Serbată în fiecare an la data de 25 martie, Buna Vestire conține în sine toate praznicele creștine. Odată cu acest eveniment se inaugurează „plinirea vremii” (Gal. 4, 4) și se descoperă „taina cea din veci ascunsă” (Efes. 3, 9). Buna Vestire este cea dintâi sărbătoare confirmată în documente, dintre cele închinate Maicii Domnului. Praznicul Bunei Vestiri a fost legat în mod direct, încă din cele mai vechi timpuri, de data Nașterii Mântuitorului, aflându-se exact la nouă luni înainte de Crăciun.
Potrivit Evanghelistului Luca, Arhanghelul Gavriil a fost trimis la Fecioara Maria, care era logodită cu dreptul Iosif din seminția lui Iuda, în Nazaretul Galileei, pentru a-i vesti Întruparea Fiului lui Dumnezeu. Felul în care arhanghelul îi vestește acest lucru este inedit. Este primul și singurul caz când un înger se închină unui om. Mai întâi o întâmpină pe Fecioara Maria prin cuvintele: „Bucură-te ceea ce ești plină de har! Domnul este cu tine, binecuvântată ești tu între femei!” (Lc. 1, 28). Deși fericită de arhanghel, Maica Domnului se miră în sine de felul în care este abordată: „Ce fel de închinăciune poate să fie aceasta?” (Lc. 1, 29). Mesajul pe care îngerul îl transmite în continuare îi vestește că felul adresării inițiale își are temeiul în faptul că ea a aflat bunăvoință (har) înaintea lui Dumnezeu și că a fost aleasă să zămislească pe Fiul lui Dumnezeu (Fiul Celui Preaînalt), pe Mesia cel așteptat. Dovedind maturitate spirituală și multă smerenie, Maica Domnului cere explicații: „cum va fi aceasta de vreme ce eu nu știu de bărbat?” (Lc. 1, 34). Atunci i se descoperă faptul că zămislirea va fi prin pogorârea Duhului Sfânt, iar ca semn îi vestește zămislirea Elisabetei, care era stearpă. În urma acestui dialog, Maica Domnului se supune alegerii divine rostind: „Iată roaba Domnului. Fie mie după cuvântul tău!” (Lc. 1, 38).
Momentul Întrupării nu se petrece fără acordul Fecioarei Maria. Astfel, dacă Dumnezeu creează omul fără participarea acestuia din urmă, nu îl mântuiește decât cu participarea lui. Practic, fără acest „fie” al Fecioarei Maria, Întruparea nu era posibilă. Recrearea lumii începe prin Întrupare, iar acordul pe care Fecioara Maria îl exprimă reprezintă participarea umanității la această lucrare.
”Astăzi este începutul mântuirii noastre. Fiul lui Dumnezeu (Cel veșnic) Fiu Fecioarei Se face. Aceasta înseamnă că Cel ce Se naște veșnic din Tatăl, fără mamă, în ceruri, Se zămislește şi Se naște din mamă, fără tată, pe pământ. Deci, aceasta ne arată că sărbătoarea de astăzi, deși se numește Buna Vestire a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu, este şi o sărbătoare împărătească a Mântuitorului Iisus Hristos, pentru că este sărbătoarea Întrupării sau zămislirii Lui ca om, din Fecioara Maria. Deci, Cel ce a binevoit a Se întrupa pentru a noastră mântuire, Hristos, Adevăratul nostru Dumnezeu, este sărbătorit în primul rând. Dar întrucât Întruparea Lui se face din Fecioara Maria, cinstim deodată cu Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu şi Fiul Fecioarei, şi pe Maica Sa, Pururea Fecioara Maria” (Patriarhul Daniel)
Preot Olivian SANDU