În Judeţul Sfinţilor, aşa cum prezintă cu mândrie autorităţile judeţene Botoşanilul, doar sfinţii îi mai păzesc pe copiii dintr-o localitate de o tragedie cumplită. Deşi se laudă la ordinea zilei cu investiţii de milioane şi bunăstare pentru locuitori, problemele reale ale botoşănenilor rămân pe ultimul loc pe lista priorităţilor. O astfel de situaţie întâlnim la Dimăcheni acolo unde un pod vital pentru locuitorii din Dimăcheni și Corlăteni este într-o stare avansată de degradare, aproape de prăbușire.
Construit dintr-o structură metalică acoperită cu lemn, podul este grav deteriorat din cauza putrezirii și a cariilor, unele părţi fiind susţinute doar de sârmă. Cu toate acestea, sute de persoane îl traversează zilnic, inclusiv copii care merg la școală cu un microbuz ce depășește greutatea admisă pentru structura podului.
În aceeaşi situaţie este şi şoferul care le duce zilnic copiilor de grădiniţă laptele şi cornul. „Nu este altă cale de acces. Şi eu de două luni cam vin aici şi aduc lapte şi corn la grădiniţă, că i-au mutat de la Dimăcheni şi altă cale de acces nu este, doar pe aici. Am emoţii când trec, pentru că podul este vechi”, a spus şoferul.
Locuitorii își asumă zilnic riscul traversării, deoarece nu au alte soluţii. „Trec zilnic pe aici. Nu mi-a fost frică până acum, dar de acum cred că o să îmi fie după ce am văzut cum arată aici. Nu ştiam că e atât de putred. Mai este un drum care înconjoară, de piatră, dar pe timp de iarnă este cam greu de mers pe acolo. Autorităţile au spus că o să îl facă dar din câte am înţeles nu sunt fonduri, mai direază. Cred că după ce se prăbuşeşte o să îl facă!”, a spus un tânăr care zi de zi îşi pune viaţa în pericol trecând pe pod.
„Situaţia este cunoscută şi la nivel judeţean şi la nivel guvernamental”
În faţa acestei situaţii critice, autorităţile locale din Dimăcheni declară că lipsa fondurilor împiedică reabilitarea podului, investiţia necesară fiind estimată la peste 3 milioane de lei. Primarul recunoaște că fără sprijin guvernamental sau finanţare externă, comunitatea nu poate susţine acest proiect, mai ales fiind una dintre cele mai sărace comune din judeţ.
“Eu am moştenit un pod care nu ştiam al cui e. Procedura a fost foarte greoaie, cumva am discutat şi până a se ajunge să fie declarant podul nostrum sau să avem legal, să fim proprietarii acestui pod. După aceea a fost o singură soluţie prin care puteam să-l prindem, era problema cu Angel Saligny. Comuna Dimăcheni nu avea nici apă, nici canal, nici drumuri modernizate sau foarte puţine drumuri modernizate.
Nu am prins podul, atunci am prins doar apa şi canalul, alte lucrări care sunt investiţii majore pentru această comună şi din cauza asta podul nu a intrat atunci. Dacă am reuşit şi l-am intabulat, noi am făcut procedura pentru studiul de fezabilitate, care l-au reuşit acuma. Situaţia este cunoscută şi la nivel judeţean şi la nivel guvernamental. Era problema să terminam noi studiul de fezabilitate”, a spus primarul din Dimăcheni.
Copiii în pericol
Pe lângă problemele structurale ale podului, traversarea zilnică a microbuzului școlar agravează riscurile. Cu o greutate totală de peste 3,5 tone, microbuzul depășește limita admisă, punând în pericol viaţa elevilor care folosesc această rută.
Fiecare traversare adaugă un nou risc pentru acești copii, iar părinţii trăiesc constant teama că podul nu va rezista.
Pod spre imaş construit la Hlipiceni
În timp ce la Dimăcheni viaţa copiilor este pusă în pericol, în alte comune s-au găsit fonduri pentru poduri noi pe drumuri agricole. Un exemplu este comuna Hlipiceni unde un pod asfaltat și durabil, construit acum șapte ani, deservește o zonă puţin circulată, destinată doar pășunatului.
Primarul din Hlipiceni spune că investiţia a fost justificată în urma unor inundaţii severe de acum opt ani, care au distrus podul de lemn anterior. „Aici înainte era un pod de lemn care facilitează accesul cetăţenilor din comună la circa 200 de hectare de teren. Totodată el constituie şi o sursă alternativă către comuna Todireni, o variantă a drumului judeţean (…) Podul de lemn la fiecare viitură trebuia să îl schimbăm. Podul a fost făcut prin Programul Naţional de dezvoltare locală, etapa a II-a”, a spus primarul din Hlipiceni.