Asociația de proprietari este o organizație non-profit (ONG), care are ca scop reprezentarea intereselor proprietarilor dintr-un condominiu, recunoscută legal prin Legea nr. 196/2018, privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor.
Reprezentanții asociației au rolul de a se asigura că proprietarii știu ce obligații au, că le sunt respectate drepturile, dar și de a administra toate părțile comune ale clădirii. Blocul de
locuințe, cunoscut legal sub numele de condominiu, este definit ca „imobil format din teren cu una sau mai multe construcții, în care există cel puțin 3 proprietăți individuale reprezentate de locuințe și locuințe sau spații cu altă destinație, după caz, și cote-părți indivize de proprietate comună”.
Legea asociațiilor de proprietari prevede că, pentru înființarea asociației, este nevoie de
minimum 3 persoane, iar pentru a începe procesul de înființare, sunt necesare semnăturile a cel puțin jumătate plus unu dintre proprietarii apartamentelor din imobil.
Hotărârea pentru înființarea unei asociații de proprietari se realizează prin proces-verbal,
semnat de către toți proprietarii care și-au dat consimțământul în acest scop. Este necesară
organizarea unei întâlniri cu proprietarii din condominiu, în cadrul căreia se prezintă statutul asociației de proprietari. Totodată, asociația trebuie să întocmească un regulament de bloc.
Ce conține statutul asociației de proprietari
Statului asociațiilor de proprietari trebuie să conțină, potrivit legii, următoarele:
denumirea, sediul și durata de funcționare;
scopul asociației, respectând prevederile legale;
structura veniturilor și a cheltuielilor;
membrii, drepturile și obligațiile acestora;
structura organizatorică și modul de funcționare;
repartizarea cheltuielilor;
condițiile dizolvării asociației;
modalitatea de soluționare a litigiilor, penalizări, cazurile de urgență în care se permite accesul în apartament al unui delegat al asociației, dispoziții finale;
asigurarea unui spațiu de administrare special amenajat.
Odată ce aceste aspecte sunt reglementate cu acordul tuturor proprietarilor implicați, urmează cererea pentru dobândirea personalității juridice a asociației de proprietari. Aceasta se depune împreună cu statutul, acordul de asociere și procesul-verbal al adunării de constituire, la judecătoria din raza teritorială a blocului de locuințe.
Ce presupune regulamentul de bloc
Dincolo de întocmirea unui statut al asociației de proprietari, legea prevede obligativitatea
întocmirii unui regulament de bloc, pe care toți locatarii din imobil, fie ei proprietari, chiriași
sau persoane găzduite pentru o perioadă determinată, trebuie să le respecte.
Acest document include reguli și condiții referitoare la folosirea spațiilor comune ale imobilului, norme de comportament și reguli de bună vecinătate.