Partidele politice au ajuns să fie afacerea cu cea mai mare creștere din România. Finanțarea lor a crescut de 26 de ori în opt ani și a ajuns să coste aproape 380 de milioane de lei pe an.
Potrivit HotNews, pe 9 octombrie 2024, în contul partidelor au intrat dintr-o dată peste 62 de milioane de lei de la bugetul de stat ca subvenție, conform Autorității Electorale Permanente. Cea mai mare sumă a revenit PSD, echivalentul a peste cinci milioane de euro. Este urmarea unei măriri de buget pentru AEP, mărire despre care nici Guvernul și nici partidele nu au vorbit.
La ultima rectificare bugetară, din 23 septembrie 2024, guvernul condus de Marcel Ciolacu a suplimentat bugetul de 314 milioane de lei alocat partidelor cu alte 62 milioane de lei.
Astfel, subvenția partidelor a crescut în ultimii opt ani de 26 de ori: de la 14,5 milioane de lei în 2016, la aproape 380 de milioane de lei în 2024.
Record pentru o singură lună
Pe 9 octombrie 2024, Autoritatea Electorală Permanentă a plătit subvenția către partidele care au aleși în Parlament sau în administrația locală.
Valoarea totală reprezintă un record pentru o singură lună din 2024: 62.163.413 lei. Dintr-o dată, chiar înaintea campaniei electorale, vistieria partidelor a primit o sumă triplă.
PSD – 25.578.105 lei
PNL – 19.100.855 lei
USR – 10.112.509 lei
AUR – 6.806.230 lei
PMP – 290.174 lei
Forța Dreptei – 275.538 lei
Comparativ, subvenția încasată de partide în luna septembrie 2024 a fost de 22.134.866 de lei.
Bani în plus la rectificare
Banii provin de la bugetul de stat. Înaintea rectificării bugetare din 23 septembrie 2024, ministerul de Finanțe a postat în transparență un proiect de Ordonanță de Urgență.
Conform informațiilor prezente în documentele oficiale, suma pentru Autoritatea Electorală Permanentă, cea care împarte banii către partide, trebuie să scadă cu 42 de milioane de lei.
Surpriza a apărut însă în Monitorul Oficial. În loc să scadă, bugetul AEP a fost majorat cu 62 de milioane de lei.
Guvernul nu a comunicat această majorare, nici partidele nu au făcut-o.
„E campanie, când vreți să primească partidele banii? E adevărat, s-au dat bani în plus la rectificare, dar banii au venit și din alte două surse. A fost deblocată o sumă egală cu 10% din bugetul Autorității Electorale Permanente, care era blocată în fiecare instituție publică la început de an”, au declarat surse din Autoritatea Electorală Permanentă, pentru Hotnews.ro.
Fără plata din octombrie, partidele au primit în intervalul ianuarie – septembrie 2024 o subvenție cumulată de 264 de milioane de lei.
După majorările decise de Guvernul Ciolacu, partidele mai au la dispoziție încă 120 de milioane de lei pentru ultimele trei luni din 2024. Jumătate din această sumă a fost plătită în octombrie.
Care a fost subvenția în septembrie 2024
PSD – 8.522.367 lei
PNL – 7.224.822 lei
USR – 3.894.748 lei
AUR – 1.724.860 lei
PMP – 445.897 lei
PRO ROMÂNIA 322.169 lei
Pro România nu mai încasează subvenția în octombrie 2024, deoarece partidul nu mai are aleși locali și nu are nici parlamentari. Victor Ponta, fondatorul partidului, a anunțat că s-a înscris în PSD pentru a candida la alegerile din 1 decembrie 2024.
PSD folosește banii publici să își cumpere, în secret, imagine pozitivă
Partidul condus de Marcel Ciolacu conduce într-un top al sumelor alocate anual din subvenție pentru presă și propagandă.
Liderul PSD a refuzat în ultimii patru ani să dezvăluie numele site-urilor la care ajung banii. Nici numele televiziunilor care au primit bani de la PSD în timpul campaniilor electorale nu au fost prezentate.
Site-ul de investigații Snoop a dezvăluit că, în campanie electorală de la alegerile europarlamentare, social-democrații au plătit pentru promovarea la televiziuni peste 13 milioane de lei.
Banii PSD ajung la televiziuni sau site-uri prin intermediul unor agenții de media: Vertigo și Concept Media Management. O emisiune la televiziune a ajuns să coste peste 200.000 de euro.
În ultimii patru ani, PSD a plătit pentru a-și cosmetiza imaginea între 120 și 170 de milioane de lei.
PNL este al doilea în topul sumelor încasate ca subvenție de la stat. Și în acest caz din banii de finanțare cei mai mulți au mers în publicitate. Snoop.ro a dezvăluit că 2,5 milioane de euro au fost folosiți de PNL pentru bannerele cu imaginea lui Nicolae Ciucă și mesajul „Un ostaș în slujba țării”.