Județul Botoșani ar putea juca un rol definitoriu în procesul de reconstrucție a Ucrainei după finalizarea agresiunii rusești, dar și în cel de aderare al țării vecine la Uniunea Europeană. Însă, multe dintre proiectele privind conectivitatea județului la masterplanul dintre România și Ucraina rămân doar pe hârtie pentru că lucrurile avansează extrem de greu.
Zilele trecute, administratorul public Cristian Nistor și Marius Ilincaru, directorul de cabinet al președintelui Consiliului Județean Botoșani, au luat parte la forumul româno-ucrainean organizat la Cernăuți privind implementarea Masterplanului Infrastructurii de Transport și a Punctelor de Frontieră. În masterplan este prinsă și modernizarea Punctului de Trecere a Frontierei de la Racovăț, astfel încât acesta să permită tranzitarea în regim cargo, precum și a autocarelor. Doar că nu a fost adoptat și un calendar oficial care să stabilească când va avea loc acest lucru. În acest moment, PTF Racovăț – Diakivți operează în regim de trafic internațional pietonal și rutier de mic tonaj. Pentru a permite traficul vehiculelor cu o masă mai mare de 7,5 tone prin PTF Racovăț sunt necesare investiții în infrastructura rutieră din Ucraina și România, dar și din punctul vamal. Ar fi vorba de aproape 75 de milioane de euro, cele mai mari investiții urmând să fie făcute pe partea ucraineană.
Potrivit Memorandumului aprobat de Guvernul României la finele anului 2022, CNAIR va disponibiliza aproximativ 62 de milioane de lei pentru modernizarea sectorului ce se întinde de la Punctul Vamal Racovăț și până la Dorohoi și alte 5 milioane de lei pentru reparații pe sectorul de drum Punctul Vamal Racovăț – Fundu Herța – Cristinești – Dragalina. La fel, și aceste lucrări sunt la nivel de proiect. Potrivit aceluiași Memorandum, vor fi investite 1,5 milioane de lei în platformele de staționare și dotările vamale de la Racovăț, urmând să fie refăcut și podul de peste Siret de la Vârfu Câmpului – Zvoriștea.
La discuțiile de la Cernăuți, pe lângă oficialii celor două țări, au participat, online, și reprezentanți ai Comisiei Europene, Mona Björklund, director DG Move, și Filip-Alexandru Negreanu-Arboreanu, șeful de cabinet al Comisarului European pentru Transporturi, Adina Vălean.