Micii comercianți din Botoșani sunt din nou încolțiți de autorități. Aleșii locali au impus reautorizarea tuturor chioșcurilor și tonetelor amplasate pe domeniul public sau privat al municipiului, iar procedura nu este deloc simplă. Firmele sunt nevoite să treacă printr-un hățiș birocratic pentru a-și păstra punctele de lucru, chiar dacă acestea funcționează de ani de zile.
Munte de acte pentru trei ani de valabilitate
Totul a plecat după ce în noiembrie 2023, Consiliul local a votat un Regulament pentru emiterea Certificatelor de atestare/adeverințe privind edificarea construcțiilor pentru ca acele construcții mai vechi ridicate înaintate de 2001 să intre în legalitate. De fapt este vorba de o lege adoptată în 2020 care modifică Legea construcțiilor și stabilește procedurile legale de înscriere în cartea funciară și implicit a dobândirii dreptului de proprietate asupra construcțiilor edificate fără autorizație de construire sau fără respectarea acesteia.
Hiba este că la unul dintre articole – art. 8, alineat 4 – se menționează că nu se vor introduce în legalitate nici un fel de construcții provizorii (chioșcuri, tonete, cabine, spații tehnice de expunere, situate pe căile și spațiile publice, corpuri de afișaj sau mobilier urban) și/sau construcțiile care sunt în procedura de intrare în legalitate sau aflate în interiorul termenului de prescripție.
Adică cu autorizații de construire expirate – autorizații de construire mai vechi de trei ani. Pentru că, potrivit legii, în cazul chioșcurilor și tonetelor, care sunt considerate construcții provizorii, autorizațiile de construire sunt valabile o perioadă de timp limitată, adică maxim trei ani, nu ca la construcțiile definitive, unde autorizațiile sunt veșnice. Deși, dacă ar fi să analizăm la rece legea, procedura de obținere a autorizației de construire pentru chioșcuri este identică cu cea pentru construcțiile definitive.
Documente cerute cu repetiţie
Este drept, astfel de regulamente au fost adoptate în multe alte orașe din țară. Ce nu s-a spus este că birocrația în astfel de situații este maximă și cei care sunt puși pe drumuri sunt tot cei care au respectat în trecut legea, nu cei care au încălcat-o.
Și nu este vorba de acte sau de altceva, ci de mulți bani dați aiurea pe niște hârtii care nu înseamnă nimic. Printre noile cerințe se numără depunerea unor documente pe care Primăria le-a solicitat deja în trecut, dar și ridicări topografice și procese verbale de la diriginții de șantier, obligații care nu existau în urmă cu 15-20 de ani. „La vremea aia, când s-a montat chioșcul, nu trebuia diriginte de șantier. De unde să scot eu acum unul?”, se întreabă retoric un antreprenor local.
Aberaţii plătite scump
Ionel Roșu, un om de afaceri care deține mai multe tonete în municipiu, a reușit să-și reautorizeze chioșcurile, dar nu fără sacrificii financiare.
„Am vândut un rinichi și am reușit să le reautorizez”, spune el glumind, dar costurile reale sunt departe de a fi amuzante. Pentru un singur chioșc, factura poate să ajungă la 10.000 de lei.
„Regulamentul te trimite la proiectant și la arhitect, care, contra unui onorariu, îți poate oferi toate documentele necesare”, a spus Ionel Roșu.
Deși regulamentul a fost adoptat anul trecut, acesta a fost trecut sub tăcere, fără o consultare publică reală. Primăria Botoșani a publicat doar un anunț vag pe site-ul său, care făcea referire la o hotărâre mai veche a Consiliului Local, fără a explica contextul sau implicațiile.
Cifrele confirmă asaltul asupra micilor afaceri
Reporterii „Monitorul” au solicitat un punct de vedere de la Primăria Botoșani, cerând mai multe informații printre care dacă s-a făcut un calcul cu privire la costul total al documentelor necesare pentru obținerea autorizației de construire a chioșcurilor/tonetelor stradale și dacă nu cumva sistemul actual de autorizare descurajează acest gen de activități din cauza costurilor. Ne-am lovit de un zid de tăcere. În schimb, celelalte informații furnizate de primărie confirmă această scădere.
Astfel, prin hotărârea 135 a Consiliului local din luna mai 2013 privind aprobarea Regulamentului de desfăşurare a activităților în zonele publice din municipiul Botosani, s-a stabilit care sunt documentele necesare și condițiile în care se poate obține autorizația de construire pentru chioșcuri, tonete amplasate pe domeniul public al municipiului Botoșani. În total, ar fi vorba de 14 documente, dar în fapt este vorba de mai multe acte (n.r. – avizele şi acordurile, favorabile, necesare emiterii autorizației de construire de la mai mulți operatori – ISU, electricitate, apă-termie, etc), plus dovezile achitării taxelor legale necesare emiterii autorizației de construire.
Aberant este că se cere și dovada înregistrării documentației la Ordinul Arhitecților din România, plus avizele comisiilor de specialitate din cadrul Consiliului Local și actul de constatare a finalizării lucrărilor de amplasare şi amenajare autorizate.
Toată această hârțogăraie afectează însă activitatea agenților economici. De altfel, unii dintre aceștia au preferat să renunțe la activitatea derulată prin chioșcuri. Efectele noilor reglementări deja se fac simțite. În 2020, Botoșaniul avea 85 de chioșcuri amplasate pe domeniul public. Astăzi, numărul acestora a scăzut la 73, dintre care doar 29 sunt autorizate conform noilor reguli, iar alte 33 sunt în curs de autorizare. Cei care nu își vor reautoriza chioșcurile până la sfârșitul anului 2024 riscă să fie eliminați definitiv din peisajul comercial al orașului. „Vor intra în procedura de desființare chioșcurile care nu se autorizează până la finele anului 2024”, au declarat reprezentanții Primăriei.
Acest context birocratic sufocant amenință să ducă la dispariția unui întreg segment de activitate economică, iar comercianții care respectă legea sunt cei mai afectați. Rămâne de văzut dacă Primăria Botoșani va interveni pentru a ușura povara care apasă pe umerii micilor întreprinzători locali.