joi, decembrie 26, 2024
AcasăPrima PaginăPiste de bicicletă într-un sat cu drumuri fără asfalt (VIDEO)

Piste de bicicletă într-un sat cu drumuri fără asfalt (VIDEO)

Situație inedită în județ. Pe mai multe străzi dintr-un sat din comuna Prăjeni au fost amenajate piste de bicicletă, dar, paradoxal, drumurile respective nu sunt asfaltate.


Redirecționează 20% din impozitul pe profit al companiei.

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat.

Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare de AICI. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro

*Baza legală poate fi consultată AICI.


Majoritatea caselor din zonă sunt pustii, proprietarii fiind demult decedaţi sau plecaţi în alte zări. Cu toate acestea, prin fața lor trece o pistă de biciclete. Autoritățile spun că vor asfalta și acele porțiuni de drum, unele chiar anul acesta, iar altele când vor exista fonduri. Până atunci, localnicii folosesc pistele ca trotuar, majoritatea fiind bătrâni, care abia merg cu un baston, darămite pe bicicletă. Până când vor fi alocate fonduri pentru modernizarea întregii rețele de drumuri, localnicii din Lupăria rămân într-o situație mai puțin obișnuită: au piste de biciclete moderne pe lângă drumuri neasfaltate.

Localitatea Lupăria numără puțin peste 700 de locuitori, iar majoritatea sunt vârstnici. Doar câțiva tineri folosesc biciclete sau trotinete, astfel că pentru majoritatea pistele au devenit trotuar. Se mulțumesc și cu atât, mai ales că pe anumite porțiuni de drum nu există încă asfalt.

Proiect blocat din lipsă de bani

Una dintre cele mai utilizate străzi de către bătrânii satului, cea care duce la biserică şi cimitir, are doar pistă de bicicletă, dar este din pământ cu pietriş. Autoritățile locale nu au speranțe ca această stradă să fie asfaltată prea curând. Majoritatea caselor din zonă au fost de multă vreme abandonate, însă prin fața acestora trece renumita pistă. Chiar şi aşa, oamenii sunt bucuroşi că o pot folosi drept trotuar pentru a merge la cimitir sau biserică.

Reprezentanţii comunei spun că proiectul e început de mai bine de un an, dar a fost sistat, din cauza lipsei de fonduri. „Cu pista de biciclete a început constructorul anul trecut, prin luna… nu mai știu exact deja, anul trecut prin toamnă au început lucrările, deci în anul 2023. Au executat cam o jumătate din tronson din lungimea totală de 3 km, aproximativ 1 km jumătate. De anul trecut din luna decembrie s-a blocat național programul de PNRR, nu s-a mai putut… Constructorul a făcut o situație de plată, nu și-a încasat banii, deci de anul trecut este blocat la nivel de țară programul prin PNRR”, a spus Gheorghiță Iftodi, primarul comunei Prăjeni.

Investiţie „multifuncţională”

Edilul recunoaște că e o situație ciudată, dar promite că va asfalta în curând și acele străzi.

„Nu era în cererea de finanțare că trebuie să faci pe stradă care este asfaltată. Cererea de finanțare puteai să pui… deci am plecat de la biserică, de la Lupăria, am trecut pe la școală și am ajuns la un spațiu de joacă, la un after school. Conform contractului semnat de finanțare și conform contractului… ele vor fi piste de biciclete, dar acum nu avem posibilitatea să avem și trotuar și pistă”, a mai spus edilul comunei, care a reuşit să scoată ceva folositor dintr-un proiect aparent hilar.

„Îi bună şi pista, dar trebuie să facă și trotuar”

Localnicii au opinii împărțite față de această inițiativă. Unii consideră că prioritizarea asfaltării ar fi fost mai eficientă, însă deocamdată folosesc pista de biciclete ca trotuar. „Nu avem asfalt. Aici este o singură stradă în centrul satului, atât. Noi aici n-avem. Așteptăm și noi. Aici jumate de sat aproape-s duși, mai sunt morți, mai sunt plecați. Dar îi bine că avem piste de biciclete. Ce se face, îi bun făcut”, a spus un localnic din Lupăria.

Oamenii se miră totuşi că aceste trotuare/piste au fost făcute şi în dreptul caselor care zac nelocuite de ani de zile. „Practic le folosim ca trotuar. Da, ca trotuar. Ce biciclete? Îi bună şi pista de biciclete, dar trebuie să facă și trotuar. Îi bună și aia, dar trebuie să fie și siguranța străzii. În strada bisericii la vale nu mai este nimeni în satul vechi, nu este nimeni acolo, dacă mai sunt două case locuite”, a spus o femeie din sat.

Proiectul pistei de biciclete a fost finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, iar valoarea acestuia depășește un milion de lei. Ulterior guvernanţii au sistat plăţile, iar acum au găsit o nouă axă de finanţare pentru a continua aceste proiecte.

Deja ai votat!

AVEM NEVOIE DE SPRIJINUL DUMNEAVOASTRĂ!

„Avem nevoie de sprijinul dumneavoastră pentru a putea oferi în continuare jurnalism onest și a lupta cu corupția și dezinformarea, pentru a scrie despre situația reală, nu versiunea oficială cosmetizată oferită de autorități.

REDIRECȚIONEAZĂ 20% DIN IMPOZITUL PE PROFIT AL COMPANIEI TALE

Poți alege ca 20% din taxele plătite de compania ta să meargă către jurnalism de calitate, nu către stat. Descarcă draft-ul contractului de sponsorizare. Completează-l cu datele companiei și suma. Trimite-l la monitorul@monitorulbt.ro *Baza legală poate fi consultată AICI.

Botoșani
cer acoperit de nori
0.6 ° C
0.6 °
-0.6 °
91 %
0.5kmh
100 %
joi
2 °
vin
3 °
sâm
3 °
Dum
7 °
lun
6 °

CARICATURA ZILEI

Joi

POZA ZILEI

Finanțatorul FC Botoșani arată direcția spre care se îndreaptă echipa.

EDITORIAL

Suntem în toiul Sărbătorilor de Iarnă și, pe undeva, se întrevăd niscaiva semne c-am fi pe drumul cel bun. Aparent, cel puțin. Nu, nu...

EPIGRAMA ZILEI

La-nceput a fost cuvântul Apoi strângerea de mână Dar le înghiți pământul Și-apăru ... țeapa română...   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...