Poliția Română, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC) și Asociația Română a Băncilor (ARB), prin intermediul proiectului național de conștientizare #SigurantaOnline, vin cu o serie de recomandări esențiale pentru utilizatori pentru a proteja datele personale și financiare în sezonul estival pentru a se asigura că vacanța de vară este lipsită de griji și fără incidente neplăcute.
De la evitarea ofertelor prea frumoase pentru a fi adevărate până la utilizarea unor parole complexe și autentificarea în doi pași, aceste recomandări ajută utilizatorii să navigheze online în siguranță în timpul pregătirilor pentru vacanță:
1. Verificați site-urile web înainte de a face rezervări.
Înainte de a introduce informațiile personale pe un site web, verificați dacă site-ul este legitim. Căutați simbolul în forma de lacăt în bara de adrese şi asigurați-vă că adresa URL începe cu „https„. De asemenea, puteți verifica recenziile site-ului web pe internet pentru a vedea dacă alți utilizatori au avut experiențe pozitive sau negative.
2. Alegeți o agenție de turism de încredere.
Când vă planificați vacanța, este important să alegeți o agenție de turism de încredere şi cu o reputație bună. Puteți cere recomandări de la prieteni sau familie sau puteți căuta pe internet agenții cu recenzii pozitive.
Asigurați-vă că agenția este licențiată şi că are o prezență online solidă. Informați-vă din mai multe surse, de preferat altele decât cele de pe site-urile proprii ale agențiilor.
3. Fiți atenți la ofertele speciale.
Dacă vedeți o ofertă de vacanță care pare prea bună ca să fie adevărată, probabil este o înșelătorie. Infractorii cibernetici se folosesc adesea de oferte irezistibile pentru a atrage victimele şi a le fura banii sau informațiile personale. Fiți sceptici față de ofertele care promit cazare de lux la prețuri foarte mici sau excursii gratuite.
Evitați să accesați link-uri, primite din surse necunoscute pe mail sau prin SMS, prin intermediul comunicărilor de pe social media, ori prin intermediul platformelor de tip chat (WhatsApp, Signal, Telegram etc.) și nu completați datele personale sau bancare pe acestea.
Atacurile de tip phishing deseori pot fi recunoscute după greșeli de scriere/exprimare. Astfel de mesaje provin din surse anonime. Dacă primiți un astfel de mail, trebuie șters.
4. Folosiți autentificarea în doi pași
Când faceți rezervări online, utilizați o metodă de plată sigură. Asigurați-vă că aveți activată autentificarea în doi pași prin utilizarea a două elemente din următoarele categorii: ceva ce cunoști (codul PIN, parola), ceva ce deții (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) și ceva ce îți aparține (amprenta, recunoașterea facială).
5. Cum să eviți capcanele online. Protejați-vă dispozitivele.
Asigurați-vă că dispozitivele dvs. sunt protejate cu un software antivirus şi anti-malware actualizat. De asemenea, utilizați o parolă puternică pentru a vă conecta la contul dvs. de e-mail şi la alte conturi online.
6. Evitați utilizarea rețelelor publice de WI-FI.
Rețelele WI-FI publice pot fi nesigure, așa că evitați să le utilizați pentru a accesa informații sensibile, cum ar fi contul bancar sau cardul de credit. Dacă trebuie să utilizați o rețea Wi-Fi publică, utilizați o conexiune VPN (rețea privată virtuală) sau vă puteți configura propriul hot-spot wireless.
7. Manifestați o atenție suplimentară la plățile efectuate cu cardul și la folosirea ATM-ului.
Alocați-vă timp pentru a examina activitatea bancară – verificați tranzacțiile suspecte. Dacă depistați ceva ciudat la ATM, nu mai folosiți acel aparat, nu permiteți fotocopierea cardului și acoperiți ecranul ATM-ului când introduceți PIN-ul.
8. Fiți atenți la ceea ce postați pe rețelele de socializare.
Nu postați informații despre vacanța dvs. pe rețelele de socializare și evitați partajarea locației public. Revizuiți setările de confidențialitate pe conturile de social media. Infractorii cibernetici pot folosi aceste informații pentru a vă fura identitatea sau pentru a comite alte infracțiuni.
9. Cum să eviți capcanele online. Raportați frauda.
„Dacă sunteți victima unei fraude online, raportați-o imediat autorităților depunând o plângere oficială la Poliție. De asemenea, informați Directoratul Național de Securitate Cibernetică fie telefonic la numărul 1911, fie prin e-mail la alerts@dnsc.ro, pentru a contribui la prevenirea unor astfel de incidente în viitor”, recomandă Poliția Română.