Bag mâna în foc că peste 80 la sută dintre români ar vota cu amândouă mâinile inițiativele vreunui partid care ar susține reformarea substanțială a clasei politice, a administrației, justiției și lista încă ar mai putea continua. Astfel, emiterea unor legi care să conducă la o mai eficientă împărțire administrativ teritorială a țării, la asanarea mediului politic, la coerența, logica și corectitudinea legilor electorale, la eliminarea funcțiilor-sinecuri din aparatul administrativ plătite cu bani grei, la eliminarea subvențiilor acordate partidelor, la răspunderea materială și penală în caz de erori de management și nu numai, la restructurarea și eliminarea unor ministere, agenții sau alte asemenea entități care nu-și au rostul, etc. ar fi bine primite de aproape toți românii, cu excepția celor care, factori decidenți fiind, își pierd rostul, privilegiile și … „utilitatea”. Și dacă am amintit câteva din punctele unui program altfel care nu se va regăsi în viitorul apropiat pe agenda vreunui partid, e musai să le reiterez în următoarele rânduri pentru a nu fi acuzat cumva că vorbesc pe dinafară. Referitor la împărțirea administrativ teritorială, este limpede că actuala formă nu este nicicum de actualitate. În concluzie ar trebui comasate județe, fapt care va conduce la eliminarea unor prefecți, subprefecți, președinți de CJ și încă alte câteva sute de funcții călduțe, dacă nu mai mult. Cum toți ocupanții acestor posturi au ca element comun și definitoriu politica, e clar că vor acționa pe toate căile pentru blocarea unor asemenea acțiuni. Apoi, comasarea Prefecturilor cu Consiliile Județene ar fi o măsură care ar conduce la suplețea și eficiența aparatelor administrative județene. Și iarăși, și în acest caz, ar dispărea funcții ocupate taman de aceia care ar putea, prin propunerile lor, să facă asta. Coborând pe scara administrativă, ajungem la comune. Comasarea localităților care în final să cuprindă un minim de 5 mii de locuitori este extrem de benefică pentru oameni, știindu-se că la momentul actual sunt comune care au sub o mie de locuitori. Asta ar însemna mai puțini primari, viceprimari și consilieri, adică mai puține funcții pentru politicienii locului. Ar fi ei de acord cu așa ceva? Desigur că nu! Despre importanța asanării mediului politic nici nu are sens să mai spun ceva, vorba aceea neaoșă că peștele de la cap se împute fiind extrem de grăitoare. Dar dacă am atins acest subiect, e neapărat necesar să aduc în discuție acel referendum cu 300 de parlamentari neaplicat în practică (chiar, nu răspunde nimeni penal sau altfel, pentru încălcarea voinței populare?). Apoi, limitarea numărului de mandate de aleși și numiți, reprezentarea proporțională în foruri a femeilor, tinerilor, dar și al altor categorii socio-profesionale. Cât despre legile electorale care permit orice, numai ce-i corect și benefic nu, nici nu mai vorbesc aici, am spus-o oricând și oriunde că sunt necesare amendări ale acestora dar și a Constituției. Și în aceste cazuri este vorba de inexistența voinței politice. Aproape sigur, aplicarea unor asemenea măsuri reformatoare ar conduce la eliminarea de pe piața politică a partidelor sau oamenilor care le susțin. Acesta este motivul sumar și pueril care face ca lucrurile să bată pasul pe loc. Este adevărat, legislatura imediat următoare după aplicarea reformelor va fi o problemă pentru inițiatori, opoziția urmând a fi casa lor. Numai că niciun partid sau politician nu gândește mai încolo. Nu gândește pentru următoarele legislaturi când vor primi cu siguranță răsplata binemeritată pentru curajul lor. Așadar asumarea și aplicarea reformelor este o acțiune al cărei rod va fi cules după minim o legislatură. Dar ce rod, ce calitate și ce cantitate! Din păcate, în politică toți își trăiesc clipa de azi și nu se gândesc decât la cea de mâine. Poimâine nu există și de aceea nu se mișcă absolut nimic în ceea ce privește reformarea sistemului politic. A, era să uit un subiect extrem de important: răspunderea materială și penală a tuturor celor care iau decizii anapoda în calitatea lor de președinte de țară, premier, miniștri, șefi de agenții, directori, primari, viceprimari, consilieri, judecători, procurori, oameni din servicii. Toți acești oameni trebuie să răspundă pentru erorile lor, ajunge câți bani de la buget se duc pe apa sâmbetei în multe cazuri când aceștia iau deciziile anapoda, contra firii, chiar. Aștept așadar să apară un om politic cu vână care să își asume o temporară nepopularitate și care să împingă sistemul politic, social, administrativ și juridic pe un făgaș normal. Pentru că numai o personalitate marcantă ar putea face așa ceva. Nicidecum lătrăii și cățelușii care se gudură din patru în patru ani pe la picioarele noastre. Reformatorul României, că asta ar fi acel om (dacă va exista, vreodată!) va avea statui în toate localitățile țării. E cineva dintre politicieni, interesat?