Gestionarea eficientă a timpului îţi poate da uneori bătăi de cap, mai ales că ritmul vieţii este din ce în ce mai alert, iar tehnologii din ce în ce mai rapide fac parte din viaţa de zi cu zi. Totuşi, nu este imposibil să ai grijă de timpul tău aşa cum se cuvine, iar câteva schimbări simple te pot ajuta să atingi acest obiectiv.
Descoperă cum poţi trece la acţiune când vine vorba de gestionarea eficientă a timpului:
Prioritizează
Nu îţi poţi gestiona eficient timpul dacă nu prioritizezi corect sarcinile. Aceasta este de obicei cea mai dificilă etapă atunci când îţi doreşti să câştigi mai mult timp liber şi să lucrezi mai eficient.
De-a lungul unei zile pot apărea o mulţime de task-uri de rezolvat, fie la job, fie în viaţa personală. Ai o mulţime de alegeri de făcut, de la masa de prânz şi până la hainele pe care le îmbraci sau e-mail-urile pe care le scrii. Asta poate face prioritizarea dificilă, mai ales dacă ai un program încărcat.
Cum poţi să prioritizezi mai uşor? Începe prin a notă pe o listă toate lucurile pe care îţi doreşti sau simţi că este necesar să le faci într-o zi. Mai apoi, încearcă să observi dacă s-au strecurat task-uri ce par urgenţe sau pe care poate nu este necesar să le încadrezi într-un TO DO list.
O altă soluţie este să îţi pui întrebarea : “Dacă ar trebui să aleg doar 3 lucruri pentru astăzi din lista de TO DO, ce aş alege?”. În acest fel, îţi poţi da seama dacă s-au strecurat pe lista ta activităţi neprioritare.
Notează
Primeşti o mulţime de informaţii zilnic, dar asta nu înseamnă că trebuie să îţi încarci memoria cu toate. Îţi poţi gestiona timpul mai uşor dacă alegi să notezi lucrurile importante, fie sub formă de TO DO list, fie în orice altă formă doreşti. Îţi poţi nota întâlnirile importante, task-urile esenţiale, chiar şi anumite idei pentru job sau reţete.
Desigur, atunci când te apuci să notezi, ţine cont de prioritizare. Nu toate ideile şi informaţiile merită un loc în agenda ta.
Alege un loc potrivit pentru agendă, cum ar fi lângă pat sau pe noptieră. Dacă optezi să o păstrezi pe noptieră, va fi mai uşor să îţi notezi lucrurile importante dimineaţă sau seara, înainte de culcare. Desigur, în afară de noptieră, mai există şi varianta de a păstra agendă pe birou sau pe masa de lucru.
Creează un plan
Time management este un concept destul de complex şi amplu şi poate arăta diferit pentru fiecare în parte. De aceea, încearcă să îţi creezi un plan care să te reprezinte. Ce ar însemna pentru tine să îţi gestionezi mai bine timpul? Poate vrei să petreci mai mult timp cu cei dragi sau poate să îţi iei mai multe vacanţe. Tu decizi ce rezultate îţi doreşti şi cum le vei măsura.
Lasă frica în urmă
Nu te teme să faci schimbări în programul tău, mai ales dacă asta îţi poate aduce mai mult timp liber şi mai multă linişte. De multe ori, cea mai simplă soluţie este să înveţi să spui “Nu”. De-a lungul timpului, se întâmplă să îţi încarci programul inutil, doar din teamă de a refuza anumite lucruri, fie că este vorba de invitaţii, task-uri extra sau mici favoruri.
Dacă îţi doreşti să te foloseşti mai smart de timpul de care dispui, lasa frică de schimbare în urmă. Poţi refuza o mulţime din lucrurile pe care nu vrei să le faci, dar şi să prioritizezi task-urile zilnice în funcţie de ceea ce îţi doreşti şi de modul în care vrei să trăieşti.
Ca să preţuieşti timpul de care dispui aşa cum se cuvine, începe prin a prioritiza task-urile şi activităţile zilnice, săptămânale sau lunare. Păstrează o agendă pe birou sau pe noptieră şi notează întotdeauna lucrurile esenţiale. Este important să nu te aştepţi să faci schimbări majore peste noapte şi să iei acest proces pas cu pas până la atingerea obiectivelor personale.