Botoșaniul va avea în sfârșit heliport funcțional. Cazurile medicale grave, în special pe timpul nopții, vor ajunge mult mai rapid în centrele universitare. Dacă până acum, singurele variante erau, fie transportul terestru, fie până la aeroportul Suceava, de luna viitoare elicopterul SMURD ar putea ateriza și pe heliportul de la Botoșani. Asta pentru că reprezentanții Inspectoratului General de Aviație (IGAv) urmează să facă recepția obiectivului.
Potrivit primelor informații, evenimentul ar avea loc pe data de 26 octombrie, ora 10:00, la locația heliportului situat pe strada Uzinei nr.3, pe un teren din apropierea ISU Botoșani. Ulterior, reprezentanți ai Inspectoratului General de Aviație, condus de generalul Cătălin-Paul Dache, vor susține și o conferință de presă.
Semne de întrebare legate de locația heliportului
Deși finalizat, heliportul a stat nefolosit timp de aproape un an de zile. Ciudat este, însă, faptul că piloții SMURD au aterizat o singură dată în decursul lui 2023, pe acest heliport. Ulterior au considerat locul ca fiind unul nu foarte sigur și nu au mai făcut asta de atunci.
Astfel, în dimineaţa zilei de 24 mai piloţii au aterizat pe heliportul inaugurat în 22 decembrie. Spre seara aceleiași zile, însă, la ora 20:00, când practic era chiar indicat să se aterizeze pe heliport, piloții au preferat să aterizeze pe terenul de fotbal al UM 01189. Atunci un bărbat de 55 de ani, cu infarct miocardic acut a fost preluat și transportat la Iași. Deși se îngâna ziua cu seara, pilotul de pe elicopter a fost de acord să vină să preia pacientul grav. Însă cu condiția să nu aterizeze pe heliport, pentru că nu se simțea în siguranță să facă acest lucru, mai ales spre seară. A preferat să aterizeze în marginea orașului, pe un loc deja cunoscut. Ulterior a decolat spre Iași când deja se înnopta. Avea însă avantajul că la Iaşi are un loc de aterizare amenajat şi pentru zboruri de noapte.
Piloţii spun că nu au loc de manevră pe heliport
Motivul prezentat atunci celor de la ISU și SJA a fost faptul că modul în care a fost construit heliportul nu prezintă siguranță. Mai exact, o serie de panouri fonoabsorbante, puse în zona caselor din apropiere. Acestea ar fi prea aproape de palele elicopterului și nu rămâne aproape deloc loc de manevră ala aeronavei. Mai mult, de la curenții creați de elice, pare că există tot timpul riscul ca aceste panouri să se desprindă. Astfel, deși dimineața s-a aterizat pe heliport, în seara aceleiași zile a fost preferat terenul UM 01189. Și așa a continuat și până în ziua de astăzi.
Între timp, în acest an elicopterul SMURD a aterizat la Botoșani de peste 50 de ori. Doar o singură dată pe heliport.
Heliport finalizat de mai bine de jumătate de an, dar elicopterul SMURD aterizează pe câmp
Heliportul din Botoşani este gata din luna decembrie a anului trecut. Autorităţile judeţene au anunţat cu fast că lucrarea de peste 1,5 milioane de lei a fost finalizată. De atunci, însă, nu s-a mai întâmplat nimic. Potrivit calendarului avansat la începutul lucrărilor, heliportul ar fi trebuit evaluat, certificat şi autorizat de Autoritatea Aeronautică Civilă.
Proiectul heliportului la Botoşani a demarat în iunie 2019. La patru ani distanţă pacienţii în stare gravă sunt în continuare transportaţi noaptea pe aeroportul din Salcea. Abia de acolo sunt preluaţi de aeronava medicală.
Heliportul de la Botoșani a fost finalizat în decembrie. O echipă de la Inspectoratul General de Aviație din cadrul Ministerului Afacerilor Interne, în prezența reprezentanților proiectantului, a antreprenorilor care au efectuat lucrările, a dirigintelui de șantier au demarat procesul de recepție a heliportului încă de atunci. După finalizarea procesului de recepție, a demarat procesul de evaluare, autorizare și certificare a heliportului de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română. Acest proces ar trebui să se încheie prin realizarea manualului heliportului. Aici s-au și blocat lucrurile. Valoarea totală a lucrărilor de construcții montaj, cu tot cu TVA, a depășit 1,5 milioane de lei.
Proiect finanţat din bani europeni
Proiectul SMURD-2, care cuprinde și realizarea heliportului de la Botoșani, a fost finanțat de Uniunea Europeană prin intermediul Instrumentului European de Vecinătate (ENI), prin Programul Operațional Comun România-Republica Moldova 2014-2020, Prioritatea 4.2. — Sprijin pentru activități comune în vederea prevenirii dezastrelor naturale și antropice, precum și acțiuni comune în timpul situațiilor de urgență în zona transfrontalieră dintre România și Republica Moldova.
În România, heliporturile sunt prevăzute pentru municipiile Botoșani, Iași și Galați, iar în Republica Moldova pentru Chișinău – două și câte unul la Bălți și Cahul.
Birocrație de două ori mai lungă decât construcția
Întrebaţi de ce heliportul de la Botoşani nu a fost folosit aproape un an, reprezentanţii Inspectoratului General de Aviaţie au transmis că acesta s-a aflat în procedură de certificare.
Astfel, potrivit legii, administratorul aerodromului sau al instituţiei care are în administrare un aerodrom nou era obligat ca, în termen de 90 de zile de la recepţia lucrărilor, să iniţieze procesul de certificare.
„Durata procesului de certificare, conform art.6 din Normele privind certificarea aerodromurilor pe care se desfăşoară activităţi aeronautice militare, este de maximum 240 de zile, începând cu data depunerii cererii de certificare la sediul autortății. La momentul emiterii prezentului răspuns, ne regăsim înăuntrul termenului menţionat anterior, sens pentru care nu se poate constata o întârziere prin darea în folosință a heliportului. În prezent, Inspectoratul General de Aviaţe colaborează cu specialist din cadrul Autorităţii Aeronautice Militare Naţionale în vederea obținerii certificării”, a transmis în luna august, pentru Monitorul, locotenent Eugen-Corneliu Fricosu, purtător de cuvânt al Inspectoratului General de Aviaţie al MAI.
Dacă în august 2022 au fost începute lucrările, iar în decembrie 2022 șefii județului deja se lăudau că heliportul este gata. De atunci, până în octombrie 2023 a durat acreditarea. Cu alte cuvinte, heliportul se inaugurează. aproape de termenul limită, de 11 luni de la finalizarea lucrărilor. Practic birocrația a durat de două ori și jumătate mai mult decât construcția propriu zisă.
Heliport folosit doar o dată, de ochii presei
Chiar și prima folosire pare a fi fost făcut doar de ochii presei. Asta deoarece, la nici 24 de ore după ce Monitorul a relatat despre cazul unui dorohoian trimis pe Aeroportul Suceava, autorităţile judeţene şi-au amintit că la Botoşani avem un heliport perfect funcţional.