Patru scări de bloc fără gaz, fără apă caldă și fără autorități responsabile. Cam așa s-ar putea rezuma în câteva cuvinte situația înregistrată în municipiul Botoșani, în Ajun de Crăciun, când patru scări de bloc au rămas făr gaz metan din cauza unei avarii survenită pe rețeaua comună. Incidentul de atunci a scos la iveală că autoritățile nu cunosc procedurile și orbecăiesc atunci când trebuie să ia măsuri.
Acest lucru s-a văzut din start pe 23 decembrie 2023, când s-a intervenit la sesizările locatarilor, dar și vineri, pe 14 ianuarie a.c., când autoritățile județene au analizat situația în ședința Comitetului Județean pentru Situații de Urgență (CJSU). În ambele situații aspectul care a ieșit în evidență a fost că nimeni nu a știut cum să-i ajute pe oameni pentru ca problema să fie remediată cât mai repede. Cert este că și asociația de proprietari, care trebuia să intervină întrucât totul s-a petrecut pe condominiu, nu s-a implicat de la bun început, deși avea atribuții în acest sens.
Pe 22 decembrie 2023, locatarii unei scări de bloc de pe strada Dimitrie Negreanu Nr. 3 au simțit un miros puternic de gaz pe casa scării și au sunat la 112. Reprezentanții Delgaz Grid au ajuns la fața locului și au întrerupt furnizarea gazului metan întrucât exista risc de explozie, fără să facă vreo mențiune – când va fi reluată furnizarea și cine trebuie să intervină. Cum majoritatea locatarilor aveau centrale de apartament pe gaz, 80 de locuințe au rămas în frig, fără apă caldă menajeră, iar de gătit la aragaz nici nu putea fi vorba. A urmat un nou șir de sesizări și abia atunci oamenilor li s-a spus că trebuie să se ocupe singuri de remedierea defecțiunii întrucât aceasta a survenit pe rețeaua comună, nu pe conducta principală care aparține de Delgaz Grid. Prin urmare, oamenilor li s-a pus la dispoziție o listă cu patru societăți autorizate să execute astfel de lucrări și li s-a transmis să se descurce pe cont propriu. Abia când presa a început să se intereseze de subiect, cei responsabili și-au luat rolul în serios și au încercat să-i ajute pe oameni. Într-un final, problema a fost remediată după intervenția unei echipe adusă tocmai de la Dorohoi. Asta pentru că nicio societate autorizată din Botoșani nu își mai desfășura activitatea în acele zile, fiind în Ajunul Crăciunului.
Acum, după aproape trei săptămâni de la acel eveniment, prefectul județului Sorin Cornilă a convocat vineri, pe 12 ianuarie a.c. o ședință a CJSU pentru a vedea de ce s-a ajuns la această situație, ca toți să se spele pe mâini, în defavoarea oamenilor. Cu toate acestea, întâlnirea a scos la iveală mai multă confuzie și neglijență. La discuții a participat și un reprezentant al companiei Delgaz Grid, care a încercat să paseze totul pe slaba informare a oamenilor, care nu știau că, în calitate de beneficiari, au obligația de a se ocupa de întreținerea și verificarea instalației de utilizare de pe spațiile comune, la fel cum se întâmplă și în cazul rețelelor de alimentare cu apă sau cu energie electrică. Altfel spus, Delgaz Grid avea obligația să intervină pentru remedierea unei avarii doar dacă aceasta survenea până la postul de reglare (n.r. – adică contorul general aflat la limita de proprietate). Iar cele patru societăți private autorizate să execute lucrări în Botoșani au fost acreditate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), nu de către Delgaz Grid. De altfel, operatorul a informat că furnizorul de gaz nu are nicio calitate pentru a impune societăților private autorizate să execute lucrări în cazul unor avarii survenite în rețeaua utilizatorilor.
În acest context, prefectul a dorit să știe cine anume verifică instalațiile de pe rețeaua comună, respectiv de la contorul principal și până la contorul fiecărui utilizator, și dacă aceste rețele comune sunt verificate efectiv, în condițiile în care abonații au obligația de a solicita serviciile operatorilor specializați din doi în doi ani pentru instalațiile proprii, de la contorul individual în locuință. Doar că reprezentantul Delgaz Grid nu a fost în stare să explice dacă există încheiate astfel de contracte pentru instalațiile comune, dacă instalațiile comune au fost verificate vreodată și nici dacă oamenii au fost informați cu privire la aceste responsabilități care le revin. Prin urmare, există ipoteza potrivit căreia din Decembrie 1989, de la căderea regimului comunist, nimeni să nu mai fi verificat instalațiile comune din blocuri, lucru extrem de grav. Asta deși de atunci și până în prezent au existat o sumedenie de branșamente individuale, făcute cu diverși operatori privați. „Din păcate, noi ca și operatori de distribuție nu avem nici obligația, nici îndatorirea să informăm la nivel de persoane fizice și așa mai departe. Obligația, așa cum spuneți, este într-adevăr a beneficiarului, care folosește instalația de utilizare. Consumatorii să se informeze, respectiv statul prin autoritățile care reglementează domeniul, să publice și să informeze la nivelul media și așa mai departe. Mai mult decât atât, la momentul în care se face punerea în funcțiune a instalațiilor de utilizare, utilizatorilor li se predă un așa numit formular de instrucțiuni de utilizare a gazelor naturale”, a invocat Claudiu Andrei Axinte, reprezentantul Delgaz Grid. Altfel spus, oamenii ar fi trebuit să-și cunoască responsabilitățile, lipsa de informare fiind pusă pe reprezentanții statului, care nu au știut să comunice cu populația în perioada în care s-a trecut la instalațiile individuale.
Pe de altă parte, în ședința CJSU nu s-a pomenit nimic de rolul pe care ar fi trebuit să-l joace asociația de proprietari. Astfel, în Legea 196 din 2018 privind asociațiile de proprietari se prevede, la articolul 100, alineat 2 că, în ansamblurile rezidențiale calitatea de utilizator, titular al contractului de furnizare/prestare servicii de utilități publice, revine asociației de proprietari constituită la nivelul întregului ansamblu rezidențial, în cazul în care instalațiile aflate în proprietatea sau administrarea furnizorului se branșează/ racordează la instalațiile comune interioare ale ansamblului rezidențial. Ori, reprezentanții acestei entități nici nu au fost invitați la discuții. Asta deși, tot potrivit Legii asociațiilor de proprietari, administratorul asociației are responsabilitatea de a se asigura că spațiile comune ale imobilului sunt întreținute în mod corespunzător și că orice reparații sau lucrări necesare sunt efectuate la timp. Acesta trebuie să se ocupe de contractarea și supravegherea furnizorilor de servicii, precum companiile de curățenie, întreținere și reparații. Prin urmare, autorităţile care fac parte din CJSU nu au fost în stare să stabilească nici acum cine trebuia să intervină de fapt și de ce nu s-a acționat corect din primul moment.
În concluzie, incidentul a arătat nu doar lipsa de coordonare între autorități și companii de utilități, ci și incapacitatea acestora de a informa și proteja interesele cetățenilor. Altfel spus, avaria a scos la iveală nu doar deficiențele tehnice, ci și incapacitatea autorităților de a coordona eficient măsurile necesare, în condițiile în care era vorba de scăpări de gaze, iar toți operatorii autorizați se spălau pe mâini. Singura idee care s-a tras a fost că acele instalații comune, de la postul principal de reglare și până la contorul individual al fiecărei locuințe, nu sunt acoperite practic de niciun regulament de funcționare și administrare avizat de ANRE sau DelGaz Grid. Prin urmare, reprezentanții CJSU ar urma să facă o informare pe această temă atât către municipiul Botoșani, pentru ca oamenii să-și cunoască responsabilitățile, problema urmând să fie ridicată și de reprezentanții Delgaz Grid către ANRE.