Lucrările de modernizare a drumului național 28B, traseul vital ce leagă municipiul Botoșani de Târgu Frumos (județul Iași),au fost reluate. Investiția trebuia recepționată încă de anul trecut, dar lucrările vor fi finalizate cel mai probabil spre mijlocul acestui an.
Ieri, de exemplu, se lucra la execuția stratului de fundație cu balast în zona Mănăstirii Zosin (pe tronsonul cuprins între Copălău și Zăicești), acolo unde a fost realizat și un perete de sprijin pentru a stopa alunecările de teren. O altă zona în care se lucra era la limita județelor lași și Botoșani, unde muncitorii executau mai multe lucrări la consolidarea corpului drumului cu piloți foranți, dar și la execuția drenului longitudinal. Se lucra și pe sectorul de la Maxut (județul Iași), unde se consolida corpul drumului și se montau parapeții la rampele podului de la km 37+700.
Întârzieri din cauza lucrărilor de consolidare
Ultima estimare făcută la finele anului trecut de către reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) indica faptul că lucrările de modernizare ar fi fost efectuate în proporție de 90%, iar întârzierile au fost generate de condițiile meteo nefavorabile, dar și de lucrările de consolidare întrucât a fost nevoie de adaptarea soluțiilor tehnice la prevederile expertizelor tehnice efectuate.
De altfel, lucrările de consolidare suplimentare vor avea loc în zona Zosin, dar și la limita dintre județele Botoșani și Iași. Asta pentru că expertiza tehnică a arătat că alunecările de teren din cele două zone au evoluat mult mai mult decât s-a anticipat.
În momentul de față, ar mai trebui lucrări de așternere a stratului de uzură pentru aproximativ 30% din suprafața totală a drumului și efectuarea marcajelor și a semnalizărilor. De asemenea, mai sunt de realizat mici lucrări de finalizare a unor elemente pentru scurgerea apei pluviale și consolidare.
Investiţia va costa mai mult decât se anticipase
Și nu este doar atât pentru că investiția va costa mult mai mult decât s-a semnat contractul. Asta pentru că toate costurile lucrărilor au fost actualizate. În plus, potrivit reprezentanților CNAIR, valoarea actualizării se calculează pentru fiecare Certificat de Plată cu indicele de actualizare rezultat pentru luna respectivă. Prin urmare, valoarea totală a actualizării va fi calculată doar la ultimul Certificat de Plată.
De altfel, cei de la CNAIR au arătat că până anul trecut au fost achitate către constructor lucrări în valoare de 169.280.690,51 lei fără TVA, la care s-a adăugat și suma rezultată din procesul legal de actualizare a prețurilor (potrivit OUG 64/2022) în valoare de 83.531.350,83 lei. Altfel spus, plusul față de estimările inițiale a fost de aproape 50%.
Lucrări cu cântec de la început
Începute în vara anului 2021, lucrările de modernizare a drumului național 28 B Botoșani – Târgu Frumos au fost cu cântec de la bun început. Constructorul a început executarea lucrărilor pe mai multe tronsoane, cu mai multe genuri de lucrări. Calvarul cel mare a început în primăvara lui 2022, când constructorul a spart plăcile betonate de pe ambele sensuri de mers, de la Zăicești până aproape în Copălău.
Din cauza bulgărilor din beton rămași sub trafic, mulți botoșăneni s-au ales cu mașinile distruse. Pe fondul proastei organizări, în iunie 2022, firmele care se ocupă de modernizarea drumului au primit certificat negative intermediar din partea CNAIR.
Într-un final, constructorul a turnat asfalt pe o mare parte din tronsonul de la ieșirea din municipiul Botoșani până aproape de limita de județ, doar că, după numai o lună, asfaltul abia turnat a început să crape.
Fisurile au apărut pe un sector lung de aproape 10 kilometri la stratul de bază din AB 31,5, iar constructorul a întocmit un plan de remediere pe care l-a implementat fără costuri suplimentare. Astfel, soluția tehnică în zonele afectate a rămas aceeași ca în Proiectul Tehnic inițial. Într-un fel, și CNAIR, care gestionează modernizarea DN 28B, a avut partea ei de vină, după ce a schimbat consultantul pentru această lucrare de treu ori.
71 de kilometri de drum reabilitat
Modernizarea este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider – fosta Aqua Parc SRL) – Mavgo Holding SRL- Vahostav SK – Trameco SA.
Lucrările presupun modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani. Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere.
Valoarea totală a proiectului a fost stabilită inițial la 365.638.205,87 lei și a fost finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. Astfel, 85% era contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională, adică 261.704.951,36 lei, iar 15% era contribuția proprie, CNAIR urmând să participe cu 46.183.226,69 lei, diferența până la valoarea totală reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA. Durata proiectului a fost stabilită la 97 luni, respectiv între 4 decembrie 2015 și 31 decembrie 2023, doar că termenul de execuție a fost extins. Contractul prevede o garanție de 96 de luni, însă costurile de execuție vor fi mult mai mari.
Sursa imaginilor – Direcția Regionala de Drumuri și Poduri ( DRDP) Iași – Facebook.