Unii aleși locali au pus orgoliile politice deasupra interesului comun, refuzând să voteze pentru eliminarea completă a liniilor de tramvai rămase în municipiul Botoșani, în ciuda faptului că jumătate dintre acestea au fost deja demontate de doi ani.
Joi, 29 august, în ședința de Consiliul Local aferentă lunii august, consilierii au avut de votat proiectul care propunea trecerea din domeniul public în domeniul privat al unor bunuri „Linie-traseu-cale rulare A” și Rețea contact A – cablu”, amplasate pe Calea Națională și strada Ion Pillat, în vederea scoaterii din funcțiune și a casării.
Înainte de vot, consilierul PNL Eugen Țurcanu a fost singurul care a luat cuvântul și a anunțat că nu va vota „din respect pentru ideile în care am crezut și pe care le-am cultivat în tot mandatul trecut, când am reușit să semnăm contractul de finanțare pentru modernizare”, a declarat acesta.
Proiectul nu a trecut
Și alți consilieri i-au urmat exemplul și nu au votat proiectul pentru scoaterea liniilor de tramvai, care a obținând 15 voturi pentru, 5 abțineri și 2 voturi împotrivă.
Pentru au votat toți consilierii PSD: Bogdan Buhăianu, Silvia Diaconu, Dana Bețenchi, Călin Bosovici, Petru Taielup, Marius Rogojinschi, Gabriel Tănasă, Miluță Timofti, Daniel Vicol, Marius Buliga; trei de la PNL: Cătălina Lupașcu, Daniel Botezatu și Paul Octav; Raluca Curelariu de la USR și Liviu Toma (ales pe listele Pro România, dar a trecut la PSD în urmă cu câteva luni.
S-au abținut Marcel Gheorghiță de la USR, Maricel Maxim (ales pe listele PNL, dar a trecut la Forța Dreptei) și alți trei liberali: Ada Macovei, Cătălin Boboc, Andrei Amos. Împotrivă au votat liberalul Eugen Țurcanu și Marian Murariu (ales pe listele PSD, dar a trecut la AUR).
Ulterior, reporterii „Monitorul” au încercat să afle și părerile altor consilieri locali care s-au abținut sau au votat împotrivă.
„Am votat în speranța că (…) actualul sau viitorul primar (…) va relua proiectul de reabilitare”
Consilierul Marian Murariu, ales pe listele PSD, dar care a trecut la AUR înainte de alegeri, recunoaște că, atunci când era membru al PSD, a fost nevoit să să își dea votul pentru înlocuirea tramvaiului, deși credea că acest mijloc de transport în comun nu ar fi trebuit să fie scos din uz.
„Dacă se deschide o nouă finanțare cu fonduri europene se poate introduce din nou tramvaiul în municipiul Botoșani. Eu am votat în speranța că, la un moment dat, actualul sau viitorul primar, este foarte probabil să avem un primar nou în curând, va relua proiectul de reabilitare a infrastructurii de tramvai. (…) Atunci când eram în PSD, deși convingerea mea interioară era că nu trebuie scos tramvaiul, a trebuit să ascult logica de grup, pentru că eram în echipa lor. Acum, având altă libertate, îmi pot exprima opinia mult mai deschis”, a precizat Murariu.
„Dă un aer boem”
Mai mult, Marcel Gheorghiță spune că, pe lângă avantajele funcționale, tramvaiele conferă un aer boem Botoșaniului, dar care este tăiat, însă, de înjurăturile șoferilor sătui de pericolul și haosul creat de șinele tramvaielor.
„De doi ani de zile au tot fost promisiuni că o să primim microbuze, autobuze verzi, deocamdată nu există infrastructura, deci clar anul acesta nu se va mai face, anul viitor slabe speranțe. (…) Eu rămân la părerea că un oraș care se vrea modern ar trebui să aibă un mijloc de transport cu energie verde. Chiar dacă ocupă o bandă, tramvaiele aveau deja infrastructura existentă, trebuia clar modernizată. (…) E mai sigur cu tramvaiele decât cu microbuzele alea care cine știe dacă vor veni, nu am văzut nicio stație de încărcare. Ele trebuie să aibă stații de încărcare la capetele de trasee. Tramvaiele nu trebuiau puse la încărcat. (…) Plus că dă un aer boem, un aer frumos unui orășel de provincie”, a declarat Marcel Gheorghiță.
„Dacă vrei cu adevărat și ești atent le poți evita”
Deși recunoaște pericolul de pe șinele de tramvai, Gheorghiță spune că botoșănenii le pot evita, trebuie doar să vrea și să fie atenți.
„Își rup roți de 10 ani pentru că cineva trebuia să își facă treaba și nu și-a făcut-o. Societatea Eltrans a fost încăpușată de tot felul de cumetri și de nemuri și nu își fac treaba. Ei interveneau foarte rar. Inclusiv eu mi-am tăiat un cauciuc în urmă cu 8-9 ani într-o sârmă ieșită. Dacă vrei cu adevărat și ești atent le poți evita. Peste tot sunt gropi, toți avem mașini, dra trebuie să ne asumăm și un oraș verde, altfel îl sufocăm cu mașini. Ele vor fi scoase în noiembrie, când vor veni noii consilieri și va avea majoritate PSD, este vorba doar de câteva luni”, a spus consilierul Marcel Gheorghiță.
„O să avem o paralizare a traficului din Botoșani”
Pe de altă parte, consilierul Maricel Maxim, care a fost ales pe listele PNL, dar a trecut la Forța Dreptei în ultimele luni de mandat, a explicat că abținerea sa nu provine dintr-o opoziție față de eliminarea dalelor, ci din dorința de a amâna această acțiune până la găsirea unei variante care să nu blocheze complet circulația din municipiu, având în vedere că se desfășoară lucrări de reabilitare și pe Centura Pacea.
„Abținerea mea a venit nu pentru că aș fi împotriva scoaterii acele dale de beton pentru că proiectul oricum a picat, ci pentru că ar trebui puțin amânată. Mia întâi ar trebui eliminate acele insule care fac mult rău șoferilor și pietonilor. Ar trebui să o luăm pas cu pas, nu să înnebunim orașul, vă dați seama ce presupune scoaterea liniilor de tramvai și lucrul la insule, ar crea un disconfort total. Să fie eliminate acele insule și să ni se prezinte o formulă de atacare acestor lucrări. Dacă se începe dintr-un capăt în altul al orașului și se fac lucrări peste tot o să avem o paralizare a traficului din Botoșani. Dacă lucrurile sunt în regulă, nu am nimic împotrivă pentru efectuarea lor”, a declarat Maricel Maxim.
Municipalitatea a renunțat la tramvaie
Procesul de scoatere din funcțiune a șinelor de tramvai a început pe Primăverii în anul 2022, după ce Municipalitatea a renunţat la proiectul cu schimbarea şinelor de tramvai şi achiziţia de garnituri noi, dar oraşul încă figurează în Programul Operaţional Regional cu aceste sume disponibile, care cumulează nu mai puţin de 45 de milioane de euro. În locul acestui proiect sunt promise, însă, autobuze electrice.
Contract semnat de primărie pentru achiziţia a 30 de autobuze electrice noi
Joi, 18 iulie 2024, primarul Cosmin Andrei a anunțat semnarea contractele privind achiziția a 30 de autobuze electrice. Mijloacele de transport în comun sunt achiziționate prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) și vor ajunge la Botoșani în termen de cel mult 15 luni, începând de joi, 18 iulie. Deși vehiculele de această dimensiune sunt adesea denumite microbuze datorită dimensiunilor lor reduse, termenul corect folosit în cadrul specific al proiectului este „autobuz”.
Mijloacele de transport ar urma să deservească municipiului Botoșani, dar și zona metropolitană. În cazul transportului metropolitan, acesta va avea noi trasee până în comunele și orașele limitrofe, Bucecea, Curtești și Bălușeni. Valoarea totală a autobuzelor este de aproximativ 36,5 de milioane de lei, garanția asumată contractual fiind de șase ani, respectiv 600.000 de kilometri. Primul lot are o valoare de 2,4 milioane de lei, al doilea este 17,1 milioane de lei, iar al treilea lor este de 17 milioane de lei. În plus, primarul promite și achiziția a 38 de autobuze electrice cu o lungime de 10 metri și cu stații de încărcare.