Aleșii gândesc. Gândesc cum să scoată bani de la români. Iar… Mai nou, se clocește un proiect prin care românii să plătească o taxă în plus dacă au de gând să-și petreacă vacanța în străinătate. Chiar dacă propunerea a venit de la Federația Patronatelor din Turismul Românesc, nu e greu de intuit cine le-a încordat cheița. Cică e nevoie de bani pentru promovarea turismului național, acea gâscă doldora de ouă de aur, mult lăudată, dar care nu reușește să lase mare lucru în cuib. Taxa ar urma să fie plătită și de acei români care-și fac vacanța pe cont propriu, fără să apeleze la agenții turistice.
E un abuz, desigur. Genul de abuz menit să deschidă calea spre abuzuri adevărate. Începem cu taxa de promovare turistică, apoi trecem la naționalizarea Pilonului II de pensii – au început să circule vorbe. Iar… Și, încetul cu încetul, îl aducem înapoi pe Ceaușescu.
Turismul românesc are nevoie de promovare, dar de ce nu e promovat din încasările din domeniu? O parte din ceea ce aduce turismul la buget poate fi folosit pentru promovarea sectorului. Așa ar fi normal, dar de unde atâta normalitate în România? Și dacă tot e vorba de promovat, cu ce anume ne lăudăm? Așa, ca chestie… Bulgarii, pe seama cărora făceam glume în urmă cu puțini ani ne-au lăsat zdravăn de tot în urmă. Figura asta ne-au făcut-o până și albanezii. Cu turcii nu are rost să ne comparăm – deși Dragoș Răducan, președintele FPTR a mormăit ceva de genul că Turcia are buget de promovare de peste două sute de milioane de euro (e drept că până în 2028) în timp ce România are doar 3 milioane.
România mai are mult până să fie o destinație turistică de top. Peisajele și unele obiective turistice de importanță mult exagerată nu sunt suficiente, mai e nevoie și de infrastructură rutieră și feroviară pentru ca turistul să ajungă la respectivele obiective. Să stai blocat ceasuri întregi în traficul de pe Valea Prahovei nu e mare experiență turistică, așa cum nu e nici să pierzi o zi sau mai bine pentru plăcerea de a folosi singura telecabină din Bușteni.
Și, că tot am pomenit de bulgari, să povestesc despre ce înseamnă degustat de vin în Bulgaria. Atmosferă plăcută, cu animator vorbitor de română. Cramă, terasă, ambalaje personalizate pentru cei care doreau să plece acasă cu ceva mai mult decât amintiri. Fiecare sortiment de vin era atent etichetat și avea povestea lui, spusă cu pasiune și umor. Profesioniști… În România, mare degustare de tărie în coasta Deltei. Am fost poftiți în ceea ce semăna cu un hibrid între grajd și garaj. Tăria ce urma a fi degustată era ambalată în sticle de plastic neetichetate. Dacă n-aș fi știut despre ce e vorba aș fi crezut că am nimerit la fabrica de ulei și oțet. Prezentare slăbuță, dar și degustători pe măsură. Cum au văzut că nu e nimeni atent la ei, cum au umplut paharele până la buză. De mai multe ori. Așa, să le ajungă. La Murighiol amatorii de excursii cu barca coboară pe o scândură ca vai de capul ei până la ambarcațiuni. Nu pasionează pe nimeni normele de siguranță. În zonă există ceva locații cu pretenții de resort, dar să admiți că e vorba de așa ceva trebuie să tragi de cuvânt până dincolo de limitele suportabilului.
Stațiunile arată mai rău decât pe timpul Împușcatului – vezi Constanța, Herculane sau Vatra Dornei – serviciile sub orice critică, dar prețurile de-a dreptul nesimțite. Personalul e insuficient și prost instruit, ne lăudăm cu gastronomia națională, dar nu prea avem bucătari. Ultima ciorbă de burtă de care am avut parte la restaurant arăta de parcă fusese ciopârțită cu foarfecele, iar chelnerul minor a venit de trei ori să scuze bucătarul pentru că meniul afișat nu bătea cu cel din bucătărie. Nu doriți altceva? Ceva ce avem noi, că nu prea avem nimic.
Asta avem, asta promovăm, nu-i așa? Să vină tot străinul și să vadă ce înseamnă să fii turist în România. Un deserviciu, desigur, deoarece cei care se frig cu turismul mioritic nu țin părerea doar pentru ei și, cu timpul, nici cele mai generoase bugete de promovare nu vor aduce turiști străini în țară. Dar poate că îmi fac griji prea multe. Nu o să promoveze nimeni România. Banii pentru promovare o să ajungă acolo unde trebuie. Vine campania electorală și atunci să vezi promovări de promovări.