Modernizarea drumului național 28B, traseul vital ce leagă municipiul Botoșani de Târgu Frumos (județul Iași), se va prelungi până la anul viitor. Asta deși investiția trebuia recepționată anul acesta. Informația a fost confirmată de reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), care au recunoscut că lucrările vor fi finalizate cel mai probabil în luna mai 2024, când se va face și recepția proiectului.
Potrivit unui răspuns oficial comunicat de Serviciul Presă și Comunicare Online din cadrul CNAIR, la solicitarea reporterilor „Monitorul de Botoșani”, în prezent lucrările au fost efectuate în proporție de 90 %, iar cauzele care au atras întârzierile față de calendarul inițial au fost diverse.
„Condițiile meteo nefavorabile au determinat întârzieri și-n perioada de proiectare, iar supervizorul lucrării a acordat extensii de timp în concordanță cu prevederile legale și contractuale astfel încât să se stabilească soluțiile tehnice adecvate și agreate de beneficiar, respectiv CNAIR. De asemenea, vă mai precizăm faptul că există întârzieri ale lucrărilor de consolidare cauzate de necesitatea adaptării, armonizării soluțiilor tehnice cu prevederile expertizelor tehnice efectuate”, au transmis reprezentanții CNAIR. Iar aceste lucrări de consolidare suplimentare vor avea loc în zona Zosin, dar și la limita dintre județele Botoșani și Iași. Asta pentru că expertiza tehnică a arătat că alunecările de teren din cele două zone au evoluat mult mai mult decât s-a anticipat.
„Lucrările vor continua anul viitor”
„Se va asfalta și pe aceste tronsoane, doar că lucrările vor continua anul viitor”, au transmis cei de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași. De altfel, săptămâna aceasta s-a lucrat la realizarea sensului giratoriu de la Târgu Frumos, de unde va pleca practic DN 28 B.
„În momentul de față, mai trebuie să se realizeze lucrări de așternere a stratului de uzură pentru aproximativ 30% din suprafață concomitent cu efectuarea marcajelor și a semnalizărilor. De asemenea, mai sunt de realizat mici lucrări de finalizare a unor elemente pentru scurgerea apei pluviale și consolidare”, se mai arată în răspunsul CNAIR.
Investiţia va costa mai mult
Doar că investiția va costa mult mai mult decât s-a semnat contractul. Asta pentru că toate costurile lucrărilor au fost actualizate. În plus, potrivit reprezentanților CNAIR, valoarea actualizării se calculează pentru fiecare Certificat de Plată cu indicele de actualizare rezultat pentru luna respectivă. Prin urmare, valoarea totală a actualizării va fi calculată doar la ultimul Certificat de Plată.
De altfel, cei de la CNAIR au arătat că până acum au fost achitate către constructor lucrări în valoare de 169.280.690,51 lei fără TVA, la care s-a adăugat și suma rezultată din procesul legal de actualizare a prețurilor (potrivit OUG 64/2022) în valoare de 83.531.350,83 lei. Altfel spus, plusul față de estimările inițiale a fost de aproape 50 %.
Probleme încă de la început
Începute în vara anului 2021, lucrările de modernizare a drumului național 28 B Botoșani – Târgu Frumos au fost cu cântec de la bun început. Constructorul a început executarea lucrărilor pe mai multe tronsoane, cu mai multe genuri de lucrări – cofrare poduri, execuție podețe, execuție casete pentru supralărgire de carosabil.
Întrucât lucrările se derulau concomitent, șoferii au fost puși la grea încercare. Asta pentru că circulația nu era dirijată, iar cei care au încercat să meargă pe traseul normal al drumului s-au umplut de nervi, ori s-au ales cu mașinile distruse. Calvarul cel mare a început în primăvara lui 2022, când constructorul a spart plăcile betonate de pe ambele sensuri de mers, de la Zăicești până aproape în Copălău. Din cauza bulgărilor din beton rămași sub trafic, mulți botoșăneni s-au ales cu mașinile distruse.
Asfalt crăpat după turnare
Pe fondul proastei organizări, în iunie 2022, firmele care se ocupă de modernizarea drumului au primit certificat negative intermediar din partea CNAIR. Într-un final, constructorul a turnat asfalt pe o mare parte din tronsonul de la ieșirea din municipiul Botoșani până aproape de limita de județ, doar că, după numai o lună, asfaltul abia turnat a început să crape.
Fisurile au apărut pe un sector lung de aproape 10 kilometri la stratul de bază din AB 31,5, iar constructorul a întocmit un plan de remediere pe care l-a implementat fără costuri suplimentare. Astfel, soluția tehnică în zonele afectate a rămas aceeași ca în Proiectul Tehnic inițial.
CNAIR are partea ei de vină
Într-un fel, și CNAIR, care gestionează modernizarea DN 28B, are partea ei de vină. Inițial, consultant pentru această lucrare a fost inginerul rezident Cătălin Iordachi, care a sancționat imediat degringolada de pe șantier. Doar că, după numirea lui Ovidiu Laicu la conducerea Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași (structură a CNAIR), inginerul Iordachi a fost înlocuit cu inginer Petru Tudorache, din cadrul Secției Drumuri Naționale Galați. Ulterior a ieșit la iveală că Tudorache, a cărei activitate era verificată și de procurorii Direcției Naționale Anticorupție, ar fi fost băgat în mai multe afaceri cu „cântec”. Astfel, chiar dacă era inginer CNAIR, el ar fi fost o perioadă de timp reprezentantul unei firme private – Drum Construct SRL Galați – care executa lucrări pentru DRDP Iași. Firma era trecută pe numele unui văr primar, dar Petru Tudorache ar fi fost cel negocia contractele și le superviza.
În urma scandalului, CNAIR a schimbat consultantul de pe DN 28B pentru a doua oară într-un an, Tudorache fiind înlocuit cu inginerul Marius Emanoil Pușcașu. Conform protocolului, la finele fiecărei zile de muncă reprezentanții DRDP trebuiau să ajungă în teren, să verifice lucrările efectuate și să stabilească lucrările următoare, dar și cantitățile de materiale necesare. Totodată, la sfârșitul fiecărei luni ar trebui să se facă o analiză cu privire la stadiul lucrărilor.
Lucrări începute în 2021
Modernizarea DN 28B Botoșani – Târgu Frumos a început în primăvara anului 2021 și este realizată de asocierea Antrepriza de Construcții Drumuri și Autostrăzi SRL (lider – fosta Aqua Parc SRL) – Mavgo Holding SRL- Vahostav SK – Trameco SA. Lucrările presupun modernizarea a peste 71 de kilometri, din care circa 32 de kilometri pe teritoriul județului Botoșani.
Proiectul prevede o lărgire a carosabilului, 99 de kilometri de șanțuri betonate și rigole carosabile, 59 de podețe noi și alte 48 reabilitate, 9 poduri, dintre care unul nou, aproape 3 kilometri de trotuare, 12 parcări, amenajări de drumuri laterale, precum și o serie de lucrări de siguranța circulației care includ parapeți metalici, indicatoare și marcaje rutiere. Valoarea totală a proiectului a fost stabilită inițial la 365.638.205,87 lei și a fost finanțat prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020. Astfel, 85% era contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională, adică 261.704.951,36 lei, iar 15% era contribuția proprie, CNAIR urmând să participe cu 46.183.226,69 lei, diferența până la valoarea totală reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA.
Durata proiectului a fost stabilită la 97 luni, respectiv între data 4 decembrie 2015 și 31 decembrie 2023, iar contractul prevede o garanție de 96 de luni.