Elevii de clasa a VIII-a și a XII-a care au medii generale sub 7 vor participa, săptămânal, la ore remediale. Scopul acestei măsuri este să îi pregătească pentru examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat.
Decizia a fost luată de Ministerul Educației, care a transmis în teritoriu o serie de măsuri, printre care organizarea și desfășurarea acestui program adaptat și intensiv de ”Învățare remedială”, monitorizarea prezenței elevilor și luarea măsurilor pentru prevenirea și diminuarea absenteismului, inclusiv prin introducerea unui sistem de monitorizare a prezenței la școală a elevilor și de informare permanentă a familiilor acestora; sesizarea cazurilor de absenteism ridicat la serviciile publice de asistență socială și colaborarea cu acestea în vederea reintegrării elevilor la cursuri.
Peste 8% dintre elevi nu au absolvit clasa a VIII-a anul trecut
Măsura a fost decisă în urma consultării rapoartelor de cercetare privind neparticiparea elevilor la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a și la examenul național de Bacalaureat 2023, realizate de Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație.
Potrivit studiului, rata de neparticipare la Evaluarea Națională este determinată de două situații – neabsolvirea clasei a VIII-a în sesiunea de vară sau absentarea de la examenul național. În anul școlar 2022-2023, peste 8% dintre elevi nu au absolvit clasa a VIII-a și nu au fost înregistrați la Evaluare. Dintre cei înregistrați, aproximativ 4% au absentat la Evaluare. În studiu sunt evidențiați factorii care influențează neparticiparea la EN VIII, între care absenteismul școlar, climatul școlar, dificultăți privind învățarea, nivelul redus de educație al familiei, situația economică defavorizată, motivația scăzută pentru învățare și nivelul redus de încredere în sine.
Motivele pentru care elevii nu participă la Bacalaureat
Factorii care ar influența neparticiparea la examenul de Bacalaureat sunt factorii școlari (absenteismul școlar, dificultățile privind transportul școlar, dificultățile privind învățarea, climatul școlar și opinii privind practicile de încurajare a neparticipării la Bacalaureat a elevilor cu un nivel de pregătire redus – ”fenomenul Brăila”), factorii familiali (factorii de natură socio-economică – majoritatea elevilor din liceele investigate provenind din familii și medii dezavantajate.
Un alt factor este climatul familial, având în vedere frecvența ridicată a situațiilor familiale dificile în care se află mulți dintre acești elevi; nivelul educațional al părinților, implicarea acestora în educația copiilor și valorizarea educației) și factorii individuali (motivația față de școală/educație, stil de viață, preocupări, interese și planuri de viitor, încredere în sine, teamă de eșec și dificultăți emoționale).