Un „manual” despre dezinformare și cum poate fi combătută a fost realizat de Comisia Europeană pentru profesori. Acesta conține exemple de informații false din viața de zi cu zi și studii de caz pe care elevii le vor parcurge în grupuri. Printre subiectele principale se numără sănătatea publică și democrația.
Setul de instrumente pentru profesori, intitulat „Cum protejăm elevii împotriva știrilor false?”, este structurat astfel încât să răspundă la întrebările „Ce este dezinformarea?”, „Cum se răspândește?” și „Care sunt modurile de a reacționa?”, a explicat Comisia Europeană în România într-o postare pe Facebook.
Scopul setului de instrumente este acela de a le oferi „profesorilor din învățământul secundar resursele necesare pentru a iniția discuții cu elevii lor despre întrebările importante generate de răspândirea de informații false și, mai precis, de dezinformare”, se precizează în secțiunea introductivă a documentului.
Astfel, tinerii vor fi familiarizați cu „fenomenul dezinformării, arătându-le la ce pericole i-ar putea expune și cum se pot proteja. De asemenea, le permite să analizeze în mai mare profunzime exemple concrete”.
Principalele teme abordate sunt, potrivit informațiilor din document, sănătatea, democrația, mediul și normele culturale și juridice care stau la baza societăților noastre.
Comisia Europeană a realizat și o prezentare introductivă în PowerPoint, care conține videoclipuri în limba engleză/rusă, dar cu subtitrări disponibile în limba română.
„În secțiunea «Notă» de sub fiecare diapozitiv se găsesc explicații și descrieri”, se mai precizează în document. Prezentarea introductivă poate fi consultată aici.
Manualul cuprinde și link-uri către platformele sociale ale Comisiei și Parlamentului European, către cele mai recente informații despre dezinformare, către cazuri de știri false și teorii ale conspirației din viața cotidiană, dar și către indicații pentru profesorii.
Continuarea în edupedu.ro.