Cunoscut pentru multitudinea de proiecte diverse pe care le desfășoară, Colegiul Naţional „A. T. Laurian” din Botoşani implementează, în anul şcolar 2023-2024, proiectul de Acreditare cu nr. de referinţă 2023-1-RO01-KA121-SCH-000125397, finanţat în cadrul Programului Erasmus+, Mobilităţi, acţiunea cheie 1, Educaţie şcolară, ca urmare a aprobării acreditării pentru perioada 2022-2027, în domeniul Educaţiei şcolare.
În cadrul acestuia, în aceste zile, profesori ai colegiului participă, în Franța, la Nice, la Cours de formation/ perfectionnement (FLE), Francophonia și Cours de formation dédié aux professeurs d’autres disciplines urmate, la sfârșitul lunii august, de o conferinţă de valorizare, online.
Abordând teme diverse: interculturalitatea, cetăţenia europeană, voluntariatul, noul context de învăţare, în cadrul mobilităților elevilor, între 15-19.04.2024, un grup de 10 elevi, însoțiți de profesorii Iacob Ionela-Florentina şi Prăjinariu Mihaela-Liliana, a participat la activitățile desfășurate la Angliiska Ezikova Gimnaziya „Geo Milev”, din Ruse, Bulgaria, iar în perioada 13-17.05.2024, alt grup de 10 elevi, însoțiți de profesorii Gabriela Mangîr și Alina Diana Rusu, a participat la o altă mobilitate de grup-elevi, la Liceul François Villon, din Paris, Franţa.
Elevii au luat parte la activități menite să-i ajute să cunoască liceele partenere, sistemul educaţional al ţărilor gazde: workshopul despre cetățenia europeană și voluntariat, prezentarea activităților extrașcolare la care participă – teatru, dezbateri, robotică, muzică și ecologie, dezbaterea pe tema stereotipurilor și identității europene, jocul de rol virtual, centrat în jurul Parlamentului European, unde au dezbătut și votat propuneri de legi privind amprenta de carbon a fabricilor și producătorilor locali.
Pentru că ei reprezintă grupul țintă principal, iată câteva din opiniile elevilor participanţi: Această mobilitate m-a ajutat să îmi dezvolt abilități precum: comunicare și dezbatere în limba engleză și vorbitul în fața unui public. Totodată, din prezentarea realizată de către elevii din „Geo Milev” despre activitățile extrașcolare pe care ei le desfășoară în școala lor, am preluat idei de cluburi și proiecte ce ar putea fi implementate și în liceul meu.ˮ
„Consider că prin cadrul acestei mobilități am avut ocazia de a înțelege în primul rând diversitatea culturală interacționând cu elevi ce provin din țări și medii diferite. De asemenea, participând la orele de curs, am identificat si diferențele si asemănările dintre metodele de învățământ din România și Franța. Ascultând timp de o săptămână profesorii acelei școli vorbind doar în limba franceză, mi-am dezvoltat și capacitățile de a comunica în această limbă, căpătând încredere în aptitudinile mele.”
„Mi-am dezvoltat competențele lingvistice, am învățat sa colaborez, pentru realizarea unui proiect în echipă și am asistat la orele de curs, activitate în urma căreia am dobândit cunoștințe noi.”
Aceste proiecte aduc mari beneficii tuturor participanților, celor ce sunt gata să-și croiască propriul drum profesional și personal sau celor în căutare de perfecționare. Mobilitățile au permis tinerilor să capete experiență, abilități și aptitudini necesare pentru a deveni cetățeni europeni activi și au dezvoltat abilități interculturale și interpersonale: adaptarea, înțelegerea, încrederea în sine, independența și autonomia, într-o altă cultură, cu oameni noi.
Pentru cei interesați, mai multe informaţii sunt publicate pe site-ul colegiului: https://laurian.ro/proiecte-2/proiecte-europene.
Ioan Onofrei
Proiect finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.