Duminică, 2 iunie, s-au împlinit opt ani de când escadrila „Îngerilor fără aripi”, aşa cum sunt supranumiţi membrii echipajelor elicopterelor SMURD, a pierdut doi dintre cei mai vechi tovarăşi, ambii din Botoşani.
Plecaţi în Republica Moldova pentru a salva o viaţă, comandorul botoşănean Doru Gavril, de la Unitatea Specială de Aviaţie Iaşi şi asistentul Gabriel Sandu, din Dorohoi, au murit alături de ceilalţi doi membri ai echipajului, un copilot şi un medic, după ce elicopterul în care se aflau s-a prăbuşit în raionul Cantemir.
În memoria acestora a fost organizată, duminică, la locul accidentului o slujbă de pomenire.
Născut pe 11 martie 1963, la Viişoara, Doru Gavril a început să zboare de la 23 de ani, iar de-a lungul anilor a salvat numeroase vieţi. După terminarea şcolii militare, în 1985, a activat în trei unităţi din cadrul MAN, iar din 2005 s-a transferat la MAI, mai întâi la Bucureşti, iar din anul 2008 la Iaşi.
Asistentul Gabriel Sandu, originar din municipiul Dorohoi, tată al unei fetiţe, avea o experienţă de 11 ani în servicii medicale de urgenţă, făcând parte din SMURD încă de la înfiinţarea acestui serviciu. Acesta avea o experienţă de 11 ani în servicii medicale de urgenţă făcând parte din SMURD încă de la înfiinţarea acestui serviciu, în 2005.
Elicopter prăbuşit în drum spre un pacient
Elicopterul a dispărut de pe radar pe 2 iunie 2016, la ora 14:13 în apropierea satului Haragâș, raionul Cantemir, în timp ce se deplasa spre un bolnav grav. Echipajul era compus din pilotul Doru Gavril, copilotul Voicu Şocae, medicul Mihaela Dumea şi asistentul Gabriel Sandu.
Cercetările legate de producerea accidentului au fost preluate de Secţia Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, la investigaţii participând şi ofiţeri din Inspectoratul General de Aviaţie al Ministerului Afacerilor Interne.
12 persoane audiate de procurori
Procurorii militari au audiat 12 persoane şi au dispus efectuarea unei expertize genetice judiciare privind probele biologice ridicate de la locul prăbuşirii accidentului, raportul de expertiză fiind depus la dosarul cauzei. Asta pentru că, potrivit unor informaţii, elicopterul SMURD nu ar fi fost condus de Doru Gavril, ci de copilotul acestuia.
Până în prezent, echipajele SMURD au efectuat circa 15.000 de intervenții terestre pe teritoriul Republicii Moldova, peste 100 de intervenții aero-medicale și 50 de intervenții transfrontaliere pentru efectuarea misiunilor cu transport medical asistat în scopul repatrierii cetățenilor din afara granițelor țării.