- Ce v-a determinat să candidați la aceste alegeri?
După 20 de ani de muncă grea, încercări, eșecuri, reușite, mă bucur de o afacere prosperă, iar starea mea materială este mai mult decât satisfăcătoare. A fost o ambiție personală să deschid și să dezvolt o fabrică la Botoșani, pentru că am simțit dintotdeauna un mare atașament față de orașul natal. Colaborând cu sute de companii din țară și din străinătate, am căpătat o vastă experiență antreprenorială și mi-am construit expertiza în mai multe segmente economice.
Consider că a sosit momentul să investesc în comunitate, pentru că împlinirea personală nu poate niciodată compensa deznădejdea pe care o observ în jurul meu. Dimpotrivă, adesea m-am simțit vinovat că eu prosper și altora li se ia din puținul agonisit. M-am întrebat de multe ori de ce pe mine m-a ajutat Dumnezeu, când cunosc o mulțime de oameni capabili să conducă afaceri de succes. Și cred că răspunsul mi-a fost arătat de fiecare dată când simțeam să fac un pas către comunitate. Cred cu tărie că planul lui Dumnezeu pentru mine este să întorc ajutorul Lui înspre oamenii de care, chiar dacă nu îi cunosc, îmi pasă. Simt că aceasta e chemarea mea, într-o etapă a vieții în care am învățat suficient de multe încât să pot administra un oraș cu bună credință.
- Cum apreciați realizările administrației actuale?
Administrația actuală a avut unele inițiative demne de lăudat, precum diversificarea activităților cultural-artistice sau sprijinirea viitoarelor mame. Din păcate, aceste realizări reprezintă prea puțin pentru un oraș care se confruntă cu depopulare și regres economic. Investițiile majore moștenite au suferit grave sincope în implementare, majoritatea obiectivelor nefiind nici astăzi date în folosință. Teatrul „Eminescu” este în șantier din 2014 și nu se știe când va fi redat actorilor. Spitalul de Boli Paliative stă cu lacătul pe poartă din 2020 și nu se știe când va trata primii pacienți.
La finanțarea europeană pentru modernizarea infrastructurii de tramvaie s-a renunțat și s-au promis autobuze electrice, dar noi continuăm și în prezent să plătim un leasing exorbitant pe vehicule cu emisii de carbon. Acea amenajare a versantului Pacea, care presupune câteva căsuțe, piste și terenuri de sport, este o investiție pentru care fosta administrație a atras finanțare în 2020, iar actuala administrație încă o implementează. Lucrurile se mișcă într-un ritm extrem de sacadat. Singurul noroc al primarului în funcție, în fapt al tuturor primarilor nepricepuți din țară, este această pomană electorală numită „Anghel Saligny”, pentru că accesarea finanțărilor este atât de ușoară încât și un student ar putea obține banii.
- Ce credeți că puteți aduce în plus față de actuala conducere?
Mi-am propus să aduc o schimbare de paradigmă în ceea ce privește administrația. Liderul unei comunități trebuie să reprezinte un model pentru toți cetățenii, un exemplu de urmat de către generațiile aflate în formare. Ținuta morală este cea mai importantă. Primarul în funcție este cercetat pentru fapte de corupție și nu a simțit nevoia să ofere vreo explicație comunității, dar candidează pentru un nou mandat. Într-o societate cu standarde ridicate, o astfel de atitudine ar fi drastic penalizată. Este dezamăgitor că acest om, care a folosit instituțiile și fondurile publice după bunul plac, nici măcar nu a încercat să se apere sau să își ceară scuze față de botoșănenii care l-au învestit cu încredere. Lipsa de reacție nu este decât o dovadă de nepăsare și indolență. Ce învață copiii și tinerii din această poveste? Că nu are consecințe severe corupția, că greșelile nu trebuie justificate, că oamenii acceptă. „A furat, dar a și făcut” este o vorbă care va aduce într-o zi România la sapă de lemn, iar acel orizont nu este departe. Funcția publică înseamnă responsabilitate. Avem nevoie de lideri care să își asume propriile acțiuni. Avem nevoie de formațiuni politice care să manifeste toleranță zero față de indivizii care nu respectă legile și normele societății.
Apoi, interesele politice ar trebui să fie eradicate din administrația publică, iar această schimbare se poate produce într-un singur mod: ocuparea funcțiilor prin concursuri transparente, nu prin numiri sau probe trucate. Oamenii care intenționează să pătrundă în sfera bugetară ar trebui să își asume din capul locului că trebuie să dea socoteală tuturor contribuabililor. Rezultatele fiecărei probe de concurs ar trebui să fie cât se poate de accesibile, iar lucrările scrise de candidați ar trebui să fie publicate. Oamenii trebuie să știe ce capacitate dovedește funcționarul pe care îl plătesc, iar profesioniștii avizați trebuie să poată cuantifica acuratețea evaluării prin concurs.
Schimbarea pe care mi-o doresc în administrație cuprinde multe modificări și corecții, pentru că instituțiile publice trebuie să lucreze în folosul oamenilor, nu să troneze deasupra lor, nici să fie înființate, parazitate sau lichidate după cum bate vântul politic.
- Care dintre contracandidați credeți că are șanse apropiate de ale dvs?
Opinia publică mă clasează pe o poziție de podium, fie al treilea, fie al doilea în cazul egalității dintre candidații cu partide și resurse mamut în spate. Cu tot respectul pentru ceilalți contracandidați, dar concurența lor este irelevantă, pentru că unul propune măsuri copilărești sau rupte de realitate, altul transmite o aroganță nefirească, deși nu are un program coerent, altul își varsă frustrările în public fără să arate competența de a formula o inițiativă de la cap la coadă. Apreciez că avem o competiție electorală pestriță și că oameni noi pe scena politică au curajul de a candida, dar nu este suficient să ne aruncăm în cursa electorală de dragul de a vedea chipul nostru pe panouri.
Mărturisesc, nu am așteptări ridicate. Dar ceea ce îmi doresc cu tot dinadinsul este ca viitorul primar, indiferent cine va fi acela, să pună în aplicare măcar o parte dintre măsurile pe care le prezint în această perioadă. Din partea unui candidat susținut de un partid gigantic, în care toți cei care muncesc în campanie cer o răsplată, nu pot avea pretenția să depolitizeze instituțiile locale, să reducă aparatul administrativ și să echilibreze bugetul în favoarea investițiilor. Dar pot avea pretenția să dezvolte economic orașul, să implementeze concepte precum agricultura urbană, să atragă și alte tipuri de fonduri europene decât cele tradiționale, pentru că există finanțări și pentru investiții în piața muncii, și pentru problema oamenilor fără adăpost, și pentru multe alte nevoi stringente. Să se inspire din inițiativele pe care le-am documentat temeinic și de care botoșănenii s-au arătat foarte încântați. Dacă pot contribui indirect la binele comunității, pentru mine e o satisfacție suficientă.
- În cazul în care veți câștiga, ce priorități aveți?
Curățarea administrației publice de incompetenți cocoțați pe scaune de director, redimensionarea și reorganizarea acestui aparat care consumă enorm, dar produce puțin și lent, combaterea risipei de bani publici. Acestea sunt măsuri de maximă importanță pentru ca municipiul Botoșani să nu ajungă pe marginea prăpastiei. Urmează accesarea unor programe europene extrem de utile, dar despre care niciun decident nu a pomenit vreodată. De exemplu, subvenționarea locurilor de muncă pentru tinerii care ne pleacă văzând cu ochii. Lista este lungă și voi continua să dezvolt public fiecare inițiativă în parte.
- Ce strategie aveți să vă treceți proiectele dacă, în cazul în care veți câștiga, veți avea un consiliu ostil, din opoziție?
Când vine vorba despre proiectele de investiții, mizez pe rațiunea fiecărui grup politic și pe bunele intenții clamate în această perioadă. Cele mai mari riscuri ar apărea atunci când propun hotărâri care vizează direct organizarea și funcționarea administrației publice, pentru că bătăliile dintre partide se poartă preponderent pe funcții de conducere, pe control, pe posturi bine plătite care nu cer multă muncă. În situația în care inițiez un proiect care dezavantajează partidele, este limpede că toate tunurile vor fi îndreptate spre mine. Iar în acest caz, strategia este să pun membrii Consiliului Local față în față cu cetățenii.
Cheia este consultarea publică, o etapă fundamentală în procesul decizional, pe care primarii succedați până acum au tratat-o strict ca pe o obligație legală. Undeva pe site-ul Primăriei, într-o secțiune a unei secțiuni, regăsim anunțuri prin care cetățenii sunt invitați să transmită sugestii pe marginea anumitor proiecte. Cred că nici 5% din populația municipiului Botoșani nu urmărește conținutul de pe acest site. Iar foile A4 lipite pe avizier sunt praf în ochi. Și exact asta urmăresc decidenții, să facă o dezbatere publică de formă. Uneori, nici măcar atât, pentru că multe proiecte de hotărâre au intrat pe ordinea de zi fără vreo consultare în prealabil. Oamenii află ce decizii adoptă Consiliul Local după ce le relatează presa.
De aceea, pentru ca cetățenii să poată participa la procesul decizional, voi cere fiecărui cartier să delege câte un reprezentant voluntar. Delegații vor fi invitați să asiste la ședințele de plen, iar consilierii vor fi presați să respecte voința cetățenilor și să acționeze în interesul comunității. Legea permite, de asemenea, organizarea întrunirilor de Consiliu Local în spații deschise. Se pot găsi soluții dacă unul sau mai multe grupuri politice intenționează să compromită proiecte benefice botoșănenilor, iar acestea implică cetățenii. Evident, dacă un proiect de hotărâre mi-ar fi respins din motive rezonabile, cu argumente solide, nu aș putea fi habotnic.
- Cum intenționați să debirocratizați și să eficientizați aparatul administrativ?
Din păcate, întreaga țară stă prost la capitolul digitalizare. Multe instituții încă mai cer ștampila, deși semnătura electronică este cât se poate de validă și verificabilă. S-a invocat adesea că oamenii nu sunt obișnuiți cu tehnologia și că preferă prezența fizică, ceea ce nu este adevărat. În realitate, statul a fost incapabil să își digitalizeze serviciile și a dat vina pe cetățeni. O bună parte dintre sistemele informatice implementate sunt șubrede și viciate. Oamenii stau la coadă pentru că programele online sunt alambicate și greoaie. Auzim de atâtea ori cum „pică sistemul” la CNAS, ANAF, în aplicațiile de depunere a cererilor de finanțare. Lucrurile nu sunt mai fericite în plan local, pentru că se aruncă bani grei pe softuri îndoielnice, vândute la suprapreț. Să ne amintim de semafoarele „inteligente”, care nu fac decât să își schimbe culoarea la cerere. Pe când în Nădlac, administrația a montat semafoare cu adevărat inteligente, care reperează mașinile care se apropie în viteză pe o distanță de 200 de metri. Acele semafoare previn adevărate tragedii.
Eu propun o digitalizare reală pentru Botoșani, prin simplificarea și eficientizarea tuturor procedurilor administrative, cu ajutorul inteligenței artificiale. Voi introduce un portal unic pentru toate serviciile municipale, care va permite depunerea cererilor și documentelor, urmărirea în timp real a stadiului de lucru și efectuarea plăților necesare. O platformă care să fie fezabilă, practică, ușor de înțeles și funcțională indiferent de circumstanțe. Mai mult, voi implementa soluții de automatizare pentru a reduce birocrația internă și pentru a îmbunătăți timpii de răspuns. Aceste tehnologii vor prelua sarcinile repetitive și consumatoare de timp. Personalul Primăriei va fi degrevat și se va putea concentra pe rezolvarea problemelor care necesită experiența umană. Planul este ca municipiul Botoșani să devină cu adevărat modern și inteligent, nu doar să mimeze.
- Cum veți proceda cu prietenii politici? Dar cu cei moșteniți de la actuala administrație?
Cred cu tărie în transparență, meritocrație și echitate în toate acțiunile administrative. Prietenii politici nu vor avea niciun privilegiu în timpul administrației mele. Voi pune accent pe competență și profesionalism, asigurându-ne că toate numirile și angajările se fac pe baza meritelor și a calificărilor profesionale, nu pe baza relațiilor politice. Este esențial ca administrația locală să fie condusă de oameni capabili, dedicați și integri, care pun interesele cetățenilor pe primul loc.
În ceea ce privește angajații moșteniți de la actuala administrație, voi evalua performanțele fiecăruia într-un mod corect și obiectiv. Cei care își îndeplinesc atribuțiile cu profesionalism și dedicare vor avea tot sprijinul meu pentru a continua să lucreze în beneficiul comunității. În schimb, vom lua măsuri ferme împotriva oricăror practici ineficiente sau corupte, asigurându-ne că administrația funcționează în mod optim pentru a răspunde nevoilor botoșănenilor. Scopul meu este să construiesc o echipă de administrație eficientă, transparentă și orientată către rezultate, care să servească în mod exemplar comunitatea noastră.
- Ce intenționați să faceți cu taxele și impozitele? Să le creșteți, să le scădeți?
Intenția mea este să abordez problema taxelor și impozitelor cu responsabilitate și echilibru. În primul rând, vreau să mă asigur că bugetul local este gestionat eficient și transparent, astfel încât să maximizăm utilizarea resurselor existente. În ceea ce privește taxele și impozitele, prioritatea mea este să nu le creștem fără o justificare solidă. În schimb, mă voi concentra pe optimizarea colectării veniturilor existente și pe reducerea risipei din bugetul local.
Totodată, vreau să examinez posibilitatea reducerii anumitor taxe și impozite, acolo unde este fezabil și unde acest lucru poate stimula economia locală, sprijinind micii întreprinzători și contribuind la crearea de locuri de muncă. Este esențial să avem un sistem fiscal echitabil, care să nu împovăreze excesiv cetățenii, dar care să ne permită, în același timp, să furnizăm servicii publice de calitate și să investim în dezvoltarea comunității noastre. Voi colabora îndeaproape cu experții în finanțe pentru a găsi cele mai bune soluții care să servească interesului public.
- De ce ar trebui botoșănenii să voteze cu dvs. și nu cu un alt candidat?
Cred cu tărie că aduc o viziune unică administrării și dezvoltării municipiului Botoșani. Toți candidații vorbesc despre fonduri europene, parcuri industriale, investiții în infrastructura rutieră, școlară, medicală și așa mai departe. Unii chiar au denumit anumite obiective după tiparul liniilor de finanțare externă, „Axa prioritară numărul..”, o exprimare extrem de birocrată. Toți candidații vorbesc despre dezvoltare economică și investiții, dar nimeni nu vorbește despre problemele și carențele administrației locale. Nu se poate discuta despre dezvoltare fără corectarea modului în care sunt gestionate resursele publice, fără echilibrarea bugetului local și reorganizarea unui aparat care consumă enorm.
Nimeni nu vorbește despre eșecurile de management care au blocat proiecte, au pierdut finanțări și au îngropat Primăria în datorii. Orice construcție ridicată pe o fundație instabilă se va clătina. Sunt singurul candidat care mizează pe eficientizarea administrației, reducerea organigramei umflate cu posturi inutile, depolitizarea funcțiilor de conducere, transparentizarea contractelor. Niciun alt candidat nu se poate atinge de subiecte de o asemenea sensibilitate. Eu îmi asum măsuri prin care supăr partidele tradiționale și oportuniștii care abia așteaptă să tragă foloase nemeritate. Sper ca botoșănenii să îmi acorde șansa să le pun în aplicare.
Comandat de Alianta pentru Unirea Românilor Cod Mandatar Financiar 21240330