La inițiativa Camerei de Comerț și Industrie Iași, asociațiile civice Moldova vrea Autostradă, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei și Împreună pentru A8, implicate activ în susținerea Proiectului Autostrăzii A8, Tg. Mureș – Iași – cu prelungire strategică spre Chișinău – Odesa, s-au întâlnit vineri, 15 martie 2024, pentru a analiza situația curentă a proiectului.
Maturizarea autostrăzii A8 este tergiversată în mod vădit – din lipsă de interes, rea-voință, exces birocratic sau incompetență profesională.
Autostrada A8 are o importanță strategică majoră, la nivel european.
Acest proiect se prelungește pe relația Chișinău – Odesa, conectând astfel Ucraina maritimă și Moldova de pe cele două maluri ale Prutului cu centrul Europei, un vector de dezvoltare esențial al intregii zone, cu implicații geopolitice și strategice de cel mai înalt grad.
Participanții la întâlnire s-au declarat, la unison, profund nemulțumiți de modul în care instituțiile publice cu roluri și responsabilități în gestiunea proiectelor de infrastructură rutieră mare (Guvernul României, prin Ministerul Transporturilor și CNAIR – aflată sub autoritatea ministerului) gestionează proiectul Autostrăzii Unirii Târgu Mureș – Iași – Ungheni.
Asociațiile civice cer public și în regim de urgență, ministrului Transporturilor, d-lui Sorin Grindeanu, și directorului general CNAIR, d-lui Cristian Pistol, următoarele:
- monitorizarea strictă, cu informare publică imediată, a progresului loturilor Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Vânători Neamț (Leghin) – Moțca. Aveți obligația să încadrați aceste lucrări în PNRR (termen final implementare investiție- 30.06.2026);
- lansarea imediată, cel târziu în luna aprilie 2024, a procedurii de achiziție publică pentru proiectarea și execuția loturilor Miercurea Nirajului – Sărățeni și Pipirig – Leghin. Aceste loturi au Rapoartele de Audit pe Siguranță Rutieră finalizate, amânarea lor nu are nici o justificare!
- derularea cu celeritate a contractelor de Audit pe Siguranță Rutieră pentru restul loturilor din sectorul montan al A8 la care avem HG pentru indicatorii tehnico-economici. Acest lucru este întârziat încă din anul 2023!
- pregătirea și finalizarea cât mai urgentă a caietelor de sarcini pentru următoarele 4 loturi ale sectorului montan din A8: Sărățeni – Joseni, Joseni – Ditrău, Ditrău – Grințieș, Grințieș – Pipirig și lansarea licitațiilor de proiectare și execuție în cel mai scurt timp posibil;
- mobilizarea prestatorului Consitrans SRL pentru finalizarea etapei de proiectare, inclusiv obținerea Acordului de Mediu și a Proiectului Tehnic pentru tronsonul Moțca-Lețcani-Ungheni, în cursul anului 2024.
Acest proiect are o întârziere majoră, de 22 luni!
- reluarea imediată a ședințelor de progres pentru autostrăzile Moldovei organizate de CNAIR împreună cu proiectanții și societatea civilă, și informarea săptămânală a publicului despre progresul acestui proiect de importanță geostrategică majoră;
- o întâlnire urgentă cu ministrul Transporturilor, dl. Sorin Grindeanu și cu directorul general al CNAIR, dl. Cristian Pistol.
Domnule Ministru,
Domnule Director,
Autostrada A8 trebuie să se încadreze în termenul asumat de România prin MasterPlanul General de Transport si Planul Investitional.
Asistăm, de doi ani de zile, la întârzieri nejustificate, amânări ce ar fi putut fi evitate prin mai multă implicare și o lentoare în construirea Autostrăzii A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni care are riscuri majore pentru ducerea la indeplinire a acestui proiect.
Doi ani de discuții interminabile, ședințe fără rezultate și promisiuni sterile ne-au adus în punctul de a vă cere aplicarea neintârziată a tuturor punctelor prezentate în acest apel public.
În caz contrar, ne rezervăm dreptul de a relua protestele publice în stradă.
17 martie 2024
Semnatari:
Moldova vrea Autostradă
Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei
Împreună pentru A8