandemie, sute de pagini de Facebook și Instagram asociate cu AdNow au fost închise pentru răspândirea dezinformării despre vaccinuri și afirmații false. Angajații agenției încercau să corupă influenceri.

Doar în ultima lună, pe internetul românesc, reclamele lor la tratamente naturiste și escrocherii online au avut peste 440 de milioane de afișări. Au continuat să publice conținut care dezinformează sau știri false, precum și propagandă pentru candidatul Călin Georgescu. O parte din afirmațiile regăsite pe site-urile care primesc bani rusești se regăsesc și în retorica lui Georgescu.

„Unde nu ai tradiție democratică, e ușor să manipulezi schema mentală a religiozității și a neîncrederii”, explică Emilian Mihailov, Directorul Centrului de Etică Aplicată.

Retorica lui Călin Georgescu nu a apărut peste noapte 

„Oameni buni, venim aici să vă informăm, să lucrăm împreună! Nu vă iubiți țara! Nu vă iubiți copiii! Degeaba i-ați crescut! Îi vor înrola într-un război care nu este al nostru! Nu vă informați, nu vă știți istoria! La școală nu se mai face istoria românilor, se face istoria Holocaustului! Noi ne-am adunat aici și pentru voi! Veniți lângă noi!”

Asta strigă cu disperare o femeie în vârstă, pe 10 august 2024, în Piața Unirii din Iași, la un miting împotriva „Noii Ordini Mondiale”, unde s-au adunat vreo 20 de oameni. Are un microfon conectat la o boxă uriașă cu leduri. E supărată că trecătorii nu-i dau atenție, când ea le spune că vrea să-i salveze de inteligența artificială și cipurile 5G.

Alături, un bărbat împarte șoptind pliante A4 despre o „dictatură neomarxistă, nazistă și satanică”.  Îndeamnă oamenii să „conecteze punctele” pentru a nu se lăsa „dezbinați de minciunile și înșelătoria cu care ei încearcă să ne atace prin politicienii corupți și mass-media trădătoare, aservită acelorași globaliști”.

Este retorica pe care astăzi Călin Georgescu, candidat în finala prezidențială, o distribuie pe mii de conturi de social media, care i-au adus peste două milioane de voturi în 24 noiembrie.

Dar fenomenul Georgescu nu s-a născut peste noapte – o arată aparițiile sale în momente de criză în mai bine de un deceniu. Pe 14 iunie 2016, Sputnik, vocea statului rus, scria: „Dr. Călin Georgescu va fi viitorul prim-ministru al României”.

Nici influența rusă în internetul românesc nu este recentă, ci a fost construită în ani – prin campanii care implică atât site-uri de știri cunoscute, cât și influenceri controversați sau reclame la medicina alternativă. Acestora li se adaugă valuri de dezinformare (fake news) bine orchestrată, capabilă să atragă publicul în teorii conspiraționiste.

Acesta este primul episod dintr-o serie de investigații care urmărește sursele de dezinformare ale oamenilor speriați că nu mai trăiesc în siguranță în lumea de astăzi, victime ale conspirațiilor de pe internet. Ca să ajungem la ele, am luat urma surselor de finanțare ale mai multor publicații cu conținut conspiraționist.

Am găsit bani rusești.

Care sunt consecințele, explică specialiștii intervievați de Snoop.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

Botoșani
cer acoperit de nori
2.2 ° C
2.2 °
1.1 °
95 %
1.4kmh
100 %
mie
2 °
joi
2 °
vin
4 °
sâm
4 °
Dum
6 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Când au văzut rezultatele, pesediștii au uitat să se bucure, dar și-au amintit când au văzut ziariștii.

EDITORIAL

Nu am niciun dubiu că locul unde se pot vedea cei mai încruntați, îngândurați și supărați botoșăneni este de departe Piața Centrală. Nici la...

EPIGRAMA ZILEI

Popor mințit, popor sărac, De bine, cum să ai tu parte, Când facultatea-i fără bac Iar școala e fără de carte? -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...