spot_img
sâmbătă, noiembrie 23, 2024
HomeLocalŞosea bântuită de probleme. Finalizarea lucrărilor pentru drumul spre Iaşi se amână

Şosea bântuită de probleme. Finalizarea lucrărilor pentru drumul spre Iaşi se amână

Lucrările de modernizare a drumului național 28B, care leagă municipiul Botoșani de Târgu Frumos (județul Iași), vor fi finalizate cu un an întârziere față de calendarul inițial. Acestea sunt previziunile celor de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care au recunoscut oficial că data estimată pentru recepționarea investiției este 2 iulie 2024.

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Astfel, într-un răspuns oficial comunicat la o solicitare a reporterilor „Monitorul de Botoșani”, reprezentanții CNAIR au precizat că în momentul actual stadiul implementării proiectului este de 95%. „Lucrările principale care au rămas de realizat în cadrul acestui proiect sunt următoarele – lucrări de așternere asfalt, finalizarea lucrărilor la poduri, finalizarea lucrărilor de consolidare, finalizarea acceselor la proprietăți, realizarea marcajelor rutiere, montarea elementelor de semnalizare verticală și a parapeților de protecție”, se menționează în răspunsul comunicat de CNAIR.

„Principala cauză a întârzierilor a constat în alunecările de teren active”

În aceste condiții, data estimată pentru finalizarea lucrărilor este 20 iunie 2024, deși lucrările ar fi trebuit recepționate încă de anul trecut.

„Principala cauză a întârzierilor a constat în alunecările de teren active, care au necesitat reproiectare și efectuarea de expertize în vederea determinării unor soluții viabile”, au recunoscut cei de la CNAIR.

De altfel, la începutul acestui an, când au fost reluate lucrările după sezonul rece, muncitorii lucrau încă la execuția stratului de fundație cu balast în zona Mănăstirii Zosin (pe tronsonul cuprins între Copălău și Zăicești), acolo unde a fost realizat și un perete de sprijin pentru a stopa alunecările de teren.

O altă zona în care se lucra era la limita județelor lași și Botoșani, unde muncitorii executau mai multe lucrări la consolidarea corpului drumului cu piloți foranți, dar și la execuția drenului longitudinal. Se lucra și pe sectorul de la Maxut (județul Iași), unde se consolida corpul drumului și se montau parapeții la rampele podului de la km 37+700.

Valoarea contractului a crescut la 75 de milioane de euro

De altfel, cei de la CNAIR au recunoscut că a fost nevoie de revizuirea soluțiilor tehnice în zonele unde a fost necesară consolidarea drumului.

„Având în vedere că zonele afectate erau active din punct de vedere al alunecărilor de teren, soluțiile au fost adaptate în conformitate cu expertiza tehnică efectuată pe sectoarele de drum afectate”, au comunicat cei de la CNAIR.

În acest context, și valoarea contractului a crescut de la 267.309.612,02 lei fără TVA, cum s-a semnat contractul, la 315.780.875,11 lei fără TVA în prezent, creșterea fiind aprobată în conformitate cu OUG 64/2022. La un TVA de 19 %, rezultă că suma totală pe care CNAIR va trebui să o achite constructorilor va fi de 375.779.241,3809 lei. Iar dacă ne raportăm la o rată de schimb de 5 lei la un euro, costul final va depăși 75 de milioane de euro, adică o medie de circa un milion de euro pe kilometrul de drum reabilitat. Însă, la momentul solicitării înaintate de „Monitorul de Botoșani”, CNAIR achitase constructorului 221.972.930,87 lei fără TVA, adică aproape 43,5 milioane de euro.

Probleme încă de la început

Începute în vara anului 2021, lucrările de modernizare a drumului național 28 B Botoșani – Târgu Frumos au fost cu cântec de la bun început. Constructorul a început executarea lucrărilor pe mai multe tronsoane, cu mai multe genuri de lucrări. Calvarul cel mare a început în primăvara lui 2022, când constructorul a spart plăcile betonate de pe ambele sensuri de mers, de la Zăicești până aproape în Copălău. Din cauza bulgărilor din beton rămași sub trafic, mulți botoșăneni s-au ales cu mașinile distruse.

Pe fondul proastei organizări, în iunie 2022, firmele care se ocupă de modernizarea drumului au primit certificat negative intermediar din partea CNAIR. Într-un final, constructorul a turnat asfalt pe o mare parte din tronsonul de la ieșirea din municipiul Botoșani până aproape de limita de județ, doar că, după numai o lună, asfaltul abia turnat a început să crape. Fisurile au apărut pe un sector lung de aproape 10 kilometri la stratul de bază din AB 31,5, iar constructorul a întocmit un plan de remediere pe care l-a implementat fără costuri suplimentare. Astfel, soluția tehnică în zonele afectate a rămas aceeași ca în Proiectul Tehnic inițial. Într-un fel, și CNAIR, care gestionează modernizarea DN 28B, a avut partea ei de vină, după ce a schimbat consultantul pentru această lucrare de trei ori.

Ce presupun lucrările

Modernizarea este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider – fosta Aqua Parc SRL) – Mavgo Holding SRL- Vahostav SK – Trameco SA. Lucrările presupun modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani. Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere.

Valoarea totală a proiectului a fost stabilită inițial la 365.638.205,87 lei și a fost finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. Astfel, 85% era contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională, adică 261.704.951,36 lei, iar 15% era contribuția proprie, CNAIR urmând să participe cu 46.183.226,69 lei, diferența până la valoarea totală reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA. Durata proiectului a fost stabilită la 97 luni, respectiv între 4 decembrie 2015 și 31 decembrie 2023, doar că termenul de execuție a fost extins. Contractul prevede o garanție de 96 de luni, însă costurile de execuție vor fi mult mai mari.

Deja ai votat!

DONEAZĂ UN ABONAMENT LA MONITORUL!

Nu-ți lăsa părinții, bunicii și prietenii pradă televiziunilor de știri devenite oficine de propagandă și presei cumpărate de partide. Dă-le o șansă să fie informați corect și să facă alegeri în cunoștință de cauză! Fă-le cadou un abonament la Monitorul de Botoșani. Dacă te-ai săturat să îi vezi manipulați și mințiți, completează formularul de mai jos, cu numele și adresa corectă a celui căruia vrei să-i donezi un abonament și noi îi trimitem zilnic ziarul. Abonează-i pe cei dragi la Monitorul și oferă-le o imagine nedeformată a realității. Este cel mai de preț ajutor.

Botoșani
cer fragmentat
0.6 ° C
0.6 °
0.5 °
82 %
7.9kmh
84 %
sâm
1 °
Dum
1 °
lun
4 °
mar
4 °
mie
6 °

CARICATURA ZILEI

POZA ZILEI

Având în vedere că se apropie sărbătorile, s-au montat semne și pentru musafiri.

EDITORIAL

La treizeci și de ani după căderea oficială a comunismului, în România procesul electoral a devenit un spectacol mai degrabă decât un act de...

EPIGRAMA ZILEI

Tot votând răul cel mai mic N-am realizat nimic Așadar și prin urmare Încercăm cu ăla mare?   -Dumitru MONACU

HAPPY CINEMA

POLITICĂ EDITORIALĂ

Politica editorială a Monitorului de Botoșani

Monitorul de Botoşani este un cotidian lansat pe 24 iunie 1995, cu distribuţie pe raza judeţului Botoşani. În ultimii ani tot timpul a fost...

ÎN ATENȚIA CITITORILOR

În atenţia cititorilor

Este foarte important pentru redacţia noastră  să ofere cititorilor  posibilitatea de a comunica cu noi  rapid şi uşor. Astfel, pentru: - a ne aduce la...

MONITORUL DE BOTOȘANI – COD DE CONDUITĂ

Codul de conduită al jurnalistului

În prezentul Cod, noţiunea de interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise: - Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii este de interes...