Cu toții avem parte de cheltuieli neprevăzute. Atunci când ne analizăm bugetul, este posibil să putem prezice unele cheltuieli mai ușor decât altele. S-ar putea spune că există trei tipuri de cheltuieli, și anume curente, ocazionale și imprevizibile.
Chiria sau ipoteca, facturile la utilități, combustibilul sau abonamentul și alimentele fac parte din categoria cheltuielilor curente. Cheltuielile ocazionale sunt cele care ne dau bătăi de cap de câteva ori pe parcursul anului, dar nu în fiecare lună. În această categorie pot fi incluse parte cadourile de sărbători sau rechizitele școlare. În cele din urmă, cheltuielile neprevăzute sunt cele mai de temut, dar din păcate, nu ocolesc pe nimeni. Ar putea implica un accident, o urgență de sănătate, o vizită neplanificată la medicul veterinar, repararea sau înlocuirea unui echipament de uz casnic care s-a stricat peste noapte.
Iată, în rândurile care urmează, ce anume putem învăța din cheltuielile neprevăzute și cum ne putem pregăti pentru ele:
Ce ne învață cheltuielile neprevăzute?
Orice experiență dificilă prezintă și oportunitatea de a învăța ceva. Deși sunt stresante, pot cauza anxietate și chiar nopți nedormite, cheltuielile neprevăzute ne ajută să adoptăm un comportament financiar mai echilibrat. De la gestionarea mai atentă a banilor și eliminarea cheltuielilor inutile, cheltuielile neprevăzute ne pot ajuta chiar să ne îmbunătățim situația financiară. Orice pas pe care îl facem pentru a ne echilibra starea financiară ne poate conduce către prosperitate, mai ales dacă suntem perseverenți. Prin educație financiară, prin corectarea comportamentului cheltuitor, autodisciplină și planificare financiară, nu doar că vom reuși să facem față cu bine cheltuielilor neprevăzute, dar totodată vom atinge o stare financiară mult îmbunătățită.
Cheltuielile neprevăzute – cum le putem gestiona?
Există mai multe modalități prin care putem gestiona cheltuielile neprevăzute. Principala modalitate presupune, bineînțeles, să punem bani deoparte. Poate fi vorba de un cont de economii care să se alimenteze automat la o anumită dată stabilită sau poate fi vorba de economii lunare pe un alt cont.
O altă modalitate prin care ne putem pregăti pentru cheltuielile neprevăzute presupune plata unei asigurări, mai ales că există o varietate de asigurări din care putem selecta.
Gestionarea eficientă a banilor este o altă modalitate prin ne putem pregăti pentru cheltuielile neprevăzute și inevitabile. Gestionarea banilor se află în strânsă legătură cu educația financiară. Educația financiară vă ajută să înțelegeți și să utilizați corect instrumentele financiare, precum scorul de credit, asigurările și economiile, pentru a vă îmbunătăți starea financiară și a face față mai bine cheltuielilor neprevăzute.
Educația financiară și o bună organizare a încasărilor ne ajută să distribuim responsabil banii, să alocăm sumele necesare pentru plata cheltuielilor curente, precum și orientarea acestora către fondul de economii.
Totuși, gestionarea banilor implică în multe cazuri eliminarea acelor cheltuieli inutile, care afectează starea financiară. Din categoria cheltuielilor inutile pot face parte abonamentele pentru unele programe sau aplicații pe care nu le folosiți în mod frecvent, cafelele zilnice pe care le cumpărați din oraș, dar și mesele servite în oraș. Veți fi uimiți de cât de mulți bani puteți economisi pregătindu-vă cafeaua acasă, servind mesele acasă, optând pentru mijloacele de transport mai accesibile și gândindu-vă de mai multe ori înainte de a vă cumpăra un nou articol vestimentar, un accesoriu sau o altă pereche de pantofi.
Dintr-o sursă apăsătoare de stres și de anxietate, cheltuielile neprevăzute vă pot ajuta să adoptați un comportament financiar mai cumpătat și mai echilibrat, ceea ce duce la îmbunătățirea situației financiare și la o viață mai liniștită.